Nice! Hopelijk worden ze snel vol in hun kleuren.B94 schreef: ↑27 jun 2023 20:48 Vandaag heb ik dan eindelijk mijn eerste schooltje vissen toegevoegd. 15 simulansjes. Vanmiddag eind van de dag gehaald en laten wennen, zojuist heb ik ze los gelaten!
Ze zijn nog een beetje witjes, maar zwemmen en levendig heen en weer. Vanavond is het aquarium donker, om zo het wennen waar makkelijker te maken, dus morgen zal ik proberen een foto te delen!
Nieuw aquarium inrichten
Re: Nieuw aquarium inrichten
Tijd en rust in de bak zullen hun vruchten afwerpen. Ik ben benieuwd naar de fotootjuhs.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs
Hierbij twee foto's. Wat is het moeilijk ze goed vast te leggen!!

Heb ook een filmpje gemaakt, maar het lukte mij niet die te uploaden dus die staat nu hier: https://we.tl/t-wT7tzQrRHS
Ik twijfel trouwens een beetje of ik de vissen heb meegekrergen die ik bedoelde... Deze zijn wel erg actieve zwemmers, vraag mij een beetje af of mijn bak niet te klein is voor ze.
Of zou dat komen doordat ze net nieuw zijn?

Heb ook een filmpje gemaakt, maar het lukte mij niet die te uploaden dus die staat nu hier: https://we.tl/t-wT7tzQrRHS
Ik twijfel trouwens een beetje of ik de vissen heb meegekrergen die ik bedoelde... Deze zijn wel erg actieve zwemmers, vraag mij een beetje af of mijn bak niet te klein is voor ze.
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Dit ziet er niet uit als simulans helaas.. balen dat je de verkeerde hebt meegekregen! Het is moeilijk te zeggen nu ze zo slecht kleur zijn. Maar ze lijken sowieso al vrij groot. Simulans zijn kleiner dan neon terras. Wellicht is dit de blauwe tetra? Boehlkea fredcochui
Hi Amber, dat zou kunnen denk ik... Ze zijn denk ik 2.5 tot 3cm.
Ik heb even gegoogled en zag dat dit ook een relatief makkelijke vis is. Inmiddels zijn ze iets rustiger geworden. Op zich vind ik dit ook wel leuke vissen. Ze lijken de garnalen met rust te laten voor zover ik gezien heb.
Denk je dat deze soort ook goed te houden is in mijn aquarium of is het beter om contact op te nemen met de vis winkel om te kijken of er nog gerolen kan worden?
Ik heb even gegoogled en zag dat dit ook een relatief makkelijke vis is. Inmiddels zijn ze iets rustiger geworden. Op zich vind ik dit ook wel leuke vissen. Ze lijken de garnalen met rust te laten voor zover ik gezien heb.
Denk je dat deze soort ook goed te houden is in mijn aquarium of is het beter om contact op te nemen met de vis winkel om te kijken of er nog gerolen kan worden?
-
amber98

Ik denk dat het wel zou moeten gaan, alhoewel ze regelmatig wel wat kunnen jagen op de garnalen. Hou er ook rekening mee dat ze niet snel de kleuren krijgen die je op internet ziet, veel is bewerkt. In mijn ervaring blijven ze vrij doorzichtig met blauw bij de staart. Als je dat prima vind, kun je ze natuurlijk houden. Omruilen zal sowieso lastig worden denk ik. Hou ze redelijk koel, 23 graden is eigenlijk al prima
Dank je, voor de bevestiging! Dan kijk ik het denk ik nog even aan, zal ook nog eens navraag doen bij de winkel. Mocht het toch niet iets worden, wat zijn dan gangbare manieren als "inruilen" bij de winkel niet zou kunnen? Marktplaats bijvoorbeeld of zijn er meer vis gerichte plekken?
Mijn twijfel zit op dit moment vooral in dat ik bang ben dat ze te weinig zwem ruimte hebben, helemaal als ze nog iets groter worden. Heb ze nog niet zien jagen op de garnalen, de grotere durven er ook gewoon tussendoor te zwemmen.
Mijn twijfel zit op dit moment vooral in dat ik bang ben dat ze te weinig zwem ruimte hebben, helemaal als ze nog iets groter worden. Heb ze nog niet zien jagen op de garnalen, de grotere durven er ook gewoon tussendoor te zwemmen.
Het blauw is trouwens wel steeds duidelijker te zien. Aan die kleuring te zien weet ik nu ook to heel ik zeker dat het blauwe tetra is.
-
amber98

Marktplaats ben je er het snelste vanaf
Bedankt Amber!
Ik denk dat ik ze voorlopig nog even hou, vindt het interessant om te zien hoe ze zich ontwikkelen en kan er denk ik wel weer van leren. Ze lijken het naar hun zin te hebben. Het achterste stuk is nu duidelijk blauw en hun voor lichaam mooi glimmend zilver.
De garnalen lijken ook niet gestrest te zijn en met rust gelaten te worden. Als ze nog iets groter worden zal ik ze denk ik moeten verkopen ivm zwemruimte.
Vandaag zag ik er wel eentje die een klein beetje schuin lijkt te zwemmen. Dat is iets waar of komende dagen scherp op zal zijn of dat blijft of niet. Ik heb gelezen dat het kan zijn doordat ze lucht gehapt hebben of iets met de zwemblaas is
Ik denk dat ik ze voorlopig nog even hou, vindt het interessant om te zien hoe ze zich ontwikkelen en kan er denk ik wel weer van leren. Ze lijken het naar hun zin te hebben. Het achterste stuk is nu duidelijk blauw en hun voor lichaam mooi glimmend zilver.
De garnalen lijken ook niet gestrest te zijn en met rust gelaten te worden. Als ze nog iets groter worden zal ik ze denk ik moeten verkopen ivm zwemruimte.
Vandaag zag ik er wel eentje die een klein beetje schuin lijkt te zwemmen. Dat is iets waar of komende dagen scherp op zal zijn of dat blijft of niet. Ik heb gelezen dat het kan zijn doordat ze lucht gehapt hebben of iets met de zwemblaas is
-
amber98

Gebeurd ook wel eens als ze flink tegen elkaar aangezwommen zijn, ze kunnen onderling nog wel eens ruw doen. Even in de gaten houden hoe het vordert is een goed idee 
Met de vissen gaat het goed, ik kan onze scheve vriend niet meer vinden, dus denk dat die weer genezen is. Ze zwemmen nog wel actief, maar vooral achter elkaar aan. De garnalen zitten er vrij relaxed bij.
Gisteren heb ik ook een van mijn led balken verplaatst van het midden van de bak naar vlak voor het glas. Het verbaasde mij hoeveel effect dit gaf op de vis kleur! Ze zijn nu veel minder doorzichtig. Binnenkort ga ik nog wat spelen met de licht intensiteit, ik wil de bak nog iets donkerder maken denk ik (de vissen komen er mooier uit als het avond programma aan gaat).
Wat mij laatst wel opviel is dat mijn cryptocone plantjes aan het uitbreiden zijn, maar dat de nieuwe steeltjes onder het zand vandaan komen. Moet ik deze een beetje uitgraven zodat die knol weer boven het substraat komt?
Gisteren heb ik ook een van mijn led balken verplaatst van het midden van de bak naar vlak voor het glas. Het verbaasde mij hoeveel effect dit gaf op de vis kleur! Ze zijn nu veel minder doorzichtig. Binnenkort ga ik nog wat spelen met de licht intensiteit, ik wil de bak nog iets donkerder maken denk ik (de vissen komen er mooier uit als het avond programma aan gaat).
Wat mij laatst wel opviel is dat mijn cryptocone plantjes aan het uitbreiden zijn, maar dat de nieuwe steeltjes onder het zand vandaan komen. Moet ik deze een beetje uitgraven zodat die knol weer boven het substraat komt?
-
amber98

Misschien kun je ook het licht zelf aanpassen? Vaak helpt iets roder licht (van nature schaduw licht) met de kleur.
Cryptocoryne bereid zich uit door vlak naast zijn eigen wortel een nieuw plantje te beginnen. De worden als het ware steeds breder en voller. Je hoeft daar niks mee te doen, de sprieten groeien vanzelf uit het grind.
Cryptocoryne bereid zich uit door vlak naast zijn eigen wortel een nieuw plantje te beginnen. De worden als het ware steeds breder en voller. Je hoeft daar niks mee te doen, de sprieten groeien vanzelf uit het grind.
Ik heb 2x4000K balken en 1x2700k balk die ik voornamelijk s avond en s ochtends laat mee branden. Volgende actie die ik een keer ga proberen is inderdaad om de 2700k lamp naar voren in de bak te halen.amber98 schreef: ↑04 jul 2023 19:22 Misschien kun je ook het licht zelf aanpassen? Vaak helpt iets roder licht (van nature schaduw licht) met de kleur.
Cryptocoryne bereid zich uit door vlak naast zijn eigen wortel een nieuw plantje te beginnen. De worden als het ware steeds breder en voller. Je hoeft daar niks mee te doen, de sprieten groeien vanzelf uit het grind.![]()
Oke top, dan laat ik de crypto lekker zn gang gaan
Het lijkt steeds beter te gaan met de vissen. Ze zijn een heel stuk rustiger dan aan het begin, kunnen nu ook een beetje rondhangen en zwemmen nog door de hele bak. Als ik in de buurt van het dan kom vormen ze snel en schooltje.
Soms zwemmen ze even heel hard achter elkaar aan. Vanavond leken ze een spelletje met elkaar te spelen met een luchtbel eentje liet deze los waarna ze allemaal de beek probeerde te vangen. De winnaar zwom een klein stukje met de luchtbel en liet deze vervolgens weer los en zo herhaalde het een hele tijd. Qua gedrag zijn het echt leuke visjes aan het worden!
Bij bepaalde lichtinval zijn ze ook heel mooi gekleurd. Helaas heb ik nog niet helemaal de vinger erop kunnen leggen hoe dit meer permanent te krijgen. Ik begin haast te denken dat ze over de dag van kleur veranderen..
Soms zwemmen ze even heel hard achter elkaar aan. Vanavond leken ze een spelletje met elkaar te spelen met een luchtbel eentje liet deze los waarna ze allemaal de beek probeerde te vangen. De winnaar zwom een klein stukje met de luchtbel en liet deze vervolgens weer los en zo herhaalde het een hele tijd. Qua gedrag zijn het echt leuke visjes aan het worden!
Bij bepaalde lichtinval zijn ze ook heel mooi gekleurd. Helaas heb ik nog niet helemaal de vinger erop kunnen leggen hoe dit meer permanent te krijgen. Ik begin haast te denken dat ze over de dag van kleur veranderen..