Maybe kan ik hier uitkomst bieden.
Ik heb de Symbiont van easylife in me filter zitten icm Siporax.
Ik heb een aardige bezetting in me bak maar zelfs als er een dag of 2
later ververst word blijven de waardes aardig stabiel (qua nitraat,nitriet)
Het is aardig prijzig maar is denk ik een goed filtermateriaal als je weinig
ruimte in de pomp hebt, dus dan zeker het proberen waard.
Voor zover ik weet zit er geen houdbaarheidsdatum aan dit materiaal, aangezien
het een substraat is waar de bakkies op nestelen, en niet zozeer iets wat stoffen afgeeft
aan het water (zoals bijv turf).
Easy Life filterpijpjes
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Re: Easy Life filterpijpjes
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Txs en zoals jij je filter hebt opgebouwd, heb ik ook in mijn hoofd.
Wat voor filter heb je eigenlijk en heb je (mits je zoiets als ik heb met mandjes) bakkie vol gedaan met symbiont? Kracht van je filter/pomp is hetzelfde gebleven?
Heb ondertussen een zakje van 1 kg besteld, maar wanneer dit binnenkomt....
Wat voor filter heb je eigenlijk en heb je (mits je zoiets als ik heb met mandjes) bakkie vol gedaan met symbiont? Kracht van je filter/pomp is hetzelfde gebleven?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

En weer een snelle reactie van EasyLife:
Symbiont is in principe onbeperkt houdbaar, omdat het basismateriaal gesinterd glas is. Dat is een inert materiaal dat niet vergaat. Het heeft dus net zo'n lange levensduur als bijv. keramische pijpjes. Het is raadzaam om Symbiont af en toe eens af te spoelen (lauw water) om snelle verstopping van de micro-tunnels in het materiaal te voorkomen. Dat geldt voor alle biologische filtermaterialen overigens.
Voor optimale biofiltering van uw aquarium, kan ongeveer de helft van 300 gr Symbiont-verpakking gebruikt worden. De inhoud van de helft van dit zakje is ongeveer 150 ml, dus je hebt heel weinig plek nodig in het mandje.
Doe ik dan in de rest van het mandje????
Symbiont is in principe onbeperkt houdbaar, omdat het basismateriaal gesinterd glas is. Dat is een inert materiaal dat niet vergaat. Het heeft dus net zo'n lange levensduur als bijv. keramische pijpjes. Het is raadzaam om Symbiont af en toe eens af te spoelen (lauw water) om snelle verstopping van de micro-tunnels in het materiaal te voorkomen. Dat geldt voor alle biologische filtermaterialen overigens.
Voor optimale biofiltering van uw aquarium, kan ongeveer de helft van 300 gr Symbiont-verpakking gebruikt worden. De inhoud van de helft van dit zakje is ongeveer 150 ml, dus je hebt heel weinig plek nodig in het mandje.
Doe ik dan in de rest van het mandje????
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Pijpjes
of filtersponzen wellicht
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Haha, denk dat ik maar een leuke laag in doe, alleen niet zo stampvol als met Eheim Substrat.
Kan ik eens kijken of dat ook de water doorvoer beinvloed.
Kan ik eens kijken of dat ook de water doorvoer beinvloed.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Ik heb 2 filters nml de Eheim 2224 als voorfilter waar alleen grove en fijne filterwatten inzitten om zweefvuil te verwijderen.Kees schreef:Txs en zoals jij je filter hebt opgebouwd, heb ik ook in mijn hoofd.
Overigens zit hier ook de turf in.
Het 2e filter is een Eheim 2126 en hierin heb ik dus alleen maar Symbiont en Siporax zitten.
Onderste mandje redelijk vol, maar niet stampvol en het 2e mandje redelijk leeg met een laagje fijne
filterwatten om evt vuil wat nog mee is gekomen af te vangen.
Ik heb toevallig gister de slangen vanbinnen schoon gemaakt en alle watten uit het 1e filter vervangen, hierdoor zag ik de doorstroom capaciteit weer stijgen tot ze max(heb een indicator in de uitstroom zitten van de 2126).
Even door alle duidelijkheid, mijn filters zijn gelinkt aan elkaar, het water komt binnen in de 2224 en gaat dan door na inlaat van de 2126 zodat er geen zweefvuil terecht kan komen in mijn "biomassa".
Wat ik wel doe 1x in de 1a2 maanden is het 2126 filter openen, een emmer schoon water erbij pakken hierin de mandjes laten zakken en even flink schudden.
Hiermee maak je wel de Symbiont en Siporax schoon maar verwijder je vrij weinig bacterien.
Toch wil ik als tip meegeven de Symbiont in ze geheel te gebruiken.
Ik heb er ook 300 gram inzitten icm 2 zakjes Siporax vanwege het feit: "liever teveel dan te weinig"
Is er een x behoefte aan meer oppervlakte voor de bacterien dan is dat er ook.
Denk dat je hier wel weer even genoeg info hebt
Bij vragen hoor ik het wel
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Yep, voor verlopig genoeg, txs.
Was eigenlijk wel van plan om het mandje met symbiont gewoon goed te vullen.
Die 2 pompen aan mekaar, zitten ze mekaar niet in de weg kan motor capiciteit?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Nee hoor, 2 filterpompen in serie is geen enkel probleem.
Zo staat het hier ook alweer een tijdje met het oog op als er een bak bij komt ik er een ingedraaid filter voor klaar heb staan.
Alleen draait dat zo goed dat ik het maar zo laat. en het gemak dat je er van hebt met schoonmaken is ook wel lekker, met een stel eheim koppelkranen haal je er 1 filter tussenuit en koppelt de boel weer aan elkaar zodat je in alle rust het filter kan schoonmaken terwijl de andere gewoon doordraait.
Ik heb ook maar 1 pomp in het stopcontact geprikt i.v.m. slijtage. met 1 pomp werkt het allemaal net zo goed als met 2.. ideaal volgens mij.
Zo staat het hier ook alweer een tijdje met het oog op als er een bak bij komt ik er een ingedraaid filter voor klaar heb staan.
Alleen draait dat zo goed dat ik het maar zo laat. en het gemak dat je er van hebt met schoonmaken is ook wel lekker, met een stel eheim koppelkranen haal je er 1 filter tussenuit en koppelt de boel weer aan elkaar zodat je in alle rust het filter kan schoonmaken terwijl de andere gewoon doordraait.
Ik heb ook maar 1 pomp in het stopcontact geprikt i.v.m. slijtage. met 1 pomp werkt het allemaal net zo goed als met 2.. ideaal volgens mij.
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Wat ik heb gedaan is bij de 2224 de rotor uit de pomp verwijderd om de doorstroom zo min mogelijk te belemmeren.Kees schreef:Yep, voor verlopig genoeg, txs.
Natuurlijk zit deze pomp dan ook niet int stopcontact
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Had ik vorig jaar moeten weten, had toen veel last van zweefvuil.
Had ik er eentje vol kunnen doen met watten.
Weer wat geleerd.
Heb nu dus de 2078 waarvan ik 1 mandje gebruik voor watten.
Had ik er eentje vol kunnen doen met watten.
Weer wat geleerd.
Heb nu dus de 2078 waarvan ik 1 mandje gebruik voor watten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie