Tim schreef:ik heb zelf ook geen ervaring met het systeem.
ik weet niet hoeveel co2 het toevoegd en/of je het zelf kan afsteleln hoeveel je toevoegd. je zegt dat het apparaat 2x perdag co2 toevoegd. hoeveel os dit weetje dat? is het gasformige co2? zie gasbellentjes?
je hoort een stabiele co2 toevoer te hebben. anders is er alsnog co2 tekort in bepaalde periodes van de dag.
ik neem mij eigen systeem als voor beeld. mijn verlichting brand van 12uur in de middag tot 10uur uur in de avond. mijn co2 apparaat heeft een electromagnetisch contact die gaat open om 11uur in de ochtend. dit doe ik omdat het aantal mg/L al omhoog tebrengen tot 30mg/L zodat als mijn verlichting aansprinkt niet meteen een tekort aan co2 in de bak zit. in de avond gaat hij 1 uur voor dat de lamp uitgaat dicht.
mijn co2 fles heeft een druk ventiel. die kan ik afstellen hoeveel bellen per seconde toegevoegd mag worden aan het aquarium. en dat is per aquarium verschillend. mijn systeem geeft mijn 1.5 bel per seconden dus in 10 seconden heb ik 15 belletjes voor bij zien komen in mijn bellen teller. die zit in mijn diffuser die hde co2 bellen zo klein mogelijk maakt om het op te laten nemen door het water.
nou weetje een beetje hoe mijn systeem werkt. maar ik nog niet hoe die van jou precies werkt.
je praat over een wit grijze afzetting op de planten. dat hoort niet dat is een teken van co2 tekort je planten horen overdags zuurstof belletjes aftegeven.
Bedankt voor je reactie Tim,
Mijn difusor heeft een hoogte van 12cm en een doorsnede van 3,5cm, deze word twee maal daags gevuld door middel van een spuitbus Co2 (gasformig), de difusor geeft de Co2 af door een membraam welke zich boven in de difusor bevind, en dit alleen tijdens een verlicht aquarium.
Dat de wit/grijze afzetting op de planten een te kort aan Co2 is placht ik te betwijfelen, zelf denk ik eerder dat die wit/grijze (poederige) afzetting juist Co2 is, en de plantjes asemileren overdag wel ter dege wat te zien is aan de kleine luchtbelletjes welke van de plantjes op stijgt.
Ik snap alleen niet dat die indicator met blauwe vloeistof steeds maar z,n blauwe kleur blijft behouden.
N.B. De afbeeldingen vergroten automatisch wanneer men er op klickt.
Mvg,
Kopstubber