Testkoffer jbl pro?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200

Testkoffer jbl pro?

Bericht door LM87 »

Goededag allemaal.

Al een jaar ben ik bezig met mijn aquarium. Ondertussen al meer dan 1 :lol: . In het begin gebruikte ik de teststrips, 6 in 1. Deze gaven behoorlijke afwijkingen bemerkte ik. Ik heb destijds een kleine testkit gehaald. Ik kan via druppeltjes GH, KH, nitriet meten. CO2 gehalte te berekenen.

Nu lees ik echter veel berichten, hier en elders, over de uitgebreide jbl pro testkoffer. Hierin zitten meerdere testen die je kunt gebruiken waardoor je 12 waarden weet. O.a. extra testen zijn fe (ijzer?) En ammoniak/ammonium.

Nu de vraag: is het zinvol om zo'n koffer te galen? Ik meet Nu gemiddeld 1 keer per maand uitgebreid de waarden (PH, GH, KH). Je kunt de testen ook los kopen. Zelf denk ik dat wen koffer handig is, zodat je alles bij elkaar hebt.

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee of met andere testkoffers die handig zijn.

Lamith Groningen
0-200
0-200

Re: Testkoffer jbl pro?

Bericht door Lamith »

Ik wil die koffer zelf ook, alleen houdt de aanschafprijs me nog tegen haha. Vooral wanneer je veel planten hebt, die specifieke eisen hebben voor ijzer en fosfaat niveau, is het handig om die extra tests te hebben. Ook testen op ammoniak is handig, omdat je nitriet en nitraat niveau's niet altijd het hele plaatje vertellen.

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Ik heb een testkoffer van Colombo maar test alleen in specifieke situaties: als ik veranderingen zie, bij zieke vissen (heb ik eigenlijk nooit) en voordat ik nieuwe vissen toevoeg. Zo doe je er wel lang mee!

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Jbl pro test koffer

pH-Test: zuurgehalte van het water van 3,0 tot 10
pH-Test: zuurgehalte van het water van 6,0 tot 7,6
pH-Test: zuurgehalte van het water van 7,4 tot 9,0
O2-Test: bepaling van het zuurstofgehalte
CO2-Test: bepaling van het kooldioxidegehalte voor een krachtige plantengroei
GH-Test: bepaling van de gezamenlijke hardheid
KH-Test: pH-stabiliteit van het water (carbonaathardheid)
PO4-Test: bepaling van het fosfaatgehalte (algenoorzaak en plantenvoedingsstof)
Test NH4 / NH3: weergave van ongiftig ammonium, bepaling van giftig ammoniak via tabel
NO2-Test: bepaling van de voor vissen giftige stikstofverbinding nitriet
NO3-Test: bepaling van het nitraatgehalte (algenoorzaak en plantenvoedingsstof)
Fe-Test: bepaling van het ijzergehalte (mestcontrole)
Cu-Test: dodelijke zware metalen voor ongewervelden. Ook belangrijk voor het bepalen van een therapeutische dosis medicijnen
SiO2-Test: bepaling van de silicaten (kiezelwieren) als oorzaak van kiezelalgen

Colombo heeft alleen met 7 testen
GH, KH, NO2, NO3, NH3 & PO4

Ik vind JBL erg compleet maar twijfel wel over of je dit maandelijks gebruikt. Aanschaf houd mij nu ook tegen.

Muppet1987
1000+
1000+

Ik vind persoonlijk de testen van Colombo meer dan voldoende. Waarom zou je regelmatig al die andere dingen willen testen? Mocht het toch een keer moeten, dan kan je zo bij je lfs langs.

Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Muppet1987 schreef: 03 okt 2023 10:23 Ik vind persoonlijk de testen van Colombo meer dan voldoende. Waarom zou je regelmatig al die andere dingen willen testen? Mocht het toch een keer moeten, dan kan je zo bij je lfs langs.
Ja daar is ook wat voor te zeggen. Echter, zelf testen vind ik ook wel wat waard. Anders moet je vanuit je werk haasten om op tijd te zijn bij je lfs. Zeker wanneer je CO2 gebruikt met veel planten, zijn deze tests best wel nuttig. Mijn uitgaven voor aquariums zijn eerst echter gefocust op het inrichten van de nieuwe bak. Dat gaat toch best wel wat geld kosten haha. Ben benieuwd wat de bevindingen van de koffer zijn :)

Muppet1987
1000+
1000+

Ieder zo z’n eigen ding hè! Mijn non-co2 bak is behoorlijk waardevast. Zelfs na 3 maanden zonder verversingen. Dat scheelt ook!

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Muppet1987 schreef: 03 okt 2023 18:46 Ieder zo z’n eigen ding hè! Mijn non-co2 bak is behoorlijk waardevast. Zelfs na 3 maanden zonder verversingen. Dat scheelt ook!
Wow, dat vind ik bijzonder. Ik doe elke week waterwissel ( 20 a 30%). Meet op dit moment PH, KH, DG en NO2. Elke keer wisselen de waardes licht, behalve NO2. Deze is altijd onder de 0.3 mg/l. Waterwisselen doe ik voornamelijk ook voor het wegzuigen van eventuele troep en de eendenkroos die nu ineens in een bak rondzwemt :roll: .

In november ben ik jarig en wil mijzelf dan een co2 set cadeau geven voor mijn grootste bak, 180 liter. Heb hier last van een tekort (baardalg) en wil graag deze bak voller beplanten. Voornamelijk dan lijkt mij de uitgebreide set makkelijk en handig.

Hobbyaquarium
0-200
0-200

Bericht door Hobbyaquarium »

Jbl test strips, jij ook goed . Beter van teera vind ik . Waarom een dure koffer kopen als ke ook de test strips kan kopem
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Onderwerp auteur
LM87
0-200
0-200

Bericht door LM87 »

Ik heb meerdere merken teststrips gebruikt, oa jbl. De waarden zijn niet altijd duidelijk af te lezen. Ik heb al enkele druppeltesten, zoals no2 nitriet. Al meerdere keren gehad dat teststrips aangaf dat er nitriet aanwezig was, terwijl druppeltjes niks aangeeft. Ook bij twee strips achter elkaar gebruiken, dat de waarden onderling sterk afwijken.

Muppet1987
1000+
1000+

Klopt, van strips kan je eigenlijk niet op aan. Druppeltesten zijn betrouwbaarder. Aangezien het doel van testen is weten wat de exacte waardes zijn, dan heb je niks aan strips waarvan je moeilijk de waardes af kan lezen en die onderling ook nogal eens verschillen. Dat is geen mening, maar dat zijn feiten ;-)
Mijn bak is dan wel stabiel, maar heeft heel wat tijd en strijd gekost overigens! En ik kamp ook ‘gewoon’ met alg, maar dat zit em meer in de schommelingen van de co2.

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Ieder zijn ding.
ik gebruik ook de kleine uitvoering van de JBL testkoffer. De grote koffer is ruim €100,- waarbij je aan de kleine meer dan genoeg hebt zolang je maar NO3 en PO4 ook hebt. Teststrips kunnen behoorlijk afwijken.

Mocht er iets op zijn van de testen van JBL kijk dan uit naar de refill bij de LFS. De refill is veel goedkoper om mee aan te vullen dan een compleet setje in een doosje.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Muppet1987
1000+
1000+

Dat is inderdaad een handige tip.
Dit is de set die ik heb: Bekijk Colombo Aqua Testlab Pro Aquarium Testset Complete Set op: https://www.bol.com/nl/p/colombo-aqua-t ... _iphoneapp

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Dat koffertje ken ik ook, ook prima.
https://www.wesdijk.nl/vijver/vijverart ... atertesten

Houd er rekening mee dat bij JBL een ander schepje wordt geleverd bij het koffertje. Dit zit niet bij de refiil. Maar dus wel bij het koffertje en ook bij de losse JBL PO4 en NO3 in de verpakking met een doosje, evenals ook test glaasjes.

P,s. Ik heb btw geen IPhone maar Android. 😉🙂
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs