Hallo,
Onze Qubiq 60 draait eindelijk goed na heel veel problemen te hebben gehad. De bewoners hebben het naar hun zin: garnalen (4 stuks die we dagelijks zien, de andere vinden we op dit niet meer of zitten goed verstopt), 3 guppen (de overlevende), corydora 2x en een algeneter.
Nu zagen we dus bij een kennis een dwergklauwkikker en wat was die leuk! Die werd gehouden in ongeveer een gelijkaardige bak. Maar mijn vraag nu is, zou die voor ons evt mogelijk zijn? Wat is jullie ervaring?
Groetjes!
Dwergklauwkikker
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Re: Dwergklauwkikker
De dwergklauwkikkers zijn praktisch blind en moeten dus goed en makkelijk aan voer komen. Het liefst diepvries voer zoals rode muggenlarven, granulaat is onvoldoende. Ook moeten ze makkelijk naar de oppervlakte kunnen om adem te halen.
Welke “algeneter” heb je? De meeste soorten die worden verkocht als algeneter zijn territoriaal en eten bovendien ook geen algen. Het zou kunnen dat de soort die je hebt niet matcht met de kikker
Welke soort corydoras heb je? Corydoras zijn groepsdieren en horen met minimaal 6 liever nog minimaal 8 stuks gehouden te worden. Ik weet niet of je voor zand hebt gekozen als bodembedekking, maar voor corydoras is dit wel een must.
Welke “algeneter” heb je? De meeste soorten die worden verkocht als algeneter zijn territoriaal en eten bovendien ook geen algen. Het zou kunnen dat de soort die je hebt niet matcht met de kikker
Welke soort corydoras heb je? Corydoras zijn groepsdieren en horen met minimaal 6 liever nog minimaal 8 stuks gehouden te worden. Ik weet niet of je voor zand hebt gekozen als bodembedekking, maar voor corydoras is dit wel een must.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

We hebben de algeneter saigon (sewillia lineolata) en corydora julii. We hebben op dit moment fijn grind dus geen zand, is dat een probleem? Bij de lfs gaven ze aan dat dit grind samen kon met de corydora
Kan de saigon met de kikker samen?
Kan de saigon met de kikker samen?
-
amber98

Sewellia geeft Geen problemen met de kikker.
Ik vind de julii te groot worden voor de bakmaat, grind is niet geschikt voor ze. Corydoras filteren van nature de hele dag zand door hun kieuwen. Met grind neem je ze hun belangrijkste bezigheid af. Ik zou de corydoras wegdoen of terugbrengen en niet aanvullen. Dan kun je beter 1 kikker nemen dan de corydoras
ik zou willen aanraden niet meer af te gaan op het advies van de winkel.
Ik vind de julii te groot worden voor de bakmaat, grind is niet geschikt voor ze. Corydoras filteren van nature de hele dag zand door hun kieuwen. Met grind neem je ze hun belangrijkste bezigheid af. Ik zou de corydoras wegdoen of terugbrengen en niet aanvullen. Dan kun je beter 1 kikker nemen dan de corydoras
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Oke thnx voor de extra info!
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Hebben er mensen misschien foto's voor mij van hun bak die een kikker hebben? Dan kan ik er ideeën van op doen. Vind ze zo leuk, wil op zich best wat moeite doen om ze een goede omgeving te geven.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Waar slapen de dwergklauwkikkers vaak?
-
amber98

Overal, vaak hangend tussen de planten. Verwacht er niet te veel van, ze doen niet heel veel meer dan eten en lucht happen. Een garnaal die op hem gaat zitten, word trouwens wel opgegeten, maar ze jagen er niet op. (Nergens op haha)
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Moet je de kikkers ook gericht voeren (lees ik veel op internet) of is het voldoende om gewoon wat in de bak te "gooien" qua voeding?
Diepvries voer voorkeur boven levend? En er werd gezegd dat granulaat onvoldoende zou zijn, maar zou je het er wel bij kunnen geven? Zoja welke dan?
Diepvries voer voorkeur boven levend? En er werd gezegd dat granulaat onvoldoende zou zijn, maar zou je het er wel bij kunnen geven? Zoja welke dan?
-
amber98

In mijn ervaring vinden ze het voer niet als je het niet bij ze in de buurt geeft. Je kan ze voeren met een pincet of door een pvc buis. De pvc buis hou je dan dichtbij hem om vervolgens met een bekertje water en ontdooide muggenlarven het zo dichtbij te gieten. De meeste vissen zien dan ook niet dat er word gevoerd dus die komen het niet wegstelen.
Er bestaan wel korrels voor deze soort, maar naar mijn idee ruikt dit niet sterk genoeg om het te eten. Volgens mij heeft tetra en hikari hier varianten van, axolotl voer hoort ook geschikt te zijn qua samenstelling. Ik zou het alleen afwisselend voeren, diepvries voer is het belangrijkste.
Er bestaan wel korrels voor deze soort, maar naar mijn idee ruikt dit niet sterk genoeg om het te eten. Volgens mij heeft tetra en hikari hier varianten van, axolotl voer hoort ook geschikt te zijn qua samenstelling. Ik zou het alleen afwisselend voeren, diepvries voer is het belangrijkste.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Bedankt voor je reactie!