Sinds een paar maanden heb ik een goud goerami. Helaas heb ik weer eens naar de verkoper geluisterd in plaats van eerst op internet te kijken en is mijn Juwel rio 125 uiteindelijk toch aan de kleine kant voor hem. Ik ben er vrij zeker van dat dit mijn laatste fout op dit gebied zal zijn, want deze situatie zal ik nog lang herinneren.
In het begin wilde ik een betere plek voor hem vinden en zetten hem op marktplaats. Een maand heb ik hem uiteindelijk op marktplaats laten staan, in de hoop iemand te vinden met een groter aquarium. Maar er kwam maar één reactie en die had een kleiner aquarium dan ik. Ondertussen leek de goerami het prima naar zn zin te hebben en ook de andere vissen wenden snel aan hem. Na die maand gaf ik het dan ook op en dacht dat het wel goed zou komen. Niet dus. Sinds enkele weken is zijn gedrag veranderd. Zodra het voer op is begint hij als een gek door de bak te zwemmen opzoek naar meer. Ondertussen hapt hij gericht naar de tetra's en jaagt ze met grof geweld de bak rond. Mijn tetra's vluchten dan mn dichtste plant in en blijven daar compleet gestresst voor ongeveer een uur verstopt. Daarna is alles weer prima tussen de goerami en tetras, net als tijdens het eten zelf. Maar ik merk gewoon dat dat ene uurtje niet goed is voor de tetra's en ze er veel last van hebben. Ik ben dan ook bang dat als dit zo doorgaat er binnen een paar weken doden gaan vallen.
Wat kan ik hieraan doen? Is het gedrag van de goerami nog te veranderen? En zo niet, hoe kan ik dan zo snel mogelijk een nieuw onderkomen voor hem vinden zonder dat hij naar een slechtere plek gaat? Het is voor de rest gewoon een super leuke vis, die nieuwsgierig is en altijd even bij je komt kijken als je iets bij of in het aquarium komt doen.
Meer voeren werkt overigens ook niet. Hij blijft dan nogsteeds dit gedrag vertonen.
Dit is nog een foto van hem. Het is een hem toch?

Groetjes, Roanne