vandaag, 16 april de kweekpoging gestart.
[center]

het kweekbakje
Binnenkort meer...
zodra de eerste dingen beginnen te gebeuren zal ik zo veel mogelijk updates geven.
[center]Update 18-04-08[/center]
vandaag komen als het goed is de spullen die ik heb besteld binnen. daarbij o.a. ook de verwarming. ik had geen beschikbare verwarming, maar de plaats waar de bak staat is veilig genoeg om te verzekeren dat de temperatuur niet onder de 18 graden komt.
wanneer de verwarming binnen is zal ik de bak instellen voor een mooie constante temperatuur van 22 graden.
ook is al redelijk waarneembaar dar het water ietsje groenig van kleur is geworden, wat een goed teken is. er zijn dus al enkele microalgen aan het groeien. hopelijk zijn deze goed genoeg voor de larven wanneer ze uit gaan komen.
het vrouwtje is al behoorlijk dik, en de verwachting is dat ze binnen nu en en 1 à 1,5 week begint met de eitjes los te laten, en dat ze dus uit komen.
[center]

Foto genomen op 21-04-08. duidelijk zijn de dikke buik en de vele eitjes te zien.[/center]
[center]Update 26-04-08[/center]
vandaag voor het eerst een paar larven gezien!!
tot nu toe heb ik er pas een handje vol gezien (2 tot 5) maar in de loop van de dag zal ik nog een paar keer gaan kijken. ik ga ervan uit dat het er in de komende 2 dagen veel meer nog worden.
binnen nu en 4 dagen moet het water brak zijn anders zullen de eerste larven weer dood gaan. ik zal dan ook maandag of dinsdag (nu zaterdag) het water brak gaan maken.
[center]Update 27-04-08[/center]
ik hoopte dat er vandaag wat larven bij zouden komen, maar dat is helaas nog niet het geval. ik zag wel weer de 2 a 3 larven ronddrijven doro het bakje die ik gister ook had gezien. waarschijnlijk zijn deze al te vroeg uit gekomen ofzo. waarschijnlijk omdat het vrouwtje zo veel eitjes heeft dat ze ze niet allemaal meer kan vasthouden.
toch verwacht ik nu ieder moment dat ze ineens allemaal gaan uitkomen. omdat er toch al een 2 of 3 te vroeg zijn uit gekomen, moet de grote meute toch ook al een deze dagen gaan komen.
ik wacht nog vol spanning af...
[center]Update 04-05-08[/center]
Vandaag viel me ineens op dat het vrouwtje vervelt was. alle eitjes zijn dus losgelaten op dit moment. gelijk het vrouwtje eruit gevangen en het water brak gemaakt. (25 gram zout / L) gelijk een bepaalde hoeveelheid liqizell toegevoegd aan het water. ook is de bak zelf lekker vol met alg gegroeid in de afgelopen weken, want ook voor voedsel moet gaan dienen.
helaas heb ik ook al ceconstateerd dat er niet heel veel larven zijn. hier heb ik enkele oorzaken van kunnen bedenken betrekkende he huisvesting die ze op dit moment had tijdens de kweek. voor de volgende kweek heb ik dan ook een veel grotere bak klaar staan.
op dit moment is het water nog wat mistig door de toevoeging van het zout. dit moet in de komende 2 dagen weer langzaam wegtrekken. en nu maar duimen!!
[center]Update 05-05-08[/center]
vandaag de kweekbak weer opgeruimd. poging is helaas mislukt
maar er is hoop
nu maar hopen dat er snel weer 1 met eitjes rondloopt, dan gaat poging nummer 2 beginnen, en die gaat heel wat beter voorbereid van start dan deze