Gup maakt salto

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Gup maakt salto

Bericht door Hobbyaquarium »

Na een stabiel aquarium te hebben gehad gaat alles weer mis . Een vis die ik 30 augustus heb opgevangen is overleden vandaag. Oké kan gebeuren natuurlijk. Geen gekke dingen er aan te zien heb een foto gemaakt dus zal hem even bij voegen . ( de zwarte stippen horen er op ) dat heb ik opgezocht daar is niks mis mee dus. Dus ik was zo blij dat het maar 1 was . Naja eigenlijk 2 maar de 2de kan ik nergens meer vinden. Was een guppy met gele staart . Banafond kwam ik thuis en was er een vis alleen.maar aam het salto maken . Geen iedee hoe dit kan vanochtend deed hij dit niet . https://youtu.be/-qOaeavy78s?si=ZtoXb_UOZjdNYGit dit is de video van de vis waar het meest om gaat mocht de link niet werken https://youtu.be/-qOaeavy78s?si=ZtoXb_UOZjdNYGit hier is hij nog een keer wat kan dit zijn
Wil niet wee terug bij af zijn
Deze vis had ik al wat langer

Het enige wat ik laast had toegevoegd zijn 3 vuur garnalen en 2 planten bij de jumper vandaan . De planten hebbik eerst schoon gemaakt en het water van de garnalen er niet bij het aquarium in gedaan . Dit is ook al 2 weken terug

En dir is de vis die ik 30 augustus heb opgehaald ze wwrt door men lichte platy of molly achterna gezeten gister verschverschool ze zich tussen de planten maar ad wel goed .
Afbeelding
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Re: Gup maakt salto

Oja men water waardes zijn goed
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het meest voor de hand liggende is een kapotte zwemblaas, als het bij een vis blijft, ga ik daar ook vanuit. Valt helaas niet echt iets aan te doen..

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Nu heb ik er een probleem bij

Wand deze dacht ik dacht drachtig maar er zit een bobel
https://youtu.be/16gC9psamSk?si=2jpLFitu4O8APK-B deze vis
Fryslan boppe
Hobby aquarium

LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Oei, dit ziet er niet goed uit. Deze is wel heel erg opgeblazen. Zwemblaasproblemen zijn niet besmettelijk in de meeste gevallen. Toch denk ik dat ook deze een zwemblaasprobleem heeft.

Helaas kan je vaak bij deze problemen in dit stadium de vis al niet meer redden. Wellicht ook kijken of er mogelijkheden om het te voorkomen. Slechte voeding? Slechte waterwaarden? Te veel vissen?

Buikwaterzucht wordt veroorzaakt door een bacterie die eigenlijk altijd is. Door verschillende factoren kan een vis hiervan ziek worden, stress, Slechte of eenzijdige voeding, mindere waterwaarden, nitrietschommelingen. Een vis die ziek wordt, heeft een minder immuunsysteem waardoor de bacterie de vis ziek kan maken.

Voor nu zou ik proberen de vissen te beschermen. Wellicht een extra middel toevoegen voor extra vitamines. Ik gebruik vaak dan Voogle, maar je hebt ook HSFishguard. Dit kan een extra boost geven dat de vissen niet meer ziek worden. Bij overbevolking zo snel mogelijk vissen proberen kwijt te raken. Als laatste probeer gevarieerd te voeren met verschillende soorten, vlokken, larven, granulaat, etc.

Indien je dit natuurlijk al niet doet! Er is namelijk weinig informatie in jouw posts om dit te kunnen beoordelen. Daarom de informatie die ik geef als algemeen interpreteren en zeker niet als kritiek.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Staan de schubben uit als een dennenappel? Dat hoor bij buikwaterzucht

Kun je vertellen hoe groot het aquarium is, wat de bewoners zijn en hoeveel? Wat zijn de waterwaardes exact? Hoevaak ververs je water en hoeveel?

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Alle bewoners van het aqaruim heb ik aleen uitgelicht in een ander top i water waarders zijn altijd goed omdat ik optijd test . En nee de schubben staan niet anders dan anders en dar is al een apar weken zo . Dus buikwaterzucht zucht lijkt me niet het geval mijn bak info staat ook in dat topic .

Ook staat dit in men profiel
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Dit is al een paar weken zo .
Ik heb een foto van de achterkant van haar en dan zie je een zwart puntje wat op een dracht kan lijken wand de water waardes zijn helemaal oké

Afbeelding

Ik zie ook niets geks ..

Voor de bewoners van men aquarium kun je naar de profiel pagina gaan daar staan alle info van men aquarium
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het is handiger om de informatie over je bak hier neer te zetten, ipv dat we moeten gaan zoeken tussen je topics. Ik kan namelijk ook niet vinden hoeveel vissen er van elke soort in de bak zitten en al helemaal niet of dit actuele informatie is of dat er inmiddels iets veranderd is (waar ik wel vanuit ga aangezien er op de foto kardinaaltetras zichtbaar zijn en dat staat niet op je profiel) ;)

Je zegt de waterwaardes zijn goed, maar wat zijn de exacte waardes? Want wat goed is voor de ene vis, is niet goed voor de andere. Je houd ook de waterwaardes niet goed door tijdig te testen, maar door correct water te verversen en die informatie kan ik ook nergens terug vinden. (Het testen van waterwaardes kan je wel op weg helpen een goed water ververs schema aan te houden) Voor de juiste hulp, zullen we toch want meer moeten weten over hoe je het aquarium houd, zodat we hier mogelijk verbeter punten in vinden die voorkomen dat je vissen ziek worden ;)

Ik wil je daarnaast vragen om de berichten die je schrijft even na te lezen op typfouten voordat je ze plaatst. (Of even na te laten lezen door iemand anders als je hier zelf moeite mee hebt) een paar typfouten zijn niet erg en gebeurd bij iedereen wel eens, maar berichten met heel veel typfouten in één zin zijn erg lastig om te lezen, waardoor we mogelijk heel wat anders lezen dan wat jij hebt bedoeld ;) is geen kritiek, maar wel een tip.

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Atel het is wel waterxucht is dit besmettelijk voor de andere vissen heb dit gevonden

https://www.lekkervanbijons.be/producte ... een%20mens.

Ik heb er maar 1 die dik is en de anderen niet . Er staat dat er 24 tot 36 uur symptomen bij anderen moet zijn. Dit is niet het geval .
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

amber98 schreef: 07 okt 2023 18:30 Het is handiger om de informatie over je bak hier neer te zetten, ipv dat we moeten gaan zoeken tussen je topics. Ik kan namelijk ook niet vinden hoeveel vissen er van elke soort in de bak zitten en al helemaal niet of dit actuele informatie is of dat er inmiddels iets veranderd is (waar ik wel vanuit ga aangezien er op de foto kardinaaltetras zichtbaar zijn en dat staat niet op je profiel) ;)

Je zegt de waterwaardes zijn goed, maar wat zijn de exacte waardes? Want wat goed is voor de ene vis, is niet goed voor de andere. Je houd ook de waterwaardes niet goed door tijdig te testen, maar door correct water te verversen en die informatie kan ik ook nergens terug vinden. (Het testen van waterwaardes kan je wel op weg helpen een goed water ververs schema aan te houden) Voor de juiste hulp, zullen we toch want meer moeten weten over hoe je het aquarium houd, zodat we hier mogelijk verbeter punten in vinden die voorkomen dat je vissen ziek worden ;)

Ik wil je daarnaast vragen om de berichten die je schrijft even na te lezen op typfouten voordat je ze plaatst. (Of even na te laten lezen door iemand anders als je hier zelf moeite mee hebt) een paar typfouten zijn niet erg en gebeurd bij iedereen wel eens, maar berichten met heel veel typfouten in één zin zijn erg lastig om te lezen, waardoor we mogelijk heel wat anders lezen dan wat jij hebt bedoeld ;) is geen kritiek, maar wel een tip.

Waarom zou ik alles na moeten gaan voor ik het verstuur . Daar heb ik geen behoefte aan wand ik typ gewoon Nederlands.

Ik test elke maandag .
Mij. Aquarium is 80 cm
7 neon terras
2 blackmollys
5 guppen
1 borstel meerval
3 vuur garnalen

Ik voer om de dag

Dagen van voeren
Maandag
Woensdag
Vrijdag .

De rest van de week voer ik niet

Bij een schommeling van water waardes ververs ik de helft van het Aquarium
De pomp maak ik alleen schoon met Aquarium water ij een aparte emmer ..maar alleen indien nodig . Ik heb de jbl test stript. ( ik hoef daar geen commentaar op wand ik vind test druppels veel.te duur ) daar heb ik het geld niet voor

Ik snap niet wat er zo moeilijk is om even men profiel te kijken naar de bak info ..dit heb ik bewust gedaan zodat ik net steets alles hoef uit te leggen
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Hobbyaquarium schreef: 07 okt 2023 13:35 Alle bewoners van het aqaruim heb ik aleen uitgelicht in een ander top i water waarders zijn altijd goed omdat ik optijd test . En nee de schubben staan niet anders dan anders en dar is al een apar weken zo . Dus buikwaterzucht zucht lijkt me niet het geval mijn bak info staat ook in dat topic .

