Ik heb hem 2 dagen geleden gestart. Water erin, heater aan, filter aan. Bactostart en aquastart. (Zat bij de starterskit). Ik heb 8 plantjes erin.
Maar het voelt voor mij nu heel tegenstrijdig om het water te verversen. Mijn gevoel zegt dat de bacteriën even moeten vermenigvuldigen.
Moet ik nu wel of niet het water al verversen. En moet ik er dan ook elke keer nieuwe bacteriën bij doen?
En wat als ik mijn decor nog wat wil aanpassen (voornamelijk mijn grind dat verplaatst is door het plantjes aanbrengen)
En er komen nu uit de worteltjes af en toe nog hele kleine plukjes steenwol los wat moet ik daar mee doen?
Indraaien, waterverversen en bacteriën toevoegen?!
-
Lenn5tetra
Onderwerp auteur - 0-200

-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Re: Indraaien, waterverversen en bacteriën toevoegen?!
Verversen kan maar hoeft niet per se, vaak doen mensen dit enkel ivm plantenvoeding (vloeibare plantenvoeding is wel een mist, evenals heel veel planten, liefst bomvol) water verversen kan geen kwaad, bacterieen zitten in het filter. Dus wel altijd het filter zo Veel mogelijk met rust laten en mooi languit laten staan.
Je mag best een en ander nog schuiven, maar probeer de planten zo veel mogelijk met rust te laten zodat ze kunnen herstellen en groeien. Probeer zoveel mogelijk Steenwijk te verwijderen. Tip voor slanke nieuwe planten hebt, spoel de wortels met warm water, dan laat de Steenwijk makkelijker los.
Let er op dat je minimaal 3weken indraait zonder vissen! (Liever nog langer)
Je mag best een en ander nog schuiven, maar probeer de planten zo veel mogelijk met rust te laten zodat ze kunnen herstellen en groeien. Probeer zoveel mogelijk Steenwijk te verwijderen. Tip voor slanke nieuwe planten hebt, spoel de wortels met warm water, dan laat de Steenwijk makkelijker los.
-
Lenn5tetra
Onderwerp auteur - 0-200

Dankjewel. Ja we gingen al van 4 weken uit. Er zit wel een voedingsbodem onder mijn grind. Dan hoef je toch geen plantenvoeding te doen?amber98 schreef: ↑12 jun 2023 19:00 Verversen kan maar hoeft niet per se, vaak doen mensen dit enkel ivm plantenvoeding (vloeibare plantenvoeding is wel een mist, evenals heel veel planten, liefst bomvol) water verversen kan geen kwaad, bacterieen zitten in het filter. Dus wel altijd het filter zo Veel mogelijk met rust laten en mooi languit laten staan.
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Meeste waterplanten nemen voeding op via de bladeren, die hebben dus Niks aan een voedingsbodem. Complete Vloeibare plantenvoeding dus altijd toevoegen (all in one van planted box is heel fijn). Let wel op, meestal zijn voedingsbodems na een half jaar of jaar uitgewerkt en kunnen dan gaan rotten. Als je dus rond die tijd iets aan de bak merkt, is de kans groot dat de voedingsbodem eruit moet en je dus de bak gedeelte opnieuw moet opstarten (veel bacterieen gaan in de bodem zitten die je dan dus moet vernieuwen)