Holletje maken

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Holletje maken

Bericht door Dante »

alweer een half jaartje terug heb ik eens een holletje gemaakt, gebruik hem niet meer, mar leek me leuk om met jullie te delen hoe ik het gemaakt heb.

gewoon een stuk PVC buis met de gewensde diameter. hierbij had ik zelf 1 kant dichtgesmolten, maar hoeft natuurlijk niet.

bij pvc smelten moet je erop letten dat je hem een stuk boven de vlam houd waardoor het niet zwart word. pvc neemt eerst warmte op voor het zacht word, dus neem er de tijd voor!

daarna aan de zijkant nog een gat gemaakt als ingang, maar ook dat is geheel naar eigen smaak.

als je een beetje de gewensde vorm hebt van het pvc, pak je een lekker gof stuk schuurpapier en schuur je het stuk pvc buis lekker op zodat het een ruw oppervlak krijgt.
nu kan je met pvc lijm de buitenkant insmeren, en deze daarna in zand of grind of een andere materiaal dopen en/of rollen waarmee je het stuk pvc wilt afwerken.

je kan ook aan de binnenkant op deze manier wat bedekken.

tip: als je grind gebruikt kan je hem nog nastrooien met zand zodat je tussen de grind door ook niet de pvc nog op sommige plekjes ziet

even een weekje laten uitharden en uitdampen (lijmdampen). daarna is hij klaar voor de bak :D

Nu heb je een mooi holletje gemaakt voor vissen/garnalen/... welke toch niet zo ontzettend opvalt als een stuk pvc ;)

even een foto uit het archief gehaald ;) maar dit is dan het eindresultaat zo ongeveer

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dante op 20 apr 2008 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Re: Holletje maken

Bericht door Dante »

foto toegevoegd

Coby

Bericht door Coby »

Wel leuk gedaan Dante. :D

michel
0-200
0-200

Bericht door michel »

Inderdaad leuk gemaakt..brengt me op een idee thnx. :D

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

zo kan je het overigens ook doen met bijvoorbeeld de aanvoer van je pomp. kan je prachtig wegwerken zo.

ja kan altijd de plastic soort testen op lijmbaarheid door er een klein beetje op te doen (druppel) even te wachten en dan te kijken of het plastic als het ware acht word.

Gast

Bericht door Gast »

Bedankt voor de tips!!
Staan leuke probeersels tussen

mandyrademaker
0-200
0-200

Bericht door mandyrademaker »

hè ineens zie ik je mooie holletje. Prachtig zeg. Ik heb een pvc verloopstuk gekocht voor m'n Gnatenemus P. die woont ook in een grotje. Ik moest hem bedekken met een halve bloempot vanwege de kleur (grijs) en het drijfvermogen. Als ik het dan beplak met grint, is het dan zwaar genoeg om te zinken????gr.M

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Volgens mij ben ik die foto al is eerder tegen gekomen. :?

yvon

Bericht door yvon »

Leuke tips Dante, zoals je ziet zijn de mensen je er dankbaar voor ;)
Ik zit er zelf ook al een poosje aan te denken om holen van pvc te gaan maken, m'n corydoras en andere meervallen vullen het helemaal geweldig gaan vinden.
Het is ook goed te horen van iemand die er ervaring mee heeft dat het ook werkt.

Thanks voor het delen van de info.

groetjes yvon

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

mandyrademaker schreef:hè ineens zie ik je mooie holletje. Prachtig zeg. Ik heb een pvc verloopstuk gekocht voor m'n Gnatenemus P. die woont ook in een grotje. Ik moest hem bedekken met een halve bloempot vanwege de kleur (grijs) en het drijfvermogen. Als ik het dan beplak met grint, is het dan zwaar genoeg om te zinken????gr.M
pvc blijft idd normaal gesproken drijven. door het beplakken krijgt hij alweer wat meer gewicht. eventueel kan je er altijd nog wat extra grond in leggen ofzo ;)
Discuskwekerij Bèrrege schreef:Volgens mij ben ik die foto al is eerder tegen gekomen. :?
had hem al eens een keer eerder gepost in een ander topic. of het vorige forum waar ik op dit forum ben gekomen ;)

yvon

Bericht door yvon »

Ik heb hier toch de ervaring dat pvc pijp gewoon op de bodem blijft liggen (gebruikt om vissen uit te vangen die te eigenwijs waren om zich met een netje te laten vangen).

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Bij mij voorheen in de kweekbakken ook hoor, maar in denk dat hoe groter de stukker worden des te beter ze drijven gaan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

creatief met pvc :D ik ga al dat soort dingetjes is uitproberen in mijn reserve bakje :)

mozaïeken met kippengrit :lol:
:duim:
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Ik heb toch de ervaring dat PVC pijp gewoon zinkt, behalve wanneer het aan twee zijden luchtdicht word afgesloten, want ja dan drijft het :shock: :D
Ijzer drijft per slot van rekening ook in water, tenminste als niet de verplaatsbare watervolume opdrijfkracht vermogen wordt overschreden, anders zou elke boot ook zinken! (Ik dacht de wet van Archimedes)
Maar PVC pijp zinkt volgens mij gewoon wel!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Volgens mij zinkt het ook, leuke tip trouwens Dante!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie