- Om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven, vragen wij om het onderstaande lijstje zo compleet mogelijk aan te vullen.
Wat is de afmeting van je aquarium (LxBxH)?
150x 50x 60
Hoeveel liter bevat je aquarium?
400
Gewenste waterwaardes:
PH=
KH=
GH=
Nitraat (no3)=
Nitriet (no2)=
Temperatuur=
Welke vissen en aantallen zwemmen er nu?
0
Heb je een bepaalde vis of biotoop als uitgangspunt al in gedachten?
corydora heb er nu twee, aanvullen tot? verhouding man/vrouw?
clownbotia heb er nu 1, aanvullen tot? verhouding man/vrouw?
4 man guppen kan daar wat bij?
1 zuignapvis, wil ik zo houden.
dan zou ik erbij willen:
zwarte tetra, hoeveel verhouding man/vrouw?
iriatherina werneri hoeveel verhouding man/vrouw?
zilver of marmerbijlzalm hoeveel verhouding man/vrouw?
kunnen er garnaaltjes bij?
is dit een goede combi?
uiteraard komen deze vissen niet allemaal tegelijk.
als de bak staat, w.s dinsdag woensdag, dan ga ik donderdag even voor de hernia naar het ziekenhuis en daarna ga ik langzaamaan inrichten etc.
dan gaan eerst de visjes over die bovenaan staan.
waar in de driehoek nijmegen, tiel, den bosch kan ik het beste visjes kopen?
graag info en op een aanmerkingen.
ik heb er zo'n zin in
graag jullie mening en kennis.
graag jullie mening en kennis.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........
-
Coby
Re: graag jullie mening en kennis.
Hoi Ina,
Corydoras en clowbotia's kun je uitbreiden tot een schooltje van 5 a 6 stuks, zo ook de Zwarte tetra's en de Marmerbijlzalmen.
Als je graag kleintjes wilt van de guppen kun je er 4 vrouwtjes of meer bijzetten, maar het hoeft niet, gewoon 4 mannetjes gaat ook goed.
Van de werneri zou ik een koppeltje of een trio doen, of er garnaaltjes bij kunnen dat betwijfel ik.
Heb je ook al een kijkje genomen in onze Database?
Corydoras en clowbotia's kun je uitbreiden tot een schooltje van 5 a 6 stuks, zo ook de Zwarte tetra's en de Marmerbijlzalmen.
Als je graag kleintjes wilt van de guppen kun je er 4 vrouwtjes of meer bijzetten, maar het hoeft niet, gewoon 4 mannetjes gaat ook goed.
Van de werneri zou ik een koppeltje of een trio doen, of er garnaaltjes bij kunnen dat betwijfel ik.
-
Gast
in een bak van 1,50mtr zou ik de corydora's uitbreiden naar een school van minimaal 15. clownbotia's kunnen wel 30cm worden en desondanks dat het scholenvissen zijn zou ik die niet uitbreiden.
Zwarte tetra's zijn nogal irritante schobbejakken die andere vissen graag laten zien dat ze de baas zijn. Die zou ik dus niet bij de sierlijke iriatherina werneri doen.
de iriatherina werneri is een scholenvis en zou ik dan ook een school nemen. minimaal 12 (niet omdat de NBAT dat zo wil maar het is gewoon een mooi getal, niet teveel en niet te weinig) maar meer is altijd mooier.
de bijlzalmpjes kunnen er nog bij en garnalen zie ik alleen de Botia en de zwarte tetra als een probleempje dat die ze als voedsel kunnen zien.
Zwarte tetra's zijn nogal irritante schobbejakken die andere vissen graag laten zien dat ze de baas zijn. Die zou ik dus niet bij de sierlijke iriatherina werneri doen.
de iriatherina werneri is een scholenvis en zou ik dan ook een school nemen. minimaal 12 (niet omdat de NBAT dat zo wil maar het is gewoon een mooi getal, niet teveel en niet te weinig) maar meer is altijd mooier.
de bijlzalmpjes kunnen er nog bij en garnalen zie ik alleen de Botia en de zwarte tetra als een probleempje dat die ze als voedsel kunnen zien.
ja heb ik, daar heb ik samen met foto's gekeken wat ik zou willen. maar ja op een gegeven moment zag ik door de bomen de vis niet meerCoby schreef:Hoi Ina,
ik heb 1 botia nu, maar die kan ik eventueel wel kwijt.doemijdiema schreef:in een bak van 1,50mtr zou ik de corydora's uitbreiden naar een school van minimaal 15. clownbotia's kunnen wel 30cm worden en desondanks dat het scholenvissen zijn zou ik die niet uitbreiden.
dus resume overflakkee:
op de bodem, de zuignapvis,
garnaaltjes,
de corydora's uitbreiden.(kan ik daar verschillende van nemen?)
de iritherina werneri (12)
bijlzalmpjes hoeveel?
en de mannenguppen die ik eventueel uitbreid tot 8.
heb ik dan overal een beetje leven in de brouwerij?
wie weet een heel mooi fel gekleurd visje wat daar eventueel nog bij kan?
en maakt het veel uit de verhouding man/vrouw?
of zit ik met meer vrouwtjes altijd goed?
alvast bedankt voor het meedenken.
platy's zijn hele mooie gekleurde vissen waarvan je wel even veel vrouwtjes als mannetjes moet houden.
Meer vrouwtjes is altijd beter.
Je hebt ze in heel veel verschilende felle kleuren.
Meer vrouwtjes is altijd beter.
Je hebt ze in heel veel verschilende felle kleuren.
Juwel rio240
bij levendbarenden is het zowiezo verstandig om 2 vr op 1 m te houden i.v.m de paringsdrift van de mannen wat 1 single vrouw de dood in kan jagen...
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
na de geboortexplosie van de hoogvinkarpers gaat mijn voorkeur niet uit naar levendbarenden.
KIJK EERST EENS OP DE SITE kreeften en garnalen. dan lees je wat die beestjes nodig hebben . daar zie je ook welke vissen er zijn en wat die nodig hebben . En wat jij nodig hebt is goede raad en die lees je op de sites van vakmensen. en alle vrienden die dit lezen , ik ben ook pas begonnen en net zo hard op mijn gezichtje gegaan. al doende leert men en door veel te lezen kom je achter veel vragen!. o ja als je een tweede hands bak je koopt dan moet je maar niet doen zoals ik het sponsje goed uitspoelen in water en daarna in toxivec en dan denken dat het goed is want dan krijg je een NITRIET uitbraak!!!!! groeten nanny
-
yvon
Wat betreft de corydoras raad ik je aan om het bij 1 soort te houden, uit ervaring hebben we wel ondervonden dat ze anders niet of zelden zullen scholen, ook heb ik dat van meerdere andere aquarianen gehoord.
Wat me verder opgevallen is (misschien handig bij het maken van de keuze, welke corydoras), de gestippelde soorten zijn meestal veel schuwer dan de niet gestippelde soorten.
Op onderstaande link staan heel veel verschillende soorten corydoras, schrik niet het zijn er echt ontzettend veel.
http://www.planetcatfish.com/catelog/ge ... genus_id=1
Dit is een lijstje met de klein blijvende corydoras soorten, de rest van de soorten worden allemaal een stukje groter.
Corydoras gossei 3,5cm
Corydoras gracilis 2,5cm
Corydoras griseus 3cm
Corydoras habrosus 3,5cm
Corydoras hastatus 3cm
Corydoras pygmaeus 2,5cm
Corydoras robineae 4cm
Corydoras duplicareus 4cm
Bij de corydoras is ook opgevallen dat ze beter scholen en zich meer op hun gemak voelen als de school groter is, wat betreft de man vrouw verhouding bij de corydoras ligt het er ook een beetje aan of je ermee zou willen gaan kweken of niet.
Maar over het algemeen geld voor de meeste vissen (let wel de meeste, niet allemaal) dat de verhouding beter zo kan zijn dat er meer dames dan mannen in de bak zwemmen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Groetjes yvon
Wat me verder opgevallen is (misschien handig bij het maken van de keuze, welke corydoras), de gestippelde soorten zijn meestal veel schuwer dan de niet gestippelde soorten.
Op onderstaande link staan heel veel verschillende soorten corydoras, schrik niet het zijn er echt ontzettend veel.
Dit is een lijstje met de klein blijvende corydoras soorten, de rest van de soorten worden allemaal een stukje groter.
Corydoras gossei 3,5cm
Corydoras gracilis 2,5cm
Corydoras griseus 3cm
Corydoras habrosus 3,5cm
Corydoras hastatus 3cm
Corydoras pygmaeus 2,5cm
Corydoras robineae 4cm
Bij de corydoras is ook opgevallen dat ze beter scholen en zich meer op hun gemak voelen als de school groter is, wat betreft de man vrouw verhouding bij de corydoras ligt het er ook een beetje aan of je ermee zou willen gaan kweken of niet.
Maar over het algemeen geld voor de meeste vissen (let wel de meeste, niet allemaal) dat de verhouding beter zo kan zijn dat er meer dames dan mannen in de bak zwemmen.
Groetjes yvon
waarom schreeuw je?nanny schreef:KIJK EERST EENS OP DE SITE kreeften en garnalen. dan lees je wat die beestjes nodig hebben . daar zie je ook welke vissen er zijn en wat die nodig hebben . En wat jij nodig hebt is goede raad en die lees je op de sites van vakmensen. en alle vrienden die dit lezen , ik ben ook pas begonnen en net zo hard op mijn gezichtje gegaan. al doende leert men en door veel te lezen kom je achter veel vragen!. o ja als je een tweede hands bak je koopt dan moet je maar niet doen zoals ik het sponsje goed uitspoelen in water en daarna in toxivec en dan denken dat het goed is want dan krijg je een NITRIET uitbraak!!!!! groeten nanny
ik heb al een bakje en heb een gloednieuw aquarium gekocht, ik ben niet op mijn gezichtje gegaan, daarom vraag ik juist veel.
ik heb idd goede raad nodig, maar dacht die juist hier te krijgen
Laatst gewijzigd door inadepina op 29 jun 2008 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
ja hoor bedankt, ik wil niet perse kweken.yvon schreef:Wat betreft de corydoras raad ik je aan om het bij 1 soort te houden, uit ervaring hebben we wel ondervonden dat ze anders niet of zelden zullen scholen, ook heb ik dat van meerdere andere aquarianen gehoord.
Corydoras gossei 3,5cm
Corydoras gracilis 2,5cm
Corydoras griseus 3cm
Corydoras habrosus 3,5cm
Corydoras hastatus 3cm
Corydoras pygmaeus 2,5cm
Corydoras robineae 4cm
Groetjes yvon
ik heb nu een koppeltje schwartsi's. dus daar kan ik het dan het beste bij houden. vind ze ook wel erg mooi hoor.
wie het weet mag het zeggen... ik wil graag weten wat planaria is , en hoe geraakt het in je aquarium. garnalen kunnen er niet tegen en flubenol dood het . maar overleven de garnalen dan wel ? .........dat is wat ik weet nu .... groeten nanny
-
Gast
Geen idee waar het vandaan komt nanny. volgens mij liften ze via slakjes en plantjes de bakken in en zijn enkele al genoeg om een kolonie te starten.
we bestrijden het hier altijd met jonge guppen, dat gaat als een speer maar moet niet bijvoeren, de gupjes moeten echt op zoek gaan.
Flubenol wel een paar keer geprobeerd zonder echt succes te boeken.
we bestrijden het hier altijd met jonge guppen, dat gaat als een speer maar moet niet bijvoeren, de gupjes moeten echt op zoek gaan.
Flubenol wel een paar keer geprobeerd zonder echt succes te boeken.
-
yvon
Ik ben benieuwd of je er al helemaal uit bent en of het gelukt is om aanvulling te vinden voor je corydoras inadepina ?