Gup met een samengeknepen staart
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Gup met een samengeknepen staart
Vraagje: normaal hebben guppen een mooi waaier als staart. Wat zou de reden kunnen zijn als ze deze opeens wat meer bij elkaar houden, dus een minder mooie waaier. Verder ziet de staart er goed uit, geen verkleuringen etc.
Vandaag waterwaardes laten testen en die waren ook in orde.
Vandaag waterwaardes laten testen en die waren ook in orde.
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Re: Gup met een samengeknepen staart
Samenknijpen van vinnen is een teken dat er iets niet goed is. Dit kan stress zijn, stijgende waterwaardes maar ook op dit moment misschien te hoge temperatuur, te weinig zuurstof of eventueel parasieten? Het kunnen veel dingen zijn, maar vinnenknijpen is in ieder geval niet positief
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Waterwaardes zijn goed want die heb ik vandaag laten testen bij de dierenspeciaalzaak. De vissen zien er verder goed uit muv 1 die staart dunner is geworden, maar die zet hem soms wel weer uit met een mooie waaier als staart dus is niet blijvend.
Zag net alleen dat het filterpompje waar water uitkomt en in aquarium stroomt minder goed stroomde, dus misschien toch wat minder zuurstof in water icm warmte. We hebben filter schoon gemaakt en nu loopt de pomp beter en lijken de guppen het ook weer wat meer naar hun zin te hebben.
Hoe zou je zuurstof en de warmte kunnen meten in je aquarium? Stel dat temperatuur nu te warm is door warmte van nu buiten, hoe kan ik die dan verlagen in aquarium? Temperatuur is ingesteld op 22/23 graden
Zag net alleen dat het filterpompje waar water uitkomt en in aquarium stroomt minder goed stroomde, dus misschien toch wat minder zuurstof in water icm warmte. We hebben filter schoon gemaakt en nu loopt de pomp beter en lijken de guppen het ook weer wat meer naar hun zin te hebben.
Hoe zou je zuurstof en de warmte kunnen meten in je aquarium? Stel dat temperatuur nu te warm is door warmte van nu buiten, hoe kan ik die dan verlagen in aquarium? Temperatuur is ingesteld op 22/23 graden
-
amber98

Hou je waterwaardes in de gaten, want normaal wil je zo min mogelijk aan het filter zitten. Door deze schoon te maken verlies je kostbare bacteriën wat over ongeveer 2 weken effect kan hebben. Je zei in het andere onderwerp dat je maar 15L hebt, de kans is dus groot dat de temperatuur van de bak veel schommelt. De temperatuur meet je met een thermometer en kun je verlagen met langzame water wissels en het openzetten van het aquarium zodat de warmte beter weg kan.
Of er te weinig zuurstof aanwezig is zie je vaak aan vissen die veel boven in zwemmen en happen naar lucht aan de oppervlakte. Meer zuurstof in de bak krijg je door water wissels en meer beweging aan de oppervlakte. Vaak helpt het dus als je de uitstroom keer naar de oppervlakte richt, waardoor er meer rimpeling in het water komt. Meer rimpeling is meer oppervlakte en hoe meer oppervlakte je hebt, hoe meer CO2 en O2 uitgewisseld worden.
Maar omdat je een kleine bak hebt, kan het ook zijn dat de vissen teveel stres hebben, ze kunnen immers niet bij elkaar weg. Ik weet niet welke vissoorten je hebt, hoeveel van elke soort en evt verhouding van mannen en vrouwen? Je kan ook foto’s toevoegen als je het niet weet en met deze foto’s kunnen we ook zien of er eventueel toch een ziekte mee speelt.
Hebben ze de waterwaardes toevallig genoemd of alleen gezegd dat ze goed waren?
Of er te weinig zuurstof aanwezig is zie je vaak aan vissen die veel boven in zwemmen en happen naar lucht aan de oppervlakte. Meer zuurstof in de bak krijg je door water wissels en meer beweging aan de oppervlakte. Vaak helpt het dus als je de uitstroom keer naar de oppervlakte richt, waardoor er meer rimpeling in het water komt. Meer rimpeling is meer oppervlakte en hoe meer oppervlakte je hebt, hoe meer CO2 en O2 uitgewisseld worden.
Maar omdat je een kleine bak hebt, kan het ook zijn dat de vissen teveel stres hebben, ze kunnen immers niet bij elkaar weg. Ik weet niet welke vissoorten je hebt, hoeveel van elke soort en evt verhouding van mannen en vrouwen? Je kan ook foto’s toevoegen als je het niet weet en met deze foto’s kunnen we ook zien of er eventueel toch een ziekte mee speelt.
Hebben ze de waterwaardes toevallig genoemd of alleen gezegd dat ze goed waren?
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

