Sinds vier maanden ongeveer heb ik een 240 liter juwel led aquarium in mijn woonkamer staan. Dit aquarium heb ik een beetje in verwaarloosde toestand overgenomen, maar na een grondige schoonmaak ben ik met enthousiasme begonnen om er wat van te maken.
Er zaten in het begin meer dan veertig visjes in, hiervan heb ik de meeste inmiddels verkocht. Veertig leek me een beetje veel.
Er zit nu nog een clownbotia, acht neon-tetra's, 4 zebra-danio's, 4 schijfzalmpjes, en een aantal roodkopzalmpjes in, en een coridora en een black mollie. Al met al misschien twintig a 25 visjes. Ook heb ik er veel nieuwe plantjes in gedaan. Waterpest, vallisneria, spaans mos, javavaren, en nog een aantal anderen. Het probleem is nu dat de plantjes niet goed willen groeien en dat de plantjes onder de baardalg zitten, hier en daar ook wat groene puntalg en bruinalg, maar dat is te verwaarlozen. Ik wordt er een beetje moedeloos van, en heb al meerdere dingen geprobeerd.
Ik heb nu 8 uur per dag het licht aan, eerder was dat 6 uur.
Ik geef nu dagelijks 5ml easycarbo, eerder 7,5 ml. Ik geef nu minder omdat ik begrepen heb dat de waterpest en Vallisneria hier niet goed tegen kunnen.
De waterwaarden meet ik met een teststripje :
25 mg/l NO3
0 mg/l NO2
10 d GH
6 d KH
7,5 PH
0 Cl
Voeg verder iedere week 12 pompjes plantenvoeding toe van Flowergrow pro van Colombo. Adviesdosering is 1 pompje per 5 liter water, dus het is een lage dosering.
Voorheen deed ik iedere week een waterwissel van 50%, dat heb ik teruggeschroefd naar zo'n veertig liter per week, dat is wanneer ik de grondbodem ook schoonmaak.
Ik weet niet wat verder nog belangrijke informatie is, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!
groetjes,
Friso