Maandag vis gekocht en zaterdag dood

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Re: Maandag vis gekocht en zaterdag dood

Bericht door Hobbyaquarium »

Ik heb 3 maanden terug wen blackmolly aangekocht. Bij de jumper zelfde filiaal waarbik de guppy's heb gekocht. En toen ging alles gewoon goed . De mannelijke Black molly was heel blij met het vrouwtje . Nu is het zo dat alle vissen goed eten . Maar de bouwwijze mollly bleef wat op de bodem hangen . Heeft geen vin Rot geen wit stip en geen plak vinnen . Oogt gezond . Netzoals de rest . De neon zwemmen goed door de bak . En ook de overgebleven guppy's zwwmen en eten goed . De borstelmeerval die ik 3 maanden terug heb overgenomen doet het ook goed .
Alles ziet er gewoon prima uit buiten de inteelt gedeelte om . Vandaag ga ik met dit probleem naar de jumper terug ..misschien wat te laat.omdst andere vissen dood zijn gegaan al . Maar ik weet anders niet aaardoor alleen de guppy's dood gaan en de mollys en neons niet dood gaan . Toen ik die nitriet piek had had ik een vlinke water wissel gedaan . En levende bacteriën et in gedaan op advies van de jumper . En dar heeft vlink geholpen.

De guppy's die overbleven toen hebben de piek overleeft .
De Black molly man ha doet overleeft
De neons hebben het overleeft
En de borstel meer val heeft dat overleeft

Ik dacht echt dat ik weer zo'n piek had . Wand toen gingen ook allemasl vissen dood . Duw vandaar de 50 % water eissel en aangevuld met louw water . En de pomp ververs ik met wat aquaruim water . Dat haal ik er uit en dan.speol ik ze uit met dat water
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het inteelt probleem is iets waar de winkel niks aan kan doen. Net als de kruisbesmetting. Is gewoon pech hebben en wellicht kijken om in de toekomst sterkere soorten te houden. Vroeger was de gup een van de sterkste vissen, maar het aanbod in winkels lijkt bij lange na niet meer op de gup van vroeger helaas..

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Hoe zit het met batch mollys en neons dan . Zijn die sterker.da. guppen . Wand dan stap ik.daar op over
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Niet dat ik vandaag nieuwe er ij ga doen maar ga zeker wel terug vanmiddag met water en men verhaal.
.wand ik vind dit belangrijk op op te lossen.
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Neons zijn zeker sterker, die horen ook in een school (dus minimaal 10stuks) Molly’s zijn soms wat lastiger aangezien zeker de black mollie graag wat zout aan het water toegevoegd wil, maar bijv platys doen het dan weer wel prima. Platys zijn net als guppen en mollies levendbarend. Neons niet. Ik verwacht niet dat je een oplossing krijgt vanuit de winkel, maar wie weet. Ze zijn immers niet verantwoordelijk voor het feit dat de vissen sterven. Als ze zieke vissen verkocht hadden natuurlijk wel

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Ik heb een paar druppels mee geregen . Waar ik nu mee bezig ben ..maar alsnog gaan er vissen dood zo 9ok men 2.neons die ik al een.jaar er in heb zitten..geen wit stip of andere dingen die ik zie
.ik moest.tot dag 6 druppels in het water doen en dan op de 8 ste dag een water wissel van 30 % tot nu toe gaat.alles nogsteeds dood . Wat.kan ik het beste doen nu wand ik ben in staat om.alles weg te.doen
.nooit ornlemen gehad met andere vissen in het aquaruim
Toen
Jr ziet helemaal niks aan de vissen die dood zijn opnieuw indraaien.kan ik niet omdat ik.nog een borstelmeerval er in heb zitte.
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Welk middel heb je gekregen?

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Iets wat virussen tegen gaat . Op advies van de jumper
Maar als nog gaan er vissen dood . De neons hebben de nitriet piek overleeft maar dit niet . Geen idee hoe lang ze leven
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Medicatie is altijd schadelijk voor vissen. Mogelijk waren de vissen al verzwakt (al dan niet door een virus of nog door de nitrietpiek) en heeft het middel het extra zetje gegeven om te sterven. Ik twijfel of het om een virus gaat, kan niet direct een virus bedenken die deze symptomen vertoont, maar ik ken natuurlijk niet elk bestaand virus en de gemuteerde varianten. Ik zou sowieso ervoor kiezen als de andere vissen ook dood gaan, behalve de borstel neus meerval, de bak een tijd zonder nieuwe vissen te laten draaien. Meervallen zijn minder gevoelig voor veel ziektes en parasieten. Als je de bak dan een tijd laat draaien met alleen deze, heeft mogelijk de oorzaak een tijd geen gastheer meer en verbreek je de cyclus. Ik zou dan zeker een maand aanhouden voor je weer voor nieuwe vissen gaat, het liefst bij een andere winkel om niet direct weer met hetzelfde te zitten, mocht er echt iets in hun bakken zitten.

Opnieuw opstarten heeft naar mijn mening geen zin.

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

amber98 schreef: 17 jun 2023 16:48 Medicatie is altijd schadelijk voor vissen. Mogelijk waren de vissen al verzwakt (al dan niet door een virus of nog door de nitrietpiek) en heeft het middel het extra zetje gegeven om te sterven. Ik twijfel of het om een virus gaat, kan niet direct een virus bedenken die deze symptomen vertoont, maar ik ken natuurlijk niet elk bestaand virus en de gemuteerde varianten. Ik zou sowieso ervoor kiezen als de andere vissen ook dood gaan, behalve de borstel neus meerval, de bak een tijd zonder nieuwe vissen te laten draaien. Meervallen zijn minder gevoelig voor veel ziektes en parasieten. Als je de bak dan een tijd laat draaien met alleen deze, heeft mogelijk de oorzaak een tijd geen gastheer meer en verbreek je de cyclus. Ik zou dan zeker een maand aanhouden voor je weer voor nieuwe vissen gaat, het liefst bij een andere winkel om niet direct weer met hetzelfde te zitten, mocht er echt iets in hun bakken zitten.

Opnieuw opstarten heeft naar mijn mening geen zin.
Het gekke is dat ik juist deze

Afbeelding
Mee gekregen heb . Maar dan hoor ik hier dat het schadelijk is . Voor de vissen
.morgen kan ik de laaste druppels toevoegen en dan is de medicatie klaar . Op dag 8 moet ik 30 % water wisselen en van de pomp afblijven . Maar die heb ik 2 weken terug voor de nieuwe vissen al verschoond . Wert ook aangeraden om alles bij te houden nu heb ik een achrift zodat in alles kan opschrijven. En dit doe ik . Ook. Mij werd aangeraden om dan 2 a 3 weken te wachten met nieuwe vissen om aan te kijken en pas nieuwe aan te schaffen als het stabiel is
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Het gekke is dat ik juist deze
Mee gekregen heb . Maar dan hoor ik hier dat het schadelijk is .
Het lastige met medicijnen is dat het een schadelijke invloed heeft op de bacterien in het filter.

Ik vermoed trouwens ook dat de aanschaf van de nieuwe vissen de oorzaak is van de uitval. Als de nieuwe vissen iets mankeerde dan kunnen ze de andere idd besmet hebben.

Op de foto zie ik dat je een tetra binnenfilter gebruikt dat is aan de krappe kant voor een bak van 60 cm. Hoeveel liters inhoud?

Persoonlijk zou ik eerder willen adviseren om een buitenfilter aan te schaffen. Scheelt enorm in het filtervolume en opties in filtermateriaal.

Houd in gedachten dat na de kuur met medicijnen filteren over actieve kool raadzaam is om de laatste resten van medicijnen uit het water te filteren.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Als het zo slecht is waarmee is het dan op de markt . Maar vandaag was me. Laaste toe dien dag . Op dag 8 mag ik een water wissel van 30 procent doen en dan afwachten.
Fryslan boppe
Hobby aquarium

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het middel dat je hebt is niet tegen virussen, maar tegen bacteriën en parasieten. Medicatie is altijd schadelijk, niet alleen deze. Net als dat een antibioticakuur voor ons mensen ook niet goed is. Ik zou langer wachten dan 2/3 weken

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Hobbyaquarium schreef: 18 jun 2023 13:59 Als het zo slecht is waarmee is het dan op de markt . Maar vandaag was me. Laaste toe dien dag . Op dag 8 mag ik een water wissel van 30 procent doen en dan afwachten.
Heb je mijn reactie wel gelezen? 🙂
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Denk dat ik amar weg ha hier. Ik heb het idee dat er weer tegen mij gekeerd word ek dat ik weer niks goed doe . Wat ik ook doe . Mij zie je niet meet terug hier helaas
Fryslan boppe
Hobby aquarium