Vis toevoegen aan de bak... hoe doe je dat nu goed?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Vis toevoegen aan de bak... hoe doe je dat nu goed?

Bericht door Dante »

Voor de meeste is dit al gesneden koek, maar toch zijn er nog steeds mensen die eigenlijk nog niet weten hoe ze het goed moeten doen.

Ik heb het over nieuw gekocht vis toevoegen aan de bak.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk de temperatuur in het zakje gelijk te krijgen aan de temperatuur van jou bak. Dit wil je natuurlijk wel op een rustig tempo laten gebeuren, dus leg de zak met nieuwe vis nog gesloten in de bak zodat deze lekker kan ronddobberen. laat dit een lekker half uurtje zo liggen.

pak nu een schone emmer die je enkel voor het aquarium gebruikt. (waar dus geen schoonmaakmiddelen in hebben gezeten) Doe hier een deel van het water uit je bak, ongeveer net zo veel of wat meer als de zak uit de winkel. en gooi hierin ook de zak uit de winkel in leeg. (inclusief de vissen natuurlijk :roll: )

waarom? omdat je het water uit een winkle vaak niet graag in je bak wilt meegooien. in een winkel ken je de waterkwaliteit niet, wat dus kan inhouden dat er mogelijk schadelijke bacterien etc in kunnen zitten. het risico deze in je eigen bak te krijgen wil je gewoonweg zo veel mogelijk beperken

laat nu de emmer waar dus de vissen in rondzwemmen in gemengd water (50% eigen water, 50% winkelwater) weer even een 15 minuutjes staan.

na deze 15 minuutjes pak je dan een schepnetje en vis je de nieuwe vissen uit de emmer en gooi je in de bak.

Het water in de emmer gooi je weg! dus niet je bak in, anders heb je alsnog weer winkelwater ind e bak!

als je nu iets te weinig water in de bak hebt, vul je dat aan met weer wat kraanwater ;)

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Vis toevoegen aan de bak... hoe doe je dat nu goed?

Bericht door Kees »

Is het niet zo dat als er schadelijk spul bij de aangekochte vis zit het ook niet op of in de vis zit?
Eerlijk gezegd hang ik het zakje eerst een poosje in het water om de temperatuur gelijk te krijgen.
Vervolgens maak ik het zakje open en doe er wat aquarium water bij om ze te laten wennen aan mijn eigen water. Na een tijdje kiep ik het zakje zo leeg in de bak.
Net voor ik ze los laat, doe ik wat eten in de bak om wat rust voor de nieuwe vissen te geven en eventueel een klein beetje EasyLife VFM.
Het belangrijkste vind ik wel dat je de vissen koopt op een vertrouwd adres.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Dante schreef:Voor de meeste is dit al gesneden koek, maar toch zijn er nog steeds mensen die eigenlijk nog niet weten hoe ze het goed moeten doen.

Ik heb het over nieuw gekocht vis toevoegen aan de bak.

Allereerst is het natuurlijk belangrijk de temperatuur in het zakje gelijk te krijgen aan de temperatuur van jou bak. Dit wil je natuurlijk wel op een rustig tempo laten gebeuren, dus leg de zak met nieuwe vis nog gesloten in de bak zodat deze lekker kan ronddobberen. laat dit een lekker half uurtje zo liggen.

pak nu een schone emmer die je enkel voor het aquarium gebruikt. (waar dus geen schoonmaakmiddelen in hebben gezeten) Doe hier een deel van het water uit je bak, ongeveer net zo veel of wat meer als de zak uit de winkel. en gooi hierin ook de zak uit de winkel in leeg. (inclusief de vissen natuurlijk :roll: )

waarom? omdat je het water uit een winkle vaak niet graag in je bak wilt meegooien. in een winkel ken je de waterkwaliteit niet, wat dus kan inhouden dat er mogelijk schadelijke bacterien etc in kunnen zitten. het risico deze in je eigen bak te krijgen wil je gewoonweg zo veel mogelijk beperken

laat nu de emmer waar dus de vissen in rondzwemmen in gemengd water (50% eigen water, 50% winkelwater) weer even een 15 minuutjes staan.

na deze 15 minuutjes pak je dan een schepnetje en vis je de nieuwe vissen uit de emmer en gooi je in de bak.

Het water in de emmer gooi je weg! dus niet je bak in, anders heb je alsnog weer winkelwater ind e bak!

als je nu iets te weinig water in de bak hebt, vul je dat aan met weer wat kraanwater ;)

Dante wel een leuk verhaal maar wat denk je van eerst een quarentaine periode ivm kruisbesmetting.

Alles hier over kunnen n jullie vanaf 1-7 lezen op de nieuwe website quarentaine en overzetten van vissen.

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

ik doe het eigenlijk op dezelfde manier als Kees..
hang het zakje in het aquawater nog gesloten voor 15 minuten om op temp te komen dan maak ik het zakje open hang hem vast met een klem en doe er 3 x om de 10 minuten steeds een beetje aqua water bij.. vlak voor het vrijlaten van de nieuwe vis doe ik wat zout in de grote bak en wat eten dan laat ik de vis vrij door zachtjes de vis uit te laten zwemmen vanuit het zakje zo de bak in..
het zout zorgt ervoor dat de eventuele schadelijke stoffen vernietigd worden..

in al de jaren dat ik al aqua hou is er maar 1 x een ziekte in mijn bak gekomen hierdoor, maar had ik ook gekregen als ik het op Dante zijn manier zou gedaan hebben omdat een van de nieuwe vissen witte stip onder de leden had en ik dit niet gezien had..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Misschien dat het scheelt dat de bakken lekker ingedraaid zijn?
In het begin heb ik wel eens stip gehad, maar toen stond de bak amper een maand tot 2 maanden.
Bianca, gebruik je gewoon keukenzout of sera's ectopur?
Rob, heb inderdaad gelezen dat als je discussen heb en je wilt er andere discussen bij doen dat ze beter in quarantaine moeten voor een periode.
Gaat dit altijd op?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Op een gegeven moment vertrouw je de winkel en je eigen bak. zal ook nog uitkmaken of je een bak hebt van 40 liter of 400 liter.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

ik gebruik zeezout zonder jodium gewoon uit de winkel...
Grtzz Bianca

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

@Kevin, zal ook wel schelen inderdaad.
@Bianca, ik heb wel eens gelezen dat het niet onverstandig is om af en toe zout in je bak te gooien....
Misschien een nieuw poll of topic waard?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

berryq
0-200
0-200

Bericht door berryq »

Het blindelings vertrouwen op je vaste aquariumboer en het water zo in je bak kieperen lijkt me een soort Russisch roulette hoor... Tuurlijk, het gaat 9 keer goed, tot je net die ene keer wel pech hebt.
Daar kan ik over meepraten...

Kreeg na toevoegen van bijlzalmen stip in de bak, gelukkig snel onder controle en een minimaal aantal kardinalen naar de andere wereld.
Aquariumzaak deed net of het niet aan hen lag, terwijl ondertussen veel bijlzalmen in hun stelling net zo zwommen alsof ze in een achtbaan zaten. Maar dan ligt het natuurlijk nog niet aan hen... Ik snap het ook wel een beetje, ze zitten natuurlijk niet te wachten om de schuld, met alle gevolgen van dien, op zich te nemen.
Nadien hebben ze wel gratis mijn verloren vissenbestand weer volledig aangevuld, maar het lag nog altijd niet aan hun vissen...

Moraal van dit verhaal, kijk dus uit! Ook al denk je je aquaboer nog zo goed te kennen, en je krijgt een ziekte, dan komt het nóóóit van hen af...

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Kijk is op onze website onder discus thuis daar staat alles over overwennen en quarentaine.

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Kees schreef: @Bianca, ik heb wel eens gelezen dat het niet onverstandig is om af en toe zout in je bak te gooien....
Misschien een nieuw poll of topic waard?
Kees ik heb hier al een topic over gemaakt...kijk maar zout trouwens dat wist je ook al..of bedoelde je iets anders???
Grtzz Bianca

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Vergeet niet dat ook in de vissen zelf een ziekte kan zitten.
Dus of dat beetje water uit de zak zoveel uit maakt....
Je blijft nu eenmaal altijd een risico houden wanneer je vissen toevoegd.
@Bianca, ja had ik gelezen en daar ook nog een vraagje neergezet.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie