Guppen, goerami en neontetras
-
Cheyenne2016
Onderwerp auteur - 0-200

Guppen, goerami en neontetras
Beste allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik dit bericht hier goed plaats.
Anders alvast mijn excuses hiervoor!
Ik heb sinds een week ongeveer een aquarium met vissen erin.
Begonnen met 5 guppen, na een week (gister) een koppel dwerggoerami''s en 5 neontetra visjes erbij.
Volgens een medewerker van een aquarium zaak paste deze vissen goed bij elkaar.
Echter lees ik op internet verschillende verhalen over deze combinatie.
Het mannetje goerami zwemt bijna de hele dag wat zenuwachtig heen en weer, in het begin leek het of hij bang was voor de guppen maar een dag later lijkt het omgekeerd te zijn.. de guppen lijken bang voor de goerami, en de neontetras zwemmen ook steeds weg als de zenuwachtige goerami langs hen komt zwemmen.
ik vind de goerami''s mooi maar ik denk dat ik niet een goede combinatie in mijn aquarium heb zitten.
Graag zou ik willen weten wat jullie van de combinatie vinden? En zou het beter zijn om de guppen weg te doen?
Hopenlijk krijg ik snel een antwoord zodat mijn vissen gelukkig kunnen leven in ons aquarium.
Groetjes!
Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat ik dit bericht hier goed plaats.
Anders alvast mijn excuses hiervoor!
Ik heb sinds een week ongeveer een aquarium met vissen erin.
Begonnen met 5 guppen, na een week (gister) een koppel dwerggoerami''s en 5 neontetra visjes erbij.
Volgens een medewerker van een aquarium zaak paste deze vissen goed bij elkaar.
Echter lees ik op internet verschillende verhalen over deze combinatie.
Het mannetje goerami zwemt bijna de hele dag wat zenuwachtig heen en weer, in het begin leek het of hij bang was voor de guppen maar een dag later lijkt het omgekeerd te zijn.. de guppen lijken bang voor de goerami, en de neontetras zwemmen ook steeds weg als de zenuwachtige goerami langs hen komt zwemmen.
ik vind de goerami''s mooi maar ik denk dat ik niet een goede combinatie in mijn aquarium heb zitten.
Graag zou ik willen weten wat jullie van de combinatie vinden? En zou het beter zijn om de guppen weg te doen?
Hopenlijk krijg ik snel een antwoord zodat mijn vissen gelukkig kunnen leven in ons aquarium.
Groetjes!
Re: Guppen, goerami en neontetras
Hallo Cheyenne. Je topic staat goed hoor 
De dwerggoerami's worden waarschijnlijk zenuwachtig van de drukke guppen. Goerami's zijn namelijk vissen die van rust houden. Daarbij zijn dwerggoerami's vrij agressief. Zowel naar soortgenoten als andere vissen. Ik raad ze ook altijd af. Vooral aan beginners..
Je bak is eigenlijk te klein voor de neontetra's. Deze moeten in een school van liefst tien.
Je guppen kunnen o zich wel maar dat kun je dan beter vissen bij zetten die de drukte niet erg vinden zoals bv kuhlii's.
Wat vaak als maatstaf wordt aangehouden in een aquarium is een koppel/haremvis (bv honinggoerami)
Een scholenvis (bv vuurtetra's)
Een bv idemvis (bv kuhlii's)
Draait je bak nu in totaal een week of een week met vissen...?
Een nieuw aquarium moet namelijk eerst een week of vier indraaien zonder vissen..
De dwerggoerami's worden waarschijnlijk zenuwachtig van de drukke guppen. Goerami's zijn namelijk vissen die van rust houden. Daarbij zijn dwerggoerami's vrij agressief. Zowel naar soortgenoten als andere vissen. Ik raad ze ook altijd af. Vooral aan beginners..
Je bak is eigenlijk te klein voor de neontetra's. Deze moeten in een school van liefst tien.
Je guppen kunnen o zich wel maar dat kun je dan beter vissen bij zetten die de drukte niet erg vinden zoals bv kuhlii's.
Wat vaak als maatstaf wordt aangehouden in een aquarium is een koppel/haremvis (bv honinggoerami)
Een scholenvis (bv vuurtetra's)
Een bv idemvis (bv kuhlii's)
Draait je bak nu in totaal een week of een week met vissen...?
Een nieuw aquarium moet namelijk eerst een week of vier indraaien zonder vissen..
-
Cheyenne2016
Onderwerp auteur - 0-200

Hoi linda
Bedankt voor je reactie!
Wij hebben onze vissen en informatie van een aquarium speciaalzaak, en ik ging er vanuit dat dit wel mocht kloppen wat dus helaas niet is.
Ons werd verteld dat de goerami's erg rustige en vredelievende vissen zijn. Geen enkel probleem dus om deze met andere rustige vissen te houden, ook de guppen waren geen probleem.
Omdat goerami's en neontetras rustige vissen zijn hebben wij gisteravond nog besloten de guppen naar iemand anders te brengen, aangezien dit de drukte makers waren en 1 gup al een stuk van zijn staart kwijt was.
Dus nu zit alleen het koppeltje goerami's erin, zo'n blauw met oranje/rood en een blauwe.
En 5 neontetras.
Ik weet dat er niet genoeg terras in zitten op dit moment maar We mochten er niet teveel tegelijkertijd in zetten.
Ik zou graag de goerami's en neontetras beide willen behouden in mijn aquarium en deze lijken wel goed met elkaar overweg te kunnen in ons aquarium, zou dit kunnen?
Graag zou ik dan nog misschien 5 neontetras erbij halen, misschien nog iets anders en nog wat bodemvisjes.
Ik zou graag mooie gekleurde visjes erbij willen, heb je hier misschien ook tips voor?
Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden!
Over de bak:
Deze hebben wij 3 weken laten indraaien, het water laten testen en dat Was goed.
Begonnen met 5 guppen, na een aantal dagen weer laten testen en 2 goerami's en 5 neontetras erbij gedaan.
Dit alles op advies van de aquarium speciaalzaak, en hopende alles goed te doen.
Groetjes!
Bedankt voor je reactie!
Wij hebben onze vissen en informatie van een aquarium speciaalzaak, en ik ging er vanuit dat dit wel mocht kloppen wat dus helaas niet is.
Ons werd verteld dat de goerami's erg rustige en vredelievende vissen zijn. Geen enkel probleem dus om deze met andere rustige vissen te houden, ook de guppen waren geen probleem.
Omdat goerami's en neontetras rustige vissen zijn hebben wij gisteravond nog besloten de guppen naar iemand anders te brengen, aangezien dit de drukte makers waren en 1 gup al een stuk van zijn staart kwijt was.
Dus nu zit alleen het koppeltje goerami's erin, zo'n blauw met oranje/rood en een blauwe.
En 5 neontetras.
Ik weet dat er niet genoeg terras in zitten op dit moment maar We mochten er niet teveel tegelijkertijd in zetten.
Ik zou graag de goerami's en neontetras beide willen behouden in mijn aquarium en deze lijken wel goed met elkaar overweg te kunnen in ons aquarium, zou dit kunnen?
Graag zou ik dan nog misschien 5 neontetras erbij halen, misschien nog iets anders en nog wat bodemvisjes.
Ik zou graag mooie gekleurde visjes erbij willen, heb je hier misschien ook tips voor?
Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden!
Over de bak:
Deze hebben wij 3 weken laten indraaien, het water laten testen en dat Was goed.
Begonnen met 5 guppen, na een aantal dagen weer laten testen en 2 goerami's en 5 neontetras erbij gedaan.
Dit alles op advies van de aquarium speciaalzaak, en hopende alles goed te doen.
Groetjes!
Goed dat je de guppy's al ergens anders hebt ondergebracht. Dat scheelt al heel wat.
En nee, goerami's zijn helaas niet altijd vredelievend....
Je zou de neontetra's nog met vijf kunnen uitbreiden maar dan past er verder niet veel meer bij. Misschien nog een stuk of drie kuhlii's op de bodem. Garnalen zijn ook een leuke optie maar je hebt kans dat deze worden opgegeten door de goerami's...
Slakjes kunnen ook nog.
Punt is dat de goerami's een territorium vormen en ze dat gaan verdedigen. Vooral wanneer ze een nest hebben.
Een meer geschiktere goerami is de honinggoerami. Die blijven kleiner en zijn een stuk vriendelijker.
Haha, ik denk dat je al twee van de kleurigste vissoorten hebt die er zijn
En nee, goerami's zijn helaas niet altijd vredelievend....
Je zou de neontetra's nog met vijf kunnen uitbreiden maar dan past er verder niet veel meer bij. Misschien nog een stuk of drie kuhlii's op de bodem. Garnalen zijn ook een leuke optie maar je hebt kans dat deze worden opgegeten door de goerami's...
Slakjes kunnen ook nog.
Punt is dat de goerami's een territorium vormen en ze dat gaan verdedigen. Vooral wanneer ze een nest hebben.
Een meer geschiktere goerami is de honinggoerami. Die blijven kleiner en zijn een stuk vriendelijker.
Haha, ik denk dat je al twee van de kleurigste vissoorten hebt die er zijn
-
Cheyenne2016
Onderwerp auteur - 0-200

Ik ga morgen 5 neon tetra's erbij halen.
Bodemvisjes vind ik super leuk! Alleen die slang achtige visjes vind ik zo eng!!
Is er ook nog een ander soort bodemvisje wat ik erbij kan doen?
Corydoras misschien en/of een algenetertje?
Zou een klein koppeltje van een ander vissoort er nog bij kunnen?
Misschien wel handig/leuk eens een foto erbij te doen. (Super lastig om te maken, dit is m geworden na 28 pogingen
)

Bodemvisjes vind ik super leuk! Alleen die slang achtige visjes vind ik zo eng!!
Is er ook nog een ander soort bodemvisje wat ik erbij kan doen?
Corydoras misschien en/of een algenetertje?
Zou een klein koppeltje van een ander vissoort er nog bij kunnen?
Misschien wel handig/leuk eens een foto erbij te doen. (Super lastig om te maken, dit is m geworden na 28 pogingen

Ik weet niet waarom, maar ik had in mijn hoofd dat hij een 60 liter aquarium had. Maar het aquarium op de foto is geen 60 liter lijkt mij?? Eerder 40..?
Hij is wel erg mooi ingericht, maar volgens mij veel te klein voor de vissen die je nu hebt..
Hij is wel erg mooi ingericht, maar volgens mij veel te klein voor de vissen die je nu hebt..
-
Cheyenne2016
Onderwerp auteur - 0-200

Dit is een 50 liter bak.
Volgens de aquarium speciaalzaak konden er vissen tot 5cm in... fijne informatie in een speciaalzaak!
Echt vervelend dat ze me nu eigenlijk allemaal vissen hebben verkocht die of niet samen kunnen of niet eens in mijn bak kunnen.
Ik als leek vertrouw erop dat ik daar toch echt de juiste informatie zou krijgen, anders was ik wel naar een tuincentrum gegaan.
Maar wat zou ik nu het beste kunnen doen?
Volgens de aquarium speciaalzaak konden er vissen tot 5cm in... fijne informatie in een speciaalzaak!
Echt vervelend dat ze me nu eigenlijk allemaal vissen hebben verkocht die of niet samen kunnen of niet eens in mijn bak kunnen.
Ik als leek vertrouw erop dat ik daar toch echt de juiste informatie zou krijgen, anders was ik wel naar een tuincentrum gegaan.
Maar wat zou ik nu het beste kunnen doen?
Je kunt de volgende keer beter kijken welk bestand er bij jouw bak past, daar de visjes uitzoeken die je leuk vindt en dan pas naar de winkel gaan. Neem dan ook echt alleen de visjes waar jouw keus op is gevallen en laat je niks aanpraten door de medewerkers. Die willen vaak alleen maar verkopen. Zelfs in de speciaalzaken lopen soms mensen die er niets vanaf weten.... Helaas..
Wat er in jouw bak zou kunnen en geschikt is voor beginners zijn oa:
Microrasboras (hier zijn verschillende soorten van zoals de boraras brigittae)
Corydoras pygmaeus of habrosus maar dan zou je een zandbodem moeten hebben ipv grind.
Garnalen
Slakken bv de geweislak
Dwergknorgoerami's
Of, als je ze heel erg leuk vind zou je er een DwergKogelvisje in kunnen houden. Daar kan alleen verder niets bij omdat ze kunnen vinnenbijten. Maar ze zijn erg leuk.
Een enkele kempvisman (betta splendens) zou kunnen.
Wat er in jouw bak zou kunnen en geschikt is voor beginners zijn oa:
Microrasboras (hier zijn verschillende soorten van zoals de boraras brigittae)
Corydoras pygmaeus of habrosus maar dan zou je een zandbodem moeten hebben ipv grind.
Garnalen
Slakken bv de geweislak
Dwergknorgoerami's
Of, als je ze heel erg leuk vind zou je er een DwergKogelvisje in kunnen houden. Daar kan alleen verder niets bij omdat ze kunnen vinnenbijten. Maar ze zijn erg leuk.
Een enkele kempvisman (betta splendens) zou kunnen.
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Je hebt al veel tips en info gekregen van Linda, waar ik het helemaal mee eens ben. Nog een verduidelijking, je hebt kardinaaltetras en geen neontetras. Het verschil is oa dat kardinaal tetras minimaal een 80 cm bak, nog liever 100cm willen hebben om een beetje sprintjes te trekken, neon tetras zijn al snel tevreden met 60cm 
Zoals Linda al aangaf, zijn er nog genoeg opties, maar helaas kun je het beste deze vissen terugbrengen of wegdoen
Zoals Linda al aangaf, zijn er nog genoeg opties, maar helaas kun je het beste deze vissen terugbrengen of wegdoen
haha ik zat al mee te lezen en ik dacht al: hoe weet linda toch hoe groot zijn/haar bakje is. maar ik dacht laat ik maar niks stoms zeggen.
zijn inderdaad kardinalen, ik ga ook helemaal met linda en amber mee.
zijn inderdaad kardinalen, ik ga ook helemaal met linda en amber mee.
Haha! Ik kon het niet zo goed zien op de telefoon maar nu ik de foto bekijk op de laptop zie ik inderdaad dat het kardinalen zijn 
Toby, ik denk dat ik met 60 in mijn hoofd zat omdat er twee andere nieuwe topics lopen die beide een 60 literbak hebben
Toby, ik denk dat ik met 60 in mijn hoofd zat omdat er twee andere nieuwe topics lopen die beide een 60 literbak hebben
-
Cheyenne2016
Onderwerp auteur - 0-200

Bedankt voor de reacties weer!
Toch nog maar even langs de winkel geweest.
En besloten om de goerami's nog een weekje aan te kijken.
Een andere medewerker vertelde dat hij inderdaad nooit guppen en goerami's zou aanraden.
Gelukkig heb ik de guppen op tijd weg gedaan.
Voor op de bodem zal ik volgens hun corydorassen kiezen.
Weten hier iemand een aquarium zaak met goede informatie?
Toch nog maar even langs de winkel geweest.
En besloten om de goerami's nog een weekje aan te kijken.
Een andere medewerker vertelde dat hij inderdaad nooit guppen en goerami's zou aanraden.
Gelukkig heb ik de guppen op tijd weg gedaan.
Voor op de bodem zal ik volgens hun corydorassen kiezen.
Weten hier iemand een aquarium zaak met goede informatie?
Corydorassen kunnen alleen als je een zandbodem hebt. Op grind kunnen ze hun baarddraden slijten en ze gebruiken zand om hun kieuwen te spoelen. Vraag maar aan Amber 
De speciaal zaken weten er wel het meeste van. Maar het ligt ook aan de verkoper, de een weet veel van bepaalde vissen soorten, en de andere weer van andere. Vergeet niet het het altijd verkopers blijven en zij willen altijd winst. Voor goed en eerlijk advies zijn wij er 
-
Cheyenne2016
Onderwerp auteur - 0-200

Oké, ik ga elke keer naar de maanvis in nijmegen.
Ik heb speciaal afgevlakt grind genomen ( was ook aardig duur ), als ik ergens een zand hoekje maak zou het dan wel goed zijn?
Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik wil echt het beste voor mijn visjes!
Ik vind het super mooi naar een aquarium te kijken maar niet met de gedachten dat ze super ongelukkig zijn!
De goerami's zwemmen nu wel rustig door de bak, de stress of van het wennen of van de guppen is waarachijnlijk wel weg!
Ik moest nog even wachten met nieuwe visjes want er zat een beetje ammoniak in het water!
Ik ga eens even de visjes bekijken op het Internet die jullie hebben aangeraden.
Waren dit allemaal visjes die met de goerami's samen kunnen?
Super bedankt voor al jullie tips!
Ik heb speciaal afgevlakt grind genomen ( was ook aardig duur ), als ik ergens een zand hoekje maak zou het dan wel goed zijn?
Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik wil echt het beste voor mijn visjes!
Ik vind het super mooi naar een aquarium te kijken maar niet met de gedachten dat ze super ongelukkig zijn!
De goerami's zwemmen nu wel rustig door de bak, de stress of van het wennen of van de guppen is waarachijnlijk wel weg!
Ik moest nog even wachten met nieuwe visjes want er zat een beetje ammoniak in het water!
Ik ga eens even de visjes bekijken op het Internet die jullie hebben aangeraden.
Waren dit allemaal visjes die met de goerami's samen kunnen?
Super bedankt voor al jullie tips!