Visbestand 60x30x30 plantenbak met garnalen

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Visbestand 60x30x30 plantenbak met garnalen

Bericht door Lamith »

Graag vraag ik jullie ideeën voor het toevoegen van vissen aan mijn aquarium, die nu ongeveer 2,5 maand draait. Na vroegere als klein kind een aquarium te hebben gehad, begon dat laatst plotseling heel erg te kriebelen. Ik heb naast deze bak, al twee andere klaarstaan :D

Details:
60x30x30cm
substraatbodem plus zwarte deklaag grind (wat al gemixt is dankzij mijn lompe planttechniek :P)
Twee "dragon" stones en een stuk hout
Keramische garnalenflat waar ik de nanomos op heb geplakt.

Planten:
Javamos
Javavaren
Nanomos
Enchinodorus (weet niet precies welke)
Lilaeopsis brasiliensis
Hemianthus callitrichoides
Vallisneria
Ludwigia mini super red
Dieren:
7 volwassen vuurgarnalen + 50 kleintjes
veel te veel blaashoornslakken

Mijn bodem bevat blijkbaar ook bloedzuigers (Barbronia weberi) van 2-3 cm, plus nog platwormen (op het eerste oog geen planaria, maar ze zijn ook veel te klein om echt goed te kunnen zien). Hydra had ik ook, maar daar heeft een behandeling flubenol eerst tegen geholpen. Helaas niet tegen de bloedzuigers en wormen.

Nu zat ik te overwegen om een honing of dwerg gourami toe te voegen, daar ik ze toffer vind dan betta's en ik hoop dat een roofvis als dat achter de bloedzuigers en wormen aangaat. Daarbij vind ik het niet heel erg als er een keer een klein garnaaltje sneuvelt, aangezien ik met het tempo waar ze nu op zitten binnen een paar maanden 500 garnalen erin heb :D. Ik vraag me alleen af of mijn hoop dat ze bloedzuigers van 2-3 cm opslurpen wel gegrond is. Zo niet, wat zouden jullie tegen de bloedzuigers doen? Of zouden jullie je in het geheel niet drukmaken over de bloedzuigers en kleine wormen?

Ook wil ik nadat de laatste flubenol behandeling is uitgewerkt, weer zebraslakken (had er twee, maar flubenol trokken ze niet ondanks geruststelling LFS) toevoegen om samen met de garnalen en andere slakken de algen onder controle te houden. Zouden jullie daarbij nog meer schoonmaakcrew toevoegen? Als ik een gourami toevoeg, is het dan verstandig 1 mannetje en 2-3 vrouwtjes te doen. Of wordt dat te krap? Ook lijkt het me leuk om nog een schoolvisje als een chili/dwerg rasbora toe te voegen, maar misschien is dat ook te veel?

Excuses voor dit stuk proza vol vragen, maar ik ben zeer benieuwd naar jullie opmerkingen/advies :D. Hier ook nog een paar plaatjes:
Bloedzuigert:
https://imgur.com/gallery/gRRZhwL
Bak:
https://imgur.com/a/cO8dMQx

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand 60x30x30 plantenbak met garnalen

Bericht door amber98 »

Je hebt volgens mij geen deksel op het aquarium, klopt dat? Dan zou ik niet aan labyrinth vissen zoals gouramis en bettas beginnen. Dit omdat ze zonder deksel behoorlijk ziek kunnen worden van het verschil in temperatuur, aangezien onze kamer over het algemeen een stuk koeler zijn dan het water en omdat deze soorten van nature graag springen. Het zal geen maand duren voordat ze buiten de bak liggen. ;)

Ik zou dan eerder gaan voor een school vissen. Dit kunnen rasboras zijn, maar ook prima een wat groter visje. Bijv Hyphessobrycon pulchripinnis (Citroen tetra) hyphessobrycon Amandae (vuurtetra) of paracheirodon innesi (neon tetra) Dit zijn geen baantjes trekkers, ze hebben genoeg aan 60cm en een schooltje van 10 stuks is prima. Let op dat je bij de neon tetra ook echt de p. innesi krijgt. De p. simulans (valse of blauwe neon) zou evt ook nog kunnen, maar willen eigenlijk wel graag met een grotere groep zitten om zich te laten zien, anders worden ze nogal angstig. Ik vind 80cm daarom wat geschikter en de p. Axelrodi (kardinaal tetra) is wel een echte zwemmer dit graag heel veel soortgenoten heeft, dus die het beste pas vanaf 1m houden ;)

Ik zou niks meer erin zetten als clean up crew. Je hebt al garnalen en slakken, dit is de beste clean up crew die je kan hebben. Overigens zie ik op de foto van de bloedzuiger erg veel afval liggen, dit zorgt niet alleen voor een gigantische hoeveelheid aan slakken, maar ook de rest van je kriebelige parasieten gedijen daar goed op. Ik zou willen aanraden om vaker de bodem af te zuigen (ook een beetje woelen in de bovenlaag) en op te letten dat je niet te veel voert. Dit verklaart ook een beetje waarom de planaria vallen waarschijnlijk niet werken, als overal voedsel ligt hoef je natuurlijk niet de val in te kruipen ;)

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 04 jul 2023 12:47 Je hebt volgens mij geen deksel op het aquarium, klopt dat? Dan zou ik niet aan labyrinth vissen zoals gouramis en bettas beginnen. Dit omdat ze zonder deksel behoorlijk ziek kunnen worden van het verschil in temperatuur, aangezien onze kamer over het algemeen een stuk koeler zijn dan het water en omdat deze soorten van nature graag springen. Het zal geen maand duren voordat ze buiten de bak liggen. ;)
Ja dat klopt inderdaad, ondermeer voor een betere lamp en een koelsysteem. Had er nog niet eens bij stilgestaan dat de betta's en gouramis springen, dank voor de tip :).
amber98 schreef: 04 jul 2023 12:47 Ik zou dan eerder gaan voor een school vissen. Dit kunnen rasboras zijn, maar ook prima een wat groter visje. Bijv Hyphessobrycon pulchripinnis (Citroen tetra) hyphessobrycon Amandae (vuurtetra) of paracheirodon innesi (neon tetra) Dit zijn geen baantjes trekkers, ze hebben genoeg aan 60cm en een schooltje van 10 stuks is prima. Let op dat je bij de neon tetra ook echt de p. innesi krijgt. De p. simulans (valse of blauwe neon) zou evt ook nog kunnen, maar willen eigenlijk wel graag met een grotere groep zitten om zich te laten zien, anders worden ze nogal angstig. Ik vind 80cm daarom wat geschikter en de p. Axelrodi (kardinaal tetra) is wel een echte zwemmer dit graag heel veel soortgenoten heeft, dus die het beste pas vanaf 1m houden ;)
De citroen tetra kende ik nog niet, wat een goede aanrader! Als ik er daar 10 van bij doe, dan heb ik volgens mij een mooie verzameling te pakken inderdaad. Neon tetra zijn mooi, maar die zie je eigenlijk altijd wel in een aquarium. Dan is deze variant een mooi alternatief :).
amber98 schreef: 04 jul 2023 12:47 Ik zou niks meer erin zetten als clean up crew. Je hebt al garnalen en slakken, dit is de beste clean up crew die je kan hebben. Overigens zie ik op de foto van de bloedzuiger erg veel afval liggen, dit zorgt niet alleen voor een gigantische hoeveelheid aan slakken, maar ook de rest van je kriebelige parasieten gedijen daar goed op. Ik zou willen aanraden om vaker de bodem af te zuigen (ook een beetje woelen in de bovenlaag) en op te letten dat je niet te veel voert. Dit verklaart ook een beetje waarom de planaria vallen waarschijnlijk niet werken, als overal voedsel ligt hoef je natuurlijk niet de val in te kruipen ;)
Die foto is gelukkig wat ouder, toen moest ik nog een grindzuigsessie doen. Sindsdien doe ik alleen een beetje voer in het petrischaaltje met buis, zodat er niets meer op de bodem komt. Ook heb ik een bladknijper voor het hangen van de catappabladeren. De grond is nu een stuk schoner, maar goed om in de gaten te houden inderdaad.