Ook staat dit in men profiel
Ik denk dat Amber oa op dit stukje doelde. Afgezien van spelfouten (‘wand’ is in jouw geval ‘want’. Wand met een ‘d’ is een muur). Maar dat terzijde. Spelfouten kan je nog overheen lezen, maar aan elkaar geplakte woorden, missende letters, letters die onderling met elkaar gewisseld zijn enz. leest inderdaad heel lastig. Maar het was een goedbedoelde tip van haar hè! En weinig mensen lezen elkaars topic door tot ze de juiste info hebben gevonden. In de tijd dat jij je stukje hebt getypt, had je de juiste info ook even kunnen plaatsen natuurlijk ;-)

LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Om tegemoet te komen aan jouw vraag, heb ik een aantal topics van jou, jouw profiel en enkele reacties van jou gelezen. Natuurlijk willen wij allemaal jou helpen en jou niet de grond in boren of anderzins bekritiseren.

Wat ik tot nu toe heb begrepen, gaat het om jouw guppen. De overige vissen doen het goed? Dat is in ieder geval fijn en natuurlijk geeft dit ook al een beeld. Zelf ben ik geen fan van guppen. Ben er destijds mee begonnen, maar die vissen kweken als konijnen. Daarmee begonnen bij mij ook de problemen. Te veel vis voor in de bak, inteelt wat zorgt voor zwakkere vissen en waterwaarden die erg schommelden. Dit leidde bij mij tot problemen. Ik heb de keuze gemaakt om de laatste guppen die ik had weg te geven aan iemand. Ik heb nu dus geen guppen meer. :roll:

Probeer bij jezelf na te gaan waar er een probleem kan zijn. Wij zijn natuurlijk niet op de hoogte van alle ins en outs van jouw bak. Kijk bijvoorbeeld naar de guppen, is er bijvoorbeeld kans op inteelt? Dit zorgt voor zwakkere vissen. Maar kun je zelf niets op dit moment aan doen. Voer je teveel, blijft er bijvoorbeeld te lang voer liggen? Wellicht kun je dan wat minder voeren. Wellicht een te grote belasting in de bak door de vissen? Dan kun je enkele vissen eruit halen door ze bijvoorbeeld te verkopen. Is er iets aan de overleden vis te zien? Schimmel, rare plekken, mager? Wellicht een ziekte waar medicijnen voor te krijgen zijn.

Laat ik vooropstellen dat het een aquarium blijft, waarbij er altijd problemen kunnen blijven ontstaan. Soms weet je gewoon niet waarom een vis doodgaat. Guppen vond ik zelf een zwakke vis, waarbij ik merkte dat bij problemen deze als eerste ziek en of doodgingen. Ook hadden ze bij mij snel last van buikwaterzucht. Hopelijk is dit de laatste voor jou met problemen. Veel succes in ieder geval. :vis:

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Is het nu besmettelijk of niet
Wand dit is nog steeds niet beantwoord . Ik heb inderdaad een aquarium op de foto mar dit is men ouders en diet alleen voor als profiel foto meer niet

Wil alleen wetern als het wel buikwaterzucht is of het besmettelijk is wand ik weet niet of de borstel meerval die er in zit dan ook er dood aan kan gaan

Ik heb geen zin om alles door te moeten geven . Wand de waardes enzo. Vind ik niet belangrijk voor de de vraag die ik heb

Wand de vraag js. Nu of het besmettelijk is of nie . En daar heb je geen waarderz voor nodig

De vis ajd het al bijna 3 weken omdat ik dacht dat ze drachtig was aan de rest is niks te zien . En guppy's weg. Doen kan ik nu ook nog helemaal niet omdat ik eerst zeker wil weten of het niet besmettelijk is voor andere vissen de ene zegt van wel de ander zegt van nie t
Fryslan boppe
Hobby aquarium

LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Zie mijn eerdere reactie:
Buikwaterzucht wordt veroorzaakt door een bacterie die eigenlijk altijd is. Door verschillende factoren kan een vis hiervan ziek worden, stress, Slechte of eenzijdige voeding, mindere waterwaarden, nitrietschommelingen. Een vis die ziek wordt, heeft een minder immuunsysteem waardoor de bacterie de vis ziek kan maken.

Dus alle vissen die een minder immuunsysteem hebben, kunnen ziek worden.