Morgen dames en heren.
Hoi Aquariumhobby. Hier ook een paardenliefhebber, vooral het Friese paard.
Ik heb je topic doorgelezen en lees erg goede reacties en adviezen. Het is echt geen aanval op personen maar vaak worden in de dierenwinkels adviezen gegeven om de kassa te laten rinkelen.
En vraag maar aan je schoonzus ...met een aquarium raak je nooit uitgeleerd. Er zijn zoveel facetten. Ik lees en leer ook nog steeds.
Dit gezegd hebbende.
Je hebt, heb ik gelezen, een Juwel bak van 60 cm.
Kijk ik zo op de foto dan heb je een drukke bezetting qua aantallen.
Nitriet is giftig voor vissen, dit moet 0 mg/l zijn.
Kom ik bij de vraag,.Hoe is het water getest? Teststrips of druppeltesten? Druppeltesten is meer betrouwbaar.
Nitraat mag je wel wat hebben is goed voor de planten net als fosfaat een beetje.
Zo heb ik zelfs met all in one plantenvoeding nog te weinig nitraat voor de planten en voeg ik extra toe
Verder zie ik op de foto een Tetra binnenfilter.

Ik lees dat je watten daarin hebt zitten. Nadeel van filterwatten is dat ze eerder zullen dichtslibben dan sponzen. En ze filteren hoofdzakelijk mechanisch.
Je moet ze regelmatig vervangen en dat kost je de waardevolle nuttige bacteriën in het filter. Het hart van het aquarium. Sponzen filteren mechanisch en biologisch. Alleen uitspoelen bij idd duidelijk minder stroming, bij voorkeur in afgeheveld aquariumwater.. Bacteriën
Ik zou je aanraden om voortaan sponzen te gebruiken of een bak met een buitenfilter, nog gunstiger. En idd alleen spoelen wanneer nodig, minder stroming. Je filter zoveel mogelijk met rust laten.
Een aquarium,een filter draai je 4 weken in zodat zich bacteriën kunnen vestigen in je filter
Persoonlijk zou ik je aanraden, heb ik ook, om een testkoffertje met druppeltesten aan te schaffen. Dan kun je precies lezen hoeveel mg/l nitraat er bijvoorbeeld in de bak zit.
En van nieuwe planten moet je niet te veel verwachten. Deze moeten eerst een tijd staan om een onderdeel van het filter te laten zijn.
Is de waterpest nieuw?
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs