Aquarium make-over
Re: Aquarium make-over
Geloof je in toeval? Heb net een mailtje gekregen dat als ik de aantallen doorgeef ze deze zouden bestellen. Nou begin ik toch weer te twijfelen. Toch nog 1 plant erbij? En van alles 1 of meerdere? Dilemma's dilemma's.
Ja lastig... Heb je een beetje een beeld voor je waar je alles neer wilt zetten?
Dan weet je vaak ongeveer hoe veel je er nodig hebt.
Dan weet je vaak ongeveer hoe veel je er nodig hebt.
Ja maar als ik 1x vallisneria bestel zou ik dus niet weten hoe veel ik er krijg. Nu weet ik dat er altijd redelijk veel in 1 vallisneria zitten, maar bijvoorbeeld de Limnophila sessiflora zou ik dus echt niet weten.
En zou ik er toch niet 1 echinodorus ofzo bij doen?
En zou ik er toch niet 1 echinodorus ofzo bij doen?
Ja... Lastig 
Vallisneria kun je altijd makkelijk bijkopen. Dus dat is niet erg als je daar wat minder van hebt.
Echinodorus kun je ook altijd nog erbij zetten als je er plek voor hebt.
Van de sessifolia zoveel bestellen dat je denkt er genoeg aan te hebben, heb je er teveel, kun je die altijd nog vervangen voor bv de echinodorus. De planten die je dan over hebt kun je misschien iemand anders blij mee maken.
Punt is, dat je inrichting nog wel een paar keer gaat veranderen. Dus begin met niet teveel soorten in een keer.
Vallisneria kun je altijd makkelijk bijkopen. Dus dat is niet erg als je daar wat minder van hebt.
Echinodorus kun je ook altijd nog erbij zetten als je er plek voor hebt.
Van de sessifolia zoveel bestellen dat je denkt er genoeg aan te hebben, heb je er teveel, kun je die altijd nog vervangen voor bv de echinodorus. De planten die je dan over hebt kun je misschien iemand anders blij mee maken.
Punt is, dat je inrichting nog wel een paar keer gaat veranderen. Dus begin met niet teveel soorten in een keer.
Inderdaad dan laat ik de echinodorus voor nu even weg. Ik heb een idee:
Ik pak de oude legodoos van mijn broertje en ga de omtrek van mijn bakje nabouwen. Dan kan ik daar het hout en de stenen in plaatsen en heb ik ongeveer een idee hoe veel ruimte ik nog over hou voor de planten. Soms moet je even creatief wezen
edit:
ik heb inmiddels lopen knutselen. toch heb ik een paar takjes een stukje eraf geknipt want het ging echt niet, hoe ik het ook plaatste. dus zo wil ik het ongeveer hebben:
4998
het kan natuurlijk nog veranderen maar dit is even een idee.
voor nu wil ik alles voor het hout leeg houden, dus alleen maar zand, en alles achter het hout beplanten. van links naar rechts:
vallisneria, ludwigia respens red mini, limnophila sessiliflora. en dan voor de limnophila en ludwigia wil ik de pogostemon plaatsen. op het hout natuurlijk de anubias nana petite. maar nu merk ik dat ik toch een saai leeg stukje over hou achter het grotje, hier:
4999
helemaal in de hoek en dan naar links achter het hout komt de vallisneria, maar zeg maar tussen de vallisneria en het grotje wil ik ook iets plaatsen (op de foto lijkt het alsof er maar heel weinig ruimte tussen zit, maar in het echt hou ik echt wel wat ruimte over). een plantje dat niet hoger word dan een cm of 15 a 20. het moet als het waren van achter de stenen vandaan komen. heeft iemand een tip?
voor nu denk ik dat dit de bestelling gaat worden:
1x vallisneria spiralis
1x limnophila sessiliflora
1x pogostemon helferi
1x ludwigia respens red mini
2x anubias nana
1x ????????????????? (de plant achter de stenen)
Ik pak de oude legodoos van mijn broertje en ga de omtrek van mijn bakje nabouwen. Dan kan ik daar het hout en de stenen in plaatsen en heb ik ongeveer een idee hoe veel ruimte ik nog over hou voor de planten. Soms moet je even creatief wezen
edit:
ik heb inmiddels lopen knutselen. toch heb ik een paar takjes een stukje eraf geknipt want het ging echt niet, hoe ik het ook plaatste. dus zo wil ik het ongeveer hebben:
4998
het kan natuurlijk nog veranderen maar dit is even een idee.
voor nu wil ik alles voor het hout leeg houden, dus alleen maar zand, en alles achter het hout beplanten. van links naar rechts:
vallisneria, ludwigia respens red mini, limnophila sessiliflora. en dan voor de limnophila en ludwigia wil ik de pogostemon plaatsen. op het hout natuurlijk de anubias nana petite. maar nu merk ik dat ik toch een saai leeg stukje over hou achter het grotje, hier:
4999
helemaal in de hoek en dan naar links achter het hout komt de vallisneria, maar zeg maar tussen de vallisneria en het grotje wil ik ook iets plaatsen (op de foto lijkt het alsof er maar heel weinig ruimte tussen zit, maar in het echt hou ik echt wel wat ruimte over). een plantje dat niet hoger word dan een cm of 15 a 20. het moet als het waren van achter de stenen vandaan komen. heeft iemand een tip?
voor nu denk ik dat dit de bestelling gaat worden:
1x vallisneria spiralis
1x pogostemon helferi
2x anubias nana
1x ????????????????? (de plant achter de stenen)
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Ik zou daar een echinodorus plaatsen, of een vrij hoog wordende crypto. Ik merk toch dat er heel wat in een aquarium kan. In mijn 80cm heb ik(hoeveelheid geschat hoeveel potjes het zouden zijn)
2x anubias nana
1x anubias nana yellow heart
4x cryptosoort?
4x sagittaria subulata
1x grote echinodorus bleheri
1x cryptocoryne bullosa
2x licht groene plant?
1x echinodorus Red flame?
En dan denk ik dat ik alsnog terug ga voor nog een cryptosoort en de anubias coffeefolia.
Sagittaria subulata word hier ook erg hoog trouwens, 30cm, maar lijkt wel op vallisneria
2x anubias nana
1x anubias nana yellow heart
4x cryptosoort?
4x sagittaria subulata
1x grote echinodorus bleheri
1x cryptocoryne bullosa
2x licht groene plant?
1x echinodorus Red flame?
En dan denk ik dat ik alsnog terug ga voor nog een cryptosoort en de anubias coffeefolia.
Sagittaria subulata word hier ook erg hoog trouwens, 30cm, maar lijkt wel op vallisneria
Ja een crypto of echinodorus lijkt mij ook erg mooi. Maar dan een wat kleinere en een beetje een donkere. Vanwege het hout en de stenen word dat een donker hoekje, als je daar een felle plant neer zet steelt ie alle aandacht van de stenen en het hout.
-
amber98

Cryptocoryne wendtii bruin misschien?
Ooh wauw dat is echt een hele goede optie thanks!!! Ik ga er even het een en ander van opzoeken maar hij maakt een hele goede kans! Ook precies de goede hoogte!
De cryptocorynne tropica zou ook kunnen.
De balansae wordt zeker te hoog? Is wel donkergroen.
Mooie opzet zo trouwens!
Waar Lego al niet goed voor is
De balansae wordt zeker te hoog? Is wel donkergroen.
Mooie opzet zo trouwens!
Waar Lego al niet goed voor is
daar dacht ik ook al aan!Linda schreef: De balansae wordt zeker te hoog? Is wel donkergroen.
goed bedacht met die lego blokjes!
'The eye is useless, if the mind is blind'
Hhmm de balansae wordt inderdaad te groot. En deze komt dan voor de vallisneria te staan dus dat lijkt mij ook niet zo heel mooi.
Die tropica is ook leuk. Nou sta ik dus weer voor een dilemma. Wat is het verschil tussen de tropica en brown? Aan het uiterlijk lijken ze bijna hetzelfde.
