Hoe lang mee, die buizen?
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Hoe lang mee, die buizen?
Misschien eigenlijk meer iets voor een welle nietes.
Ik lees vaak dat het verstandig is om na een jaar de buizen te vervangen, dit met sterkte afname.
Doen jullie dat ook?
Bij mij zitten ze er nu ruim een jaar in en vind het nog meer dan genoeg licht geven, zelfs nu wat drijfplanten erin gedaan om het wat te temperen. Discussen hoeven niet zo'n bright light bak.
Maar wij mensen zien natuurlijk niet alles, denk dat we bepaalde spectrums waar zo'n lamp uit opgebouwd is gewoon niet zien.
Laat staan dat we kunnen zien of er een afname in sterkte plaats vindt.
Ik lees vaak dat het verstandig is om na een jaar de buizen te vervangen, dit met sterkte afname.
Doen jullie dat ook?
Bij mij zitten ze er nu ruim een jaar in en vind het nog meer dan genoeg licht geven, zelfs nu wat drijfplanten erin gedaan om het wat te temperen. Discussen hoeven niet zo'n bright light bak.
Maar wij mensen zien natuurlijk niet alles, denk dat we bepaalde spectrums waar zo'n lamp uit opgebouwd is gewoon niet zien.
Laat staan dat we kunnen zien of er een afname in sterkte plaats vindt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Re: Hoe lang mee, die buizen?
Als je geen philips lampen gebruikt maar aquariumspeciaal lampen gaan ze inderdaad een keertje op. De ene na 4000 uur de andere na 8000 uur, dat veschilt nogal per lamp.
Omdat ik nu geen planten bak meer heb is voor mij licht niet zo heel belangrijk meer en vervang ik ze dus ook niet zo snel meer. Maar als je je plantje goed wil laten groeien dan zal je ze moeten vervangen om een optimaal resultaat te krijgen.
Omdat ik nu geen planten bak meer heb is voor mij licht niet zo heel belangrijk meer en vervang ik ze dus ook niet zo snel meer. Maar als je je plantje goed wil laten groeien dan zal je ze moeten vervangen om een optimaal resultaat te krijgen.
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Doe bijna al mijn boodschappen voor aquariums bij Wesdijk, dus.... 2x planten lamp en 1x Dayligt van Arcadia of sera.
Maar duidelijk dus, volgende keer bij wesdijk eens vragen hoeveel branduren mijn lampen hebben en eventueel......
Maar duidelijk dus, volgende keer bij wesdijk eens vragen hoeveel branduren mijn lampen hebben en eventueel......
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
weet je wat wel heel vervelend is ik heb zaterdag een rio180 gekocht en juwel dacht leuk te zijn met die high-light lampen van ze en hebben die 1 cm in gekort dat alleen juwel lampen er in passen
en daar zeggen ze ook na een jaar wisselen maar ja dan betaal je je blauw
Groetjes Roderick

# Roderick
1 x in het jaar hoeft echt niet...maar om het jaar zou ik het zeker wel doen..dit om je lichtspectrum op peil te houden.
1 x in het jaar hoeft echt niet...maar om het jaar zou ik het zeker wel doen..dit om je lichtspectrum op peil te houden.
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Het aantal branduren staat op de verpakking en als je een type en merk noemt zal het online ook wel te vinden zijn.
5000 uur is ongeveer 2 jaar, dacht ik ooit is uitgerekend te hebben.
@ Roderick Die lampen zijn er al wel hoor, en er komen steeds meer kleuren en types uit. De betere lampen speciaalzaak zal je er vast aan kunnen helpen.
5000 uur is ongeveer 2 jaar, dacht ik ooit is uitgerekend te hebben.
@ Roderick Die lampen zijn er al wel hoor, en er komen steeds meer kleuren en types uit. De betere lampen speciaalzaak zal je er vast aan kunnen helpen.
(zal je dan maar niet vertellen dat ik mijn lampen pas vervang als ze stuk zijn)

Grtzz Bianca
Geeft niks hoor, maar daarom neem ik meestal lampen van philips. Die gaan hun leve lang mee boven de bak en kosten ook nog is een fractie van de prijs van bijv. sera lampen.
ik heb ook pfilips lampen hoor...of osram...maar die gaan echt niet een heel leven mee hoor??!! 
Grtzz Bianca
kwa lichtopbrengst bedoel ik dan, na het eerste jaar behouden deze lampen 90% van hun lichtkwaliteit en intensiteit totdat ze echt niet meer willen starten/branden.Biancab schreef:ik heb ook pfilips lampen hoor...of osram...maar die gaan echt niet een heel leven mee hoor??!!
Dat snapte ik ook wel hoor..
Grtzz Bianca
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Ga van een gemiddelde brandduur van 15 uur per dag uit, dan zit je na een jaar al ruim over de 5000 brand uur heen.kevin schreef:5000 uur is ongeveer 2 jaar, dacht ik ooit is uitgerekend te hebben.
Een tip als je besluit de lampen te vervangen, vervang nooit de lampen tegelijk.
Dit ivm de fotosynthese van je planten, aangezien zij zich hebben aangepast aan het geringe licht wat er nog door de lampen word gegenereerd hebben ze veel extra cellen aangemaakt om hier optimaal gebruik van te maken.
Als je dan in ene alle lampen vervangt, krijgen de planten een overdosis aan licht, en de planten kunnen zich daar niet snel genoeg aan aanpassen en verbranden dan letterlijk door teveel cellen die ze hebben aangemaakt.
Beter is het om een lamp te vervangen en een week erna weer 1, zo tot alle lampen vervangen zijn.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...
Nog een waardevolle aanvulling, dank je wel.
Inderdaad ja, ik was zeker te lui om het even na te rekenen.
Inderdaad ja, ik was zeker te lui om het even na te rekenen.
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Inderdaad, als ze 13 tot 14 uur p/d aanstaan, kom je al gauw over 5000.
Heb trouwens Arcadia lampen, op de verpakking staat alleen maar dat je ze 1x jaar moet vervangen en niet het aantal brand uren.
De 3e lamp is trouwens later in gegaan, dus die is zo wie zo nog niet aan de beurt.
De andere 2 zijn, planten lamp en daylight, is het dan ook verstandig om er een week tussen te laten zitten?
Heb trouwens Arcadia lampen, op de verpakking staat alleen maar dat je ze 1x jaar moet vervangen en niet het aantal brand uren.
De 3e lamp is trouwens later in gegaan, dus die is zo wie zo nog niet aan de beurt.
De andere 2 zijn, planten lamp en daylight, is het dan ook verstandig om er een week tussen te laten zitten?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie