Vervanging kardinalen

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Vervanging kardinalen

Bericht door amber98 »

Hoii,
Zoals ik al in mijn topic had verteld, wil ik de kardinaaltetras (p. Axelrodi) niet meer aanvullen. In het afgelopen jaar ben ik er zeker meer dan 20 kwijt geraakt en echt heel goed passen ze ook niet bij mijn bestand. Nu heb ik zelf al een paar ideeën, maar misschien weten jullie hele leuke soorten waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.
Op het moment heb ik:
7/8/9? Betta vrouwen
8/9 rouwtetras (gymnocorymbus ternetzi)
2 corydoras delphax
? Corydoras paleatus
En dan nog een stuk of 13 kardinalen

Gaat over de Rio 300, 120cm lang, 300L. Ik wil eigenlijk het liefste de rouwtetras alleen nog aanvullen, maar mijn ouders vinden dit niet kleurrijk genoeg. Het is dan dus de bedoeling dat ik de rouwtetras ook niet meer aanvul. Ze mogen hier oud worden, maar er komen geen meer bij.
Zoals jullie zien, qua aantallen weet ik het niet. Ze tellen is lastig en ben heel wat vissen verloren het afgelopen jaar.

Ik wil de keuze langzaam aan gaan maken op welke vissen ik over ga, maar voorlopig zal ik moeten wachten tot alle kardinalen het loodje hebben gelegd zullen we maar zeggen. Dit kan begin 2017 zijn maar ook nog enkele jaren duren (tegen die tijd heb ik misschien weer andere plannen, geen idee?)

Ik denk dat er wel heel wat soorten zijn waar ik nog niet aan heb gedacht vandaar dit topic. Ziektes en problemen lijken over te zijn, dus wil rustig aan het bestand goed en compleet maken.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Vervanging kardinalen

Bericht door Linda »

Haha, een beetje als ik dus. Alleen weet ik al wat ik ga doen. Ik moet ook wachten tot de kegels er niet meer zijn.

Welke vissen heb je momenteel zelf in gedachten?
Als je ouders graag kleurrijke vissen willen, zijn dan de T. Espei of heteromorpha niets?
Guppy's zijn ook heel kleurig :P

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Kegelvlekken of soortgelijke wordt het niet, die heeft mijn oma 20 jaar gehad en is mijn moeder inmiddels echt wel op uitgegekeken :) Tja guppys zijn inderdaad kleurrijk, maar dan moet ik de bettas inruilen :(

Ik dacht zelf meer richting keizertetras, maar dat is direct weer iets groter en hoe goed dit zal gaan met de bettas weet ik niet? Ik heb een paar agressieve krengen er tussen zitten.

We zitten wel een beetje in dezelfde situatie, alleen zijn mijn kardinalen nog niet eens allemaal volwassen. ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Guppy's was een grapje :P
Na 20 jaar zou ik ook uitgekeken zijn ja :lol:

Keizertetra's zijn heel mooi inderdaad... Ik heb geen idee hoe dat gaat met de bettas...
Even een paar kleurige opties:
Bloedvlektetra's, Regenboogzalmen (M. Praecox), citroentetra's, goudtetra's, H. Bentosi whitefin, blauwe Tetra. (Boehlkea Fredcochhui) Afrikaanse blauwoogjes

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het probleem bij de meeste soorten die je opnoemt, is dat ze niet mooi kleuren in mijn bak. Mijn ouders willen een vrij lichte en mooie groene bak, terwijl de meeste vissen een donkere of zuidamerikaanse bak willen om echt mooi te kleuren.
Misschien dat het wel iets is om de kardinalen om te wisselen met de simulans uit mijn andere bak en daar iets anders in te zetten. Maar weet niet wat ik dan daar weer in moet gaan zetten.. of ik moet een grote groep h. Amandae in de Rio zetten, die zijn ook wel kleurrijk en kleuren volgens mij ook in dit soort bakken

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ohh, da's een probleem ja...
Maar dat geld ook voor de keizertetra's.
De simulans kleuren ook mooier in een donkere bak toch? Ik vraag me af of je daar blij mee gaat zijn....
Maar, uiteindelijk kleuren alle vissen mooier bij minder licht....
Sja...platy's zijn kleurig... En dat zal ook vast goed gaan met de betta's..
Ik ben mijn hersens aan het kraken voor je :lol:

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Klopt eigenlijk wil alles wel een donkerdere bak. Ik heb veel drijfplanten, maar er staat enorm veel licht op. Een echte Hollandse bak willen mijn ouders zien, terwijl ik er heel graag een zuidamerikaanse van had gemaakt of jungle bak. Dat zal moeten wachten tot ik op mezelf woon. De 100L ziet er best jungle achtig uit, maar dit heb ik eigenlijk gewoon zo weten te creëren zonder te overleggen. En mooi vinden ze het niet, maar veel commentaar krijg ik er ook niet over.

De rouwtetras kleuren ook niet mooi nu hoor. Alleen de paleatus en bettas zijn correct qua kleur. De kardinalen zijn op zich ook wel mooi diep rood met blauw, maar ze zijn me gewoon veel te zwak.

In ieder geval bedankt dat je goed meedenkt ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Het klinkt misschien een beetje crú, maar ik vind het oneerlijk dat zij bepalen wat er in jouw bak komt..
Ik bedoel, die hollandse plantenbakken zijn nou niet bepaald de meest makkelijk te onderhouden bakken..Zo'n junglescape is een stuk makkelijker..
En jij moet het onderhouden..
Maar je zult wel een compromis hebben gesloten met ze? "Je mag hier een aquarium neerzetten maar dan moet het er zo uitzien met die vissen erin" Denk ik..?
Kan de 100 liter niet op je slaapkamer? ;)
Mijn man geeft ook wel eens zijn mening over mijn inrichting/viskeuze. En ik vraag die mening af en toe zelf, maar de uiteindelijke keuze ligt bij mij omdat het mijn hobby is en ik er verstand van heb..Als ik een keer hulp nodig heb met de verlichting oid dan mag hij uiteraard wel helpen :lol:
Ik snap wel dat hij in een openbare ruimte (woonkamer?) staat en zij er ook naar moeten (willen!!) kijken..Maar toch....
Lastig dat je ouders er zoveel over te zeggen hebben...Maakt het voor jou absoluut niet makkelijk en keuzes zijn soms al zo lastig als je vrij spel hebt.. :k:
Maar dat komt wel goed als je je eigen stekkie hebt ;)

Sorry als ik een beetje crú overkom hoor, maar als ik iets oneerlijk vind kan ik me daar een beetje over opwinden :lol: :k:
En je hebt ongetwijfeld ontzettend lieve ouder want je mag wel een aquarium neerzetten en een halve voliere op je slaapkamer houden :engel:

Maargoed...Een scholenvis dus................... :D

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik begrijp je reactie zeker hoor. Maar inderdaad, als het er niet zo uit ziet als zij willen, was de 100L zelfs al op marktplaats gezet.. ze hebben ook best veel meebetaald, ik alleen zou het niet betaald kunnen hebben, zeker niet met alle problemen in de Rio. :( Op mijn slaapkamer is helaas geen optie. Dat was het oorspronkelijke plan, een klein betta bakje op mijn kamer. Helaas hebben we een houten vloer die doorbuigt als je erop loopt en als er water naast de bak komt, alles door laat lekken tot het plafond in de woonkamer. Ik heb er dus al heel wat bij gesprokkeld om de Rio aan te schaffen en de 100L ook nog te mogen houden. ;) Maar wel onder voorwaarde dat ik me aan hun regels hou. Met de 100L heb ik dus al "vals gespeeld" en er langzaam een soort jungle bak van gemaakt. Als de planten in de Rio nu eens meewerkte, kon ik dat daar ook langzaam aan doen. Zoals hij er nu bij staat vinden zelfs mijn ouders het niet mooi. Heb het gewoon staan zodat het kan groeien. Dan vinden ze de 100L jungle toch nog mooier. :)

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

het is ene moeilijke situatie. een vis uitzoeken die iedereen mooi vindt bij je thuis maar jij zal er vast zijn!

wat dacht je van een roodkopzalm of een van de andere variante. of mischien wel de vuur neon "Hemigrammus erythrozonus" of de blauwe tetra " Boehlkea fredcochui "

ik probeer mee te denken.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Tim! Niet mijn ideeën jatten hè! :lol:
De boehklea had ik ook al genoemd :P

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

wahahah vandaar.... :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De roodkopjes had ik niet genoemd omdat het maar 100 liter is.....

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

:shock: ik dacht de 300liter

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

amber98 schreef:
Gaat over de Rio 300, 120cm lang, 300L. Ik wil eigenlijk het liefste de rouwtetras alleen nog aanvullen, maar mijn ouders vinden dit niet kleurrijk genoeg..
toch??