Ik ben anderhalve maand geleden begonnen met mijn aquarium en heb nu 11 kardinaal tetra's, 8 otocinclussen en heb een paar dagen geleden 4 kersengarnaaltjes toegevoegd. Sinds ik deze heb is mij opgevallen dat er kleine oranje stipjes ontstaan op de huid van de tetra's. Graag zou ik willen weten of dit ernstig is en wat ik ertegen kan doen.
Er zijn diverse medicijnen op de markt voor witte stip. Moet je even googlen welke de beste is dat weet ik zo niet...
Zout (jodiumvrij!) schijnt ook te helpen. Je moet het dan aan je bak toevoegen. Hier op het forum is er al een keer een onderwerp over geweest. Die zou je met de zoekfuntie even kunnen opzoeken.
Je moet de kuur wel herhalen na een paar dagen omdat de cyctes van witte stip in de bodem verblijven en onaangetast blijven door de medicatie. Als je de kuur niet herhaald kunnen je vissen nogmaals besmet worden..
costapur werkte bij mij het beste. Exit/esha 2000 werkt niet. Zout moet je mee uitkijken, of alle vissen er wel tegen kunnen. De temperatuur tot 31 graden laten ophogen zou ook werken, maar dit moet je niet icm medicijnen doen en sommige vissen kunnen er ook niet tegen.
dit lijkt idd erg op witte stip. ik heb daar slechte ervaring mee zie mijn topic "witte stip".
zoals amber al aangaf is het beste om ene goed medicijn tegebruiken en als het mogelijk is de remperatuur zo hoog mogelijk opvoeren rond de 31 graden. zo verkort je het leven cycles van de bacterie die de witte stip veroorzaakt.
heb je nog andere vissen in de bak zitten? het is namelijk zeer besmettelijk
Allemaal bedankt voor de reacties, ik zit helaas met een ander probleem.
1 vis heeft opgezwollen ogen, een bleke huid en kan amper nog zwemmen, het lijkt erop dat hij niet heel lang meer heeft.
Moet ik hem direct uit de bak halen en uit zijn lijden verlossen of is er iets tegen?
Klinkt als Popeye, dadelijk en besmettelijk. Beste zo snel mogelijk eruit halen, worden vrijwel nooit meer beter. Korte lijdens weg is dus het prettigste.