De stroming was helaas erg verminderd dus hebben het filter wel in klein beetje water uitgespoeld. We zagen daarna direct verschil in de stroming. Dus ik hoop zo dat de waarden niet teveel gaan schommelen nu. Hou de waarden in de gaten zoals ik afgelopen week ook deed thuis en die gisteren dus ook laten controleren in de winkel. Ze hebben alleen gezegd dat de waarden goed zijn maar dus niet met getallen, ze wisten wel dat we guppen hebben in de bak.
Helaas dus via jullie te horen gekregen dat de bak te klein is voor houden van vissen. Dit werd niet gecommuniceerd in de winkel waar we deze hadden gekocht destijds. Zijn nu aan het sparen voor nieuwe bak maar tot die tijd wil ik het zo goed mogelijk blijven doen met huidige bak.
Op dit moment 6 guppen erin, 2 man & 4 vrouw. En een algeneter (volgens mij saigon als ik goed gegoogled heb).
Helaas dus via jullie te horen gekregen dat de bak te klein is voor houden van vissen. Dit werd niet gecommuniceerd in de winkel waar we deze hadden gekocht destijds. Zijn nu aan het sparen voor nieuwe bak maar tot die tijd wil ik het zo goed mogelijk blijven doen met huidige bak.
Op dit moment 6 guppen erin, 2 man & 4 vrouw. En een algeneter (volgens mij saigon als ik goed gegoogled heb).
-
amber98

60cm (meestal 60L) is echt het minimale voor het houden van vissen, veel winkels liegen hierover zodat je telkens terugkomt met alle problemen en maar producten en nieuwe vissen blijft kopen.. via marktplaats worden vaak goede bakken verkocht voor weinig omdat de mensen een aquarium toch niet zo leuk vinden als gedacht. Let er dan wel op dat je geen vissen mee overneemt, dat is bijna niet te doen en zijn vaak ook nog de verkeerde soorten voor de bakmaat.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Oke dus kan ook nog via marktplaats kijken, maar heb je dan niet evt meer risico op problemen dan bvb bij een echt nieuwe bak? Ivm schoonmaak en ziekten die er misschien al in hebben gezeten? Ben altijd meer van koop het liever nieuw, dan weet je eigenlijk zeker dat er niks raars mee is gebeurd. Maarja nadeel is dat we dan wel even wat langer moeten sparen
-
amber98

Als je de bak leeg overkoopt, zul je niet snel last hebben van ziektes die mee overkomen. Wel als je een gevulde bak (evt met vissen) overneemt of de gebruikte sponzen van het filter gebruikt. Bij nieuw weet je natuurlijk zeker dat de bak niet lek is of dat er nog garantie op zit als er wel iets mee is. Ligt er natuurlijk ook aan voor welk model je wil gaan. Een simpele juwel primo 70 is bijvoorbeeld een prima bak en een stuk betaalbaarder dan een Superfish home (terwijl juwel betere kwaliteit is) terwijl de gewone lijn van Superfish weer goedkoper is om eens wat voorbeelden te noemen.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Oke ik ga eens kijken naar de bakken thnx
-
amber98

Wil je trouwens de huidige bak blijven gebruiken, is 15L wel geschikt voor garnalen en slakken. Maar dan kom je dus op 2 bakken of je moet helemaal geen vissen meer willen houden.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Oke dus de huidige bak is wel goed voor garnalen en slakken, daar kunnen we dan altijd nog over nadenken. Hoeveel garnalen zou je kunnen houden in een 15L bak? En welke slakken?
-
amber98

Garnalen eten meer rommel op dan dat ze vervuilen, dus er is niet echt een maximum voor garnalen. Neocaridina soorten zoals vuurgarnalen zijn makkelijk om te houden en kun je vaak via marktplaats goedkoop scoren. Tov vissen kun je garnalen prima via marktplaats halen. Dit word veel gedaan in de hobby. Van slakken vind ik bijv neritina soorten erg leuk, je hebt soorten met heel veel kleur en tekeningen.
-
Nieuweling
Onderwerp auteur
- 0-200

Super bedankt! Ga me er eens in verdiepen verder.
Zelf ook recent begonnen en ik ben juist voor de garnaaltjes gegaan in een 54liter bak. De tijd die je kunt verliezen door uren naar hun grazen te turen is absurd. Absolute aanrader om van je 15 liter een garnalenbakje te maken!