Zijn er meer mensen die deze ervaringen met Easy Carbo hebben? Hoe kun je wel Easy carbo gebruiken zonder dodelijke afloop?
Easy Carbo dodelijk
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

Easy Carbo dodelijk
omdat mijn planten wat opstarthulp nodig hebben en ik veel goede dingen gelezen had over Easy Carbo van Easy Life besloot ik gisteren dit spul toe te voegen. Het had rampzalige gevolgen. Ik heb het 's middag om 17.00 uur er in gedaan, 4 ml voor 211 liter volgens de gebruiksaanwijzing. 's Avonds begonnen de vissen er slecht uit te zien, vooral de roodkopzalmen. Wat later op de avond is 1 roodkopzalm langzaam doodgegaan en de anderen zaten alleen nog maar stil naar adem te happen. Ook de andere vissen (hypp bentosi) hingen naar adem te happen. Toen ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik tegen dat meer mensen hier last van hebben gehad en vooral ook met roodkopzalmen. Het blijkt dat er een minimum hoeveelheid zuurstof in het water moet zitten omdat easy carbo blijkbaar zuurstof verdrijft uit het water. Ik heb onmiddelijk een luchtpompje er in gehangen. Vanmorgen zie ik nog maar 6 van de 9 overgebleven roodkopzalmen, het kan zijn dat er wel nog meer zitten maar dat die zich nog verstopt houden (dat hoop ik dan maar).
Zijn er meer mensen die deze ervaringen met Easy Carbo hebben? Hoe kun je wel Easy carbo gebruiken zonder dodelijke afloop?

-
killaah
Re: Easy Carbo dodelijk
ik dekn dat er ook andere waterwaardes van jou niet goed waren
ik gebruik nu al een half jaar easy caro en dit zonder problemen
ik geef 10 ml op 450 liter
ik gebruik nu al een half jaar easy caro en dit zonder problemen
ik geef 10 ml op 450 liter
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

mijn waterwaardes zijn goed, de vissen waren gezond. Blijkbaar zat er wel te weinig zuurstof in het water, dat heb ik nooit gemeten. Er staan veel planten in dus de zuurstof zou er wel moeten zijn.
Blijkbaar ben ik niet de enige die dit overkomen is want ik ben het op internet bij andere mensen ook tegengekomen. Er zou eigenlijk een waarschuwing op het flesje moeten staan dat je eerst je zuurstof moet controleren.
kijk maar eens hier:
http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimat ... ml?#000000
Blijkbaar ben ik niet de enige die dit overkomen is want ik ben het op internet bij andere mensen ook tegengekomen. Er zou eigenlijk een waarschuwing op het flesje moeten staan dat je eerst je zuurstof moet controleren.
kijk maar eens hier:
http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimat ... ml?#000000
Toch klopt er iets niet, gebruik het ook al een tijdje in 2 bakken en nergens last van.
Tijdje terug ook mee begonnen in de rio125 daar ik wat last van alg had, nu niet meer en de vissen zwemmen vrolijk rond.
We hebben het toch wel over ml-ers he?
Tijdje terug ook mee begonnen in de rio125 daar ik wat last van alg had, nu niet meer en de vissen zwemmen vrolijk rond.
We hebben het toch wel over ml-ers he?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

Ja het waren echt mili-liters, gemeten met een spuitje, want met de dop van de fles kun je alleen 2,5 en 5 ml afmeten.
Het wordt wel duidelijk dat heel veel mensen geen problemen hebben maar dat het af en toe wel eens problematisch kan zijn.
Het wordt wel duidelijk dat heel veel mensen geen problemen hebben maar dat het af en toe wel eens problematisch kan zijn.
Gerard_zzz schreef:omdat mijn planten wat opstarthulp nodig hebben en ik veel goede dingen gelezen had over Easy Carbo van Easy Life besloot ik gisteren dit spul toe te voegen. Het had rampzalige gevolgen. Ik heb het 's middag om 17.00 uur er in gedaan, 4 ml voor 211 liter
De aanbevolen dosis is 1ml op 100 liter aquariumwater, dit zeker als men het als ondersteuningsfactor in eerste instantie heeft bedoelt.
Men kan dan ook stellen dat er dan in dit geval nu 100% is overgedoseerd. Overigens als men goede dingen leest over wat voor product dan ook, is het niet altijd expliciet de oorzaak van het product die deze positieve dingen zouden hebben bewerkstelligt.
Men gaat er ook al soms te snel vanuit genoeg (groeiende) planten te hebben in een aquarium, maar dat valt vaak best wel eens tegen als men de verhalen zo eens aanhoort van aquarianen in het algemeen.
In een aquarium van 60X30X30 kan men zeker gemakkelijk 50 planten plaatsen, en dat is echt niet teveel.
Ik denk dat er veel aquarianen zijn, die zeker niet voldoen aan dit criteria.
Wanneer men dan een (bevorderings/bestrijdings product) voor wat ook gaat toedienen, kunnen er zeker problemen ontstaan.
Niet alleen door het te weinige aanbod van planten, maar ook daaraan gekoppeld een te hoge products-dosis.
Volgens de handleiding staat 1 tot 2 ml per 50l.
Zelf geef tussen 8ml 10ml op mijn euro 405 bak en dan om de andere dag.
Op rio125 doe ik om de andere dag 2 tot 3ml.
Zelf geef tussen 8ml 10ml op mijn euro 405 bak en dan om de andere dag.
Op rio125 doe ik om de andere dag 2 tot 3ml.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Het is niet onverstandig om met de minimale dosering te beginnen, dan kijken of meer mogelijk/nodig is. En idd is het niet verkeerd om eerst je waarden te meten voor het eerste gebruik, dan weet je waar je aan toe bent en wat precies nodig is, en wat overbodig is. Sneu voor je joh, dat je zo een nare ervaring op hebt moeten doen.
Succes, groetjes Dees
Succes, groetjes Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!
Heb je jouw verhaal gemaild naar EasyLife? Wie weet heb je wel gewoon een slechte fles?
Lijkt me ook handig om hun reactie te weten.
Lijkt me ook handig om hun reactie te weten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
ik heb zelf ook roodkopzalmen in de bak zitten, maar die hebben toch echt geen last van de easycarbo. ik gebruik in mijn rio 180, 4 ml per dag. gaat perfect. vissen hebben nergens last van.
heb je maar heel weinig planten ofzo in de bak staan ?
heb je maar heel weinig planten ofzo in de bak staan ?
De dosis is niet extreem hoog, en zou dus ook niet dodelijk moeten zijn. Het enige probleem wat ik in het begin had was de vorming van een witte waas, die twee dagen later weg was. Maar goed, ik kan wel zeggen dat het niet dodelijk moet zijn, als de helft van de roodkopzalmpjes ineens 'handtam' zijn, dan is er wel iets aan de hand natuurlijk...
Wat eventueel een probleem zou kunnen zijn is het tijdstip van toedienen. Ik weet niet op welke tijden de lampen ingeschakeld worden, maar 17:00 uur is wel aan het einde van de assimilatietijd. De easycarbo wordt dan niet opgenomen, en gaat dan wellicht elders 'vervelen'.
Ook moet de verlichting in orde zijn, want Easycarbo is een makkelijke bouwsteen, maar het moet ook opgenomen kunnen worden.
Dus, mijn raad zou zijn... 's ochtends 2 ml toedienen. En na een paar weken kijken of het effect heeft. De dosis kan dan eventueel opgeschroefd worden naar 4 ml.
Wat eventueel een probleem zou kunnen zijn is het tijdstip van toedienen. Ik weet niet op welke tijden de lampen ingeschakeld worden, maar 17:00 uur is wel aan het einde van de assimilatietijd. De easycarbo wordt dan niet opgenomen, en gaat dan wellicht elders 'vervelen'.
Ook moet de verlichting in orde zijn, want Easycarbo is een makkelijke bouwsteen, maar het moet ook opgenomen kunnen worden.
Dus, mijn raad zou zijn... 's ochtends 2 ml toedienen. En na een paar weken kijken of het effect heeft. De dosis kan dan eventueel opgeschroefd worden naar 4 ml.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
het lischt moet volgens mij niet heel veel uitmaken. ik doe het altijd 's ochtends toedienen voor ik naar het werk/stage/school ga. dus meestal rond 7:15 a 7:30. het licht gaat echter pas om 10:30 aan.
laten we wel even noteren dat sommige vissen minder goed tegen een daling van het zuurstofgehalte kunnen... Roodneusjes staan kennelijk op die lijst.
Groeten,
Patrick
Patrick
Dus; voordat de planten aan hun assimilatie beginnen. Dan klopt mijn theorie toch? Jouw licht gaat aan, en de planten beginnen met de consumptie... en hebben dan nog een hele dag de tijd om het op te maken. Bij Gerard_Zzz wordt het om 17:00 uur toegediend.. aan het einde van de assimilatie, en wordt het niet opgemaakt voordat het licht uit is.Dante schreef:het lischt moet volgens mij niet heel veel uitmaken. ik doe het altijd 's ochtends toedienen voor ik naar het werk/stage/school ga. dus meestal rond 7:15 a 7:30. het licht gaat echter pas om 10:30 aan.
Groeten,
Patrick
Patrick
die heb ik er ook in zitten, maar gaat prima.
wel heb ik een redelijke plantenbak, dus mogelijk dat daardoor weer het zuurstofgehalte hoger is dan bij een ander ?
wel heb ik een redelijke plantenbak, dus mogelijk dat daardoor weer het zuurstofgehalte hoger is dan bij een ander ?