Nu zat ik gisteren weer te kijken in de bak en toen zag ik de bloedzuiger bijna helemaal in de val kruipen. Jammer genoeg besloot ie op het laatste moment toch maar niet helemaal erin te gaan :(. Ik ga daar binnenkort wat levend voer indoen als artemia of daphnia, in de hoop dat ik ze dan kan verleiden.

Wederom dank voor het meedenken Amber :)

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Ik zit nu de citroentetra even na te lezen op het internet, maar ze raden hier vaak wel een bak van minstens 75 liter aan voor 6. Is 10 voor 54 liter dan niet wat teveel?

Bron:
https://www.aquariumsource.com/lemon-tetra/

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het zijn geen echte zwemmers, ze hangen over het algemeen rustig in het water en sprinten een beetje heen en weer. Ze zijn wat hoger gebouwd maar naar mijn idee prima voor 60cm aquarium, ook aangezien dat de enige “vissen” zijn. Er is niks wat voorderest bevuilend is voor de waterwaardes. Tuurlijk zullen ze nog beter tot hun recht komen in grotere aquariums, maar dat is met elke vis. Je kan ook 8 stuks pakken als je bang ben dat de waterwaardes het niet kunnen hebben.

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Top, thanks Amber voor de geruststelling. Dan durf ik het wel aan :)

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Afgelopen vrijdag ben ik langs de LFS gegaan, met het idee wat rasbora's of tetra's te halen. De medewerker heeft mij alle soortjes uitgelegd en uiteindelijk raadde ze me de iriatherina werneri aan. Prachtig visje, alleen heb ik volgens mij alleen maar mannetjes. Tenminste, als ik ze goed kan seksen. Als ik het goed heb, hebben de mannetje zowel lange zwarte dorsale als pectorale vinnen, waarbij het vrouwtje meer doorzichtige vinnen heeft en misschien een beetje zwart op de pectorale vin.

Nu heb ik de LFS al gesproken en zij bieden mij aan om ze te ruilen voor wat vrouwtjes, maar ik zit nu wel te twijfelen of het visje niet te moeilijk is voor mij nu. Ik heb gelezen dat ze voeren nogal lastig is, vanwege de kleine mond en slokdarm. Ik heb het kleinste voer van Dr. Bassleer, wat ze wel eten maar hoeveel ze moeten is mij niet duidelijk. Gisteren bij thuiskomst ook twee dode volwassen garnalen gespot in de bak. Volgens de bronnen zouden de prachtregenboogvissen niet agressief moeten zijn naar grote garnalen, maar zouden ze vanwege stress ook aanvallen hebben kunnen plegen? Of andersom, dat de garnalen teveel stress hebben van de vis? Voor zover ik het zo zag, leken de garnalen niet erg onder de indruk van de vissen maar misschien gaan ze 's nachts wel helemaal loos.

Wat zouden jullie doen, ze allemaal omruilen voor andere visjes of proberen met wat meer vrouwtjes om te zien of zo het territoriale gedrag wat afneemt?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het is een zeer lastige vis. Ze kunnen bijna nooit lang overleven op droog voer. Je zult heel wat levend voer, of met geluk, diepvries moeten voeren. Het beste kan er altijd wat minuscuul levend voer aanwezig zijn, zodat ze de hele dag beetjes kunnen eten. Komt bij dat ze helemaal niet in 60cm horen, maar minimaa 1meter nodig hebben door hoe actief ze zijn en de pronkgevechten onderling. Ik zou ze dus omruilen voor een andere soort.

Ik zou eerst uitzoeken welke vis je wil hebben en dan pas naar de winkel gaan om ze te halen. Niet zonder informatie op het advies van een winkel afgaan. Ze hebben je een van de lastigste soorten verkocht. Het is niet voor niks dat je ze bijna niet ziet ;) rasboras briggitae of rasboras galaxy zijn hele makkelijke kleine soorten en ook behoorlijk mooi.

Ze staan er niet bekend om dat ze iets met garnalen doen, check voor de zekerheid wel of de waterwaardes niet zijn gestegen, de Werneri pakt vaak eten in de mond en spuugt het ergens anders weer uit waar het mogelijk gaat rotten. Vrouwen zien er een beetje saai uit tegenover de mannen, ze hebben bijna geen slierten aan de vinnen zitten en al helemaal geen zwart gekleurde punten. ;)

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 18 jul 2023 11:03 Het is een zeer lastige vis. Ze kunnen bijna nooit lang overleven op droog voer. Je zult heel wat levend voer, of met geluk, diepvries moeten voeren. Het beste kan er altijd wat minuscuul levend voer aanwezig zijn, zodat ze de hele dag beetjes kunnen eten. Komt bij dat ze helemaal niet in 60cm horen, maar minimaa 1meter nodig hebben door hoe actief ze zijn en de pronkgevechten onderling. Ik zou ze dus omruilen voor een andere soort.

Ik zou eerst uitzoeken welke vis je wil hebben en dan pas naar de winkel gaan om ze te halen. Niet zonder informatie op het advies van een winkel afgaan. Ze hebben je een van de lastigste soorten verkocht. Het is niet voor niks dat je ze bijna niet ziet ;) rasboras briggitae of rasboras galaxy zijn hele makkelijke kleine soorten en ook behoorlijk mooi.

Ze staan er niet bekend om dat ze iets met garnalen doen, check voor de zekerheid wel of de waterwaardes niet zijn gestegen, de Werneri pakt vaak eten in de mond en spuugt het ergens anders weer uit waar het mogelijk gaat rotten. Vrouwen zien er een beetje saai uit tegenover de mannen, ze hebben bijna geen slierten aan de vinnen zitten en al helemaal geen zwart gekleurde punten. ;)
Ja ik vrees het al inderdaad. Ik heb me laten paaien door de medewerkers aldaar. ik merk ook met het voeren dat er nog best veel voer op de bodem eindigt, terwijl ik hele kleine porties doe. Wanneer de vrouwtjes eigenlijk geen lange zwarte vinnen hebben, dan heb ik vrijwel zeker alleen maar mannetjes. Dat is natuurlijk sowieso niet goed.

Het lastige is, dat ik ook wil vertrouwen op de LFS voor de aanschaf van vissen. Dat ik niet een vis erin doe, die helemaal niet geschikt is. Maar dat kan ik dus beter in jou hebben hahahah. Ik ga nu zeker weten voor wat rasbora. Die zitten toch wat meer binnen mijn niveau en meer geschikt voor de bak.

Qua waardes, had ik logischerwijs wat nitriet door de twee dode garnalen. Ik ga ervan uit dat dit vandaag weer 0 is. Voor de rest zitten de nitraten rond de 30 ppm (tussen 25 en 50 op de strip in), pH 7,2, GH tussen de 7 en 14, kH rond de 7 en geen chlorine. Ook fosfaten en ijzer zijn op peil. Dus volgens mij wel goed.

Daarbij kunnen de planten een behoorlijke snoeibeurt gebruiken. Nanomos vooral groeit echt als kool.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

2 dode garnalen zouden de nitriet niet moeten laten stijgen, dat geeft aan dat de bak nog moeite heeft met bevuiling en nog niet de hoeveelheid bacterieen heeft om een grote school vissen aan te kunnen. Of dat er teveel bevuiling is, wat er dus wel is aangezien er toch voer op de grond eindigt.

