kweekbakje plantje

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

kweekbakje plantje

Bericht door Roderick »

misschien een stom idee maar ik dacht ik kan ook buiten mijn aquarium plantje kon kweken voor in juli zo dat ik meer plantje heb want mijn oude bak (visjes en plantjes) verhuizen in juli naar een andere grotere bak en dan moet ik de nieuwe bak eerst inrichten en dan de oude bak op nieuw inrichten en daar gaan natuurlijk ook weer plantje in duss ik heb veel plantjes nodig een een deel van me vissen uit me bak gaan daar dan ook weer terug in. en die kleine bak komt dan beneden te staan in de huiskamer. maar wat zijn een beetje goede omstandig heden voor een kweek bakje voor planten

hier is een foto ervan hij moet nog een beetje bij trekken want ik heb er net nieuw grind in gedaan.
Afbeelding
Groetjes Roderick
Afbeelding

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: kweekbakje plantje

Bericht door Kevin »

Je hoeft er in iedergeval geen verwarming bij te doen, licht dat is wel heel voornaam. en zorgen voor voeding. In een kweekbakje zou een voedingsbodem goed kunnen.

Wat ik je ook nog mee wil geven is dat bij de kwekerijen de planten vaak boven water gekweekt worden. En deze daardoor altijd zo mooi schoon zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

okay dusss ik haal de verwarming er uit en hij staat voor het raam dusss met het licht zit het ook wel goed de gewone planten op me kamer groeien ook super snel maar ik heb er geen voedings bodem in zitten maar ik ga planten voedingkopen en ze blijven er trouwens niet zo lang in tot juli en dan hoop ik dat ze een beetje gegroeit zijn.
Groetjes Roderick
Afbeelding

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

om welke planten gaat het? want sommige kan je gewoon heerlijk boven water kweken in een goed vochtige omgeving. gaat mogelijk een stuk makkelijker, maar is afhankelijk van de plant.

Onderwerp auteur
Roderick
400-600
400-600

Bericht door Roderick »

ik weet eigenlijk niet wat voor'n soort het is maar het is een snel groeiende plant. en er zit ook nog javamos en een sumatravaren(weet niet of het nou java of sumatra was) in
Groetjes Roderick
Afbeelding

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

met die planten weet ik het niet allemaal. volgens mij kan javamos ook bovenwater in een beetje "tropische" omgeving gekweekt worden.

maar wat is van belang bij je planten kweken: Voeding (ijzer, etc etc...) dan je verlichting. kijk dus even naar de lichtsterkte en het uitgezonden spectrum van de lamp. en als laatst je co2 gehalte. aangezien er geen vis of ander leven in dat bakje zit, hoef je je niet zo druk te maken over no2. dus co2 kan je miscchien op andere manieren vergaren dan.

Rob
0-200
0-200

Bericht door Rob »

Had hier een juwel 70 leeg staan nieuwe vissen in gedaan water bleef gewoon draaien nu zitten er ong 30 kleine nieuwe javavarens erin die van de moederplant op de wortels groeien gaat goed hier .

en de 2 kersenbiken zijn er zeer blij mee zo alleen in zo'n bak
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dat blaadje midden in de bak dat uit de grond steekt. Is dat de javavaren ?
Zo ja.. dan doet die het niet lang meer. De wortels van javavaren halen de voedingsstoffen uit het water en sterven af onder de grond.

Het beste kan je het met een stukje visdraad opbinden op een stukje hout of lavasteen. Of je kan ze op de achterwand prikken met een naald.
Op elk oud blad groeien nieuwe kleine plantjes, wees dus niet te snel met weggooien van oude lelijke bladeren, dit kunnen prachtige planten worden. Het is geen plant die veel licht nodig heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ben ik niet met je eens. Java varen (plant) kan je gewoon met zijn wortels planten in je bodem, ik heb er hele bossen van staan. Alleen maakt de java varen naast zijn grondwortels ook nog luchtwortels aan bij de bladeren vorvolgens laat hij deze bladeren los zodat ze zich ergens anders weer zettelen en gaan groeien. Is een manier van voortplanten.

Gast

Bericht door Gast »

hoe grof is jouw bodem rob ? Ik heb het inderdaad ook wel gezien in groffe voedingsbodem maar nooit in een zandbodem bijvoorbeeld.

javavaren heeft wortels waarmee die zich hecht op hout,steen en dergelijke.. verder heb ik nog nooit een javavaren vanzelf de grond in zien groeien mits dat een groffe open structuur had en zich aan de kleine groffe steentjes kon hechten. Ik heb ze ook nooit grondwortels zien ontwikkelen.. heb je daar een voorbeeldje van ? Een grondwortel groeit vanaf de plant loodrecht naar de bodem. Dit doet bijvoorbeeld Anubias wel.

stop een javavaren met al zijn wortels in de bodem en met 3 a 4 weken legt die het loodje.

Hele bossen heb ik hier ;) maar geen groffe bodem.
Alles zit opgebonden of drijft nog los in de bak en hecht zichzelf wel een keer op de stenen.
Het groeit nergens de grond in..
Laatst gewijzigd door Gast op 18 jun 2008 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Bosman

heb de java varen in mijn terassen staan en daar zitten een fijne kiezel in van 1-3 mm, daar staan ze gewoon in de bodem en geen problemen mee.

Gast

Bericht door Gast »

Omdat je het er zelf ingestopt hebt of groeide dat zo vanzelf.. nu ben ik wel benieuwd.

Ik ga er vanuit dat als die niet vanzelf wil wortelen in de grond en het kunstmatig doet.. dan hoort die daar niet.

Er zijn veel beginners die dezelfde fout maken en die kan je zelfs googelen.. je leest de ene na de andere waar de javavaren kapot gaat.. oplossing.. plant uit de grond halen. Klanten met hetzelfde probleem.. ken er genoeg van.

Rob Bosman

Ach met 30 jaar Aquarium ervaring wil ik me niet echt een beginner noemen die beginners fouten maakt. Maar ik plant ze daar stop ze dus in de grond zou ook geen andere weg weten hoe ze daar moeten komen.

Gast

Bericht door Gast »

Heb je voorbeelden uit de natuur ? Misschien een artikel waar het in uitgelegd wordt dat je javavaren in de grond moet stoppen en de reden daarvoor ?
Dan pas kan ik je gelijk geven.

Het plantje groeit op een harde ondergrond waar die zich op kan hechten, haalt voeding uit het vuil dat tussen de wortels blijft hangen of simpeler gezegd uit het water. De advent plantjes groeien op het moederblad en verspreiden zich weer om zich vast te hechten aan een ander stuk hout,steen of dergelijke. nergens in die kringloop wortelt de plant zichzelf in de grond.

Rob Bosman

Kijk nu gaan we dus appels met peren vergelijken, heb jij voorbeelden uit de natuur..........heb jij wel is iemand plantjes zien planten in bijvoorbeeld een regenwoud................ antwoord is dan ook nee.

Hier ging het ook niet over, volgens mij.

Kan je java varen planten in de grond en dan speek ik uit eigenervaring is het antwoord ja zonder dat ze dus dood gaan.

Wat betreft het (kweken) van java varen. De bladeren krijgen luchtwortels de plant laat deze bladeren los (daarom heb je ook altijd van die vervelende losse bladeren van de java varen in je bak) en zo plant deze plant zich voort in de natuur.

Verder ga ik hier op dit onderwerp niet meer in.

Om nu even terug on-topic te gaan.

Roderick, als jij dat blaadje van je java varen ergens vast zet dan groeid hij vanzelf door en wordt het een plantje of je dit nu op steen hout of in grind doet maakt denk ik niet zoveel uit maar ik ben geen planten kweker.