Filteren over turf - Effectief?

Onderwerp auteur
Patman
800-1000
800-1000

Filteren over turf - Effectief?

Bericht door Patman »

Een vraagje uit pure nieuwsgierigheid.

ik heb het nog nooit gebruikt, maar ik ben toch benieuwd naar de effecten van filteren over turf. En dan bedoel ik niet de effecten zoals ze her en der op het internet staan, met helende werking door humuszuren en zo. Ik ben in feite benieuwd naar wat het echt voor je waterwaarden (KH, pH) doet.

Wie heeft er echt praktische ervaring mee, en welke verschillen zijn gemeten. KH en pH voor en na Turf. (Als analist kan ik me alleen maar aan de resultaten houden he...). En ook hoelang het gebruikt wordt bij jouw bak..

Wellicht handige informatie bij het beslissen of Turf voldoende brengt voor de bak, of dat er toch andere maatregelen genomen dienen te worden.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Met turf heb ik opzich goede ervaringen maar het ligt er net aan welke turf je koopt ik heb opmoment vijverturf van Sera er in Biopearl nogwatus dit is voldoende voor 5000liter water dit is 2 kilo verpakking.

Mijn waterwaarden waren voordat ik begon :

PH 7.2 KH 6 GH 13

Na de toevoegingen van de Turf :
PH 6.4 KH3 GH8

Maar ik heb toen ook eikenblad extract toegevoegd dus niet helemaal mede door de turf.
Wel heb ik voor 2500liter water turf gebruikt
dus 1kg op een goeie 900liter water.

Ik heb pas de turf vervangen dit was na 5 weken toen had ik het idee dat de werking er af was minder kleuring in het water enzo.

Maar dit berust op mijn ervaring en is geen graadmeter voor algemeen turf gebruik want bij andere mensen die ik ken reageerd het weer anders en die hebben er raar maar waar minder werking van dan ik heb.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Misschien is dit ook iets voor mij. Zag laatst dat mijn PH van 7.0/7.1 naar 7.3/7.4 ging. Water uit de kraan is de laatste tijd 8.0 en dat was eerst 7.6/7.7.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Om je pH en KH te laten dalen is het prima spul alleen je moet wel van theewater houden een echt helderebak heb je niet. Om de verkleuring tegen te gaan zou je weer kool kunnen gebruiken maar dan werkt de turf ook minder effectief.

Grt Rob

adje
0-200
0-200

Bericht door adje »

en hoeveel turf gebruik je van het pak? Of staat het op de verpakking wat je moet gebruiken. Mijn waarders zijn ook iets aan de hoge kant.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

adje schreef:en hoeveel turf gebruik je van het pak? Of staat het op de verpakking wat je moet gebruiken. Mijn waarders zijn ook iets aan de hoge kant.
als aanvullende vraag hierbij, om de hoeveel tijd moet je de turf weer vervangen? stopt het vanzelf met je ph te laten dalen na bijv een week ofzo?

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

adje schreef:en hoeveel turf gebruik je van het pak? Of staat het op de verpakking wat je moet gebruiken. Mijn waarders zijn ook iets aan de hoge kant.
Tis eerst kijken welke waterwaarden je hebt en dan gewoon turf toevoegen met het doel wat je wilt bereiken dus constant meten etc. Vaak bij aquariumverpakkingen staat er wel bij voor hoeveel water het ongeveer is. Zelf heb ik er nu iets meer dan een kilo in zitten 8)

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Dante schreef:
als aanvullende vraag hierbij, om de hoeveel tijd moet je de turf weer vervangen? stopt het vanzelf met je ph te laten dalen na bijv een week ofzo?
De tijd dat turf uitwerkt verschilt ook weer per bak/manier van verversen etc. maar ongeveer 6 weken moet het wel mee gaan. Je merkt het ook aan je waterkleuring als dat minder zal worden.

Het mooie van turf is dat het op een bepaald moment een bufferende werking heeft voor je PH dus die zal nooit ernstig zakken dus daar hoef je geen zorgen om te maken 8)

Ik heb voorheen gewerkt met diverse soorten zuur maar dat was niet echt super veilig is juist allemaal gemeet en gedoe daarom liever maar turf dat is veiliger.

Onderwerp auteur
Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

maar als je water ververst, dan breng je weer 'hard' water binnen. Geeft dat geen schommel effect?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

alex
0-200
0-200

Re: Filteren over turf - Effectief?

Bericht door alex »

Daarom moet je ook met zoveel mogelijk beleid water verversen, dus beter 10 procent per week dan eens in de 14 dagen 20 procent en ga zo maar door, ook met plantenvoeding gaat deze vlieger op, liever iedere dag een beetje dan eens per week.
Als je over turf filtert zal je toch goed de waterwaarden in de gaten moeten houden, er is geen echte stelregel voor namelijk, maar je moet voorkomen dat het echt uitgewerkt raakt, dus zodra je voor het eerst een buitennormale schommeling in de waarden meet kan je het het beste vervangen.
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Ik ververs iedere week ongeveer 40% water in die bak en heb wel wat schommeling maar niet echt ernstig de vissen hebben er geen last van maar ik verpomp ook enorm veel liter water per uur wat ook weer als voordeel heeft dat het water sneller langs de turf komt etc. Ik zit nu met verpompen op 5000liter per uur.

En mijn wildvang visjes die een maand of 3 geleden nog in de rio tapajos rond dobberde hebben het er niet moeilijk mee ;)

adje
0-200
0-200

Bericht door adje »

Ik was vrijdagmiddag bij aquariumwinkel selecta in Leiden, en die vertelde mij dat je beter geen turf kan gebruiken. Omdat het een natuurproduct is, kan het veel alg en vooral blauwalg geven. Hij adviseert het PH/KH minus van HS te gebruiken. :vis:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Beter voor zijn potomonee zeker :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Beetje commercieel advies, hoe minder middeltjes hoe beter.
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Gast

Bericht door Gast »

Turf is een zeer geschikt filter medium voor bakken met een lage zuurgraad.
Maar voor aquaria met tangs of malawi ook zeer ongeschikt vanwege de ph verlagende werking.