Ben benieuwd of je de vissen terug kan brengen, zit ook nog een kans in dat de winkel blij was dat ze eindelijk verkocht werden voordat ze in hun bak dood gingen en niks opbrachten..

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 18 jul 2023 17:50 2 dode garnalen zouden de nitriet niet moeten laten stijgen, dat geeft aan dat de bak nog moeite heeft met bevuiling en nog niet de hoeveelheid bacterieen heeft om een grote school vissen aan te kunnen. Of dat er teveel bevuiling is, wat er dus wel is aangezien er toch voer op de grond eindigt.

Ben benieuwd of je de vissen terug kan brengen, zit ook nog een kans in dat de winkel blij was dat ze eindelijk verkocht werden voordat ze in hun bak dood gingen en niks opbrachten..
Mm, dat is dan wel enigszins verontrustend. Ik had gehoopt dat de bacteria cultuur het na 3+ maanden wel moest kunnen verdragen. Nu heb ik ook best wat gevoerd, dus mogelijk is dat ook gewoon de verhoging. Dan is het simpelweg wachten tot de slakken en garnalen de restjes op gaan eten :) De waardes zijn gelukkig wel gedaald.

Ik hoop niet dat mijn LFS dergelijke praktijken erop nahoudt, want dan ben ik er gauw klaar mee. Ze verkopen geen ijsjes, maar levende wezens. Die moeten een zo goed mogelijke plek krijgen en ik weet nu dat mijn aquarium niet geschikt genoeg is.

Wat me gisteren ook nog opviel, is dat ze bij het voeren de micro korreltjes weer uitspugen nadat ze het ingeslikt hebben. 1/5 lijken ze echt op te eten, dus ik hoop niet dat ze nu verhongeren. Al zouden ook wel op wat alg mogen knagen als ze honger hebben :P

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Lamith schreef: 19 jul 2023 10:57
Wat me gisteren ook nog opviel, is dat ze bij het voeren de micro korreltjes weer uitspugen nadat ze het ingeslikt hebben. 1/5 lijken ze echt op te eten, dus ik hoop niet dat ze nu verhongeren. Al zouden ook wel op wat alg mogen knagen als ze honger hebben :P
Precies dit is dus wat ik in de vorige post bedoelde, daarom is de soort zo moeilijk qua eten. Algen eten ze vrijwel niet, ze willen graag bewegend voer :)

Niet alle winkels doen lastig, maar er zitten er wel tussen die zo nadenken helaas…

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Mijn winkel verdient lof. Zij doen niet moeilijk over een ruil. Het is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid in eerste instantie. Ze hadden dus in principe in hun recht gestaan als ze het hadden geweigerd.

Ik ga vandaag even heen en zal na het weekend (heb festivalletje) de Boraras brigittae halen. Voor zover ik kan zien, zijn dat veel makkelijkere vissen en is hun belasting ook wat lager dan de prachtregenboogzalm (jajaja, ik heb de nederlandse naam eindelijk gevonden :P). Een stuk of 10-15 ervan zou moeten kunnen toch? Moet ik wederom opletten op man/vrouw verhouding of maakt dat bij deze soort niet zo uit?

Ook qua voer, wat raad je aan. Nano poeder van Dr Bassleer toereikend of moet ik ook met levend/bevroren voer gaan bijvoeren?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Gelukkig.. :) Brigittae eet alles wat klein genoeg is, je hoeft geen rekening te houden met de geslachten

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 20 jul 2023 13:11 Gelukkig.. :) Brigittae eet alles wat klein genoeg is, je hoeft geen rekening te houden met de geslachten
Kijk, dat zijn de berichten! Dan kan ik met een gerust hart die meenemen. Werk jij zelf ook in een aquariumstore ofzo? Je hebt er meer verstand van dan de meeste die er werken volgens mij :)