Op zoek naar een nieuw visbestand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Op zoek naar een nieuw visbestand

Bericht door karinD »

Wij gaan over niet al te lange tijd een tweede aquarium aanschaffen. Nu hebben we een Dennerle nano cube 60 met iniminie visjes en vuurgarnalen erin. Maar we gaan nu een paar maten groter, er komt een 180 liter aquarium bij. De Juwel Rio of de Juwel Vision. Mijn eerste ervaring met een groter aquarium. Nu zijn we dus aan het nadenken over een visbestand.
We willen graag een school kardinaal tetra's en een school corydorassen, we weten nog niet welke soort. Niet te groot, hooguit 5 of 6 cm.
Welke vissen kunnen er goed bij? En kan er eventueel ook een groepje amanogarnalen bij?
En dan ook erg belangrijk: hoeveel vissen (en garnalen) kan ik plaatsen in 180 liter?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Op zoek naar een nieuw visbestand

Bericht door amber98 »

Leuk dat je een paar maten groter gaat. Met corydoras voor de grond (met niet te groot denk ik trouwens direct aan de panda’s) en de kardinaal tetras voor het midden, kun je evt nog een gourami soort voor de bovenlaag houden, of een schooltje die specifiek in de bovenlaag blijft, zoals (marmer) bijlzalmpjes of halfsnavelbekjes. Je zou evt 2 scholen in het midden kunnen zetten, maar ik vind dat wat druk ogen. Amanogarnalen kunnen daar gewoon bij.

LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Hier heb ik ook 180l aquarium. Op de grond corydoras (aggazissi en panda), 2 scholen (kardinaaltetra en roodkopzalmen), 3 algeneters. Ik had een trio dwerggoerami's hierbij maar deze zijn overleden. Toch een zwakkere vis. Binnenkort wil ik eerst co2 gaan kopen en aansluiten voor ik nieuwe vissen ga toevoegen. Wil graag een trio honinggoerami's of marmergoerami's nog toevoegen.

Als vuistregel lees je vaak een cm vis per liter water. Dit is wel een grove schatting, maar kan misschien een richtlijn zijn. Persoonlijk denk ik altijd dat je makkelijker een vis toevoegen dan eruit halen.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind de honinggoerami erg mooi, maar de bijlzalmpjes ook. Ik las ergens dat bijlzalmpjes wel springen en daarbij nog wel eens op de lichtbalk van het aquarium belanden. Komt dat veel voor of is dat alleen als ze bijvoorbeeld in paniek zijn? En de goerami wordt afgeraden te houden met actieve vissen samen, zodat ze niet misgrijpen met voer. Maar de tetra is toch een actieve vis? Gaat dit goed samen?
Fijn dat amanogarnalen gewoon samen kunnen met corrydorassen. Ik vind garnalen leuk om te zien, maar mijn man vroeg er speciaal naar of er garnalen in dit aquarium kunnen. Maar hoe zit het met honinggoerami's en amano"s? Ik denk dat deze garnalen een maatje te groot zijn voor de goerami's om op te peuzelen?
De panda is een mooie corrydoras.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Bijlzalmpjes zijn wel snel geneigd om eens te springen ja, dan kun je beter de gouramis kiezen. Tetras zijn geen heel drukke vissen, de combinatie met gouramis gaat over het algemeen prima. Guppen ed zijn extreem druk en geen goede combi. De amanogarnalen zijn inderdaad net een maatje te groot om actief op te jagen

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je ;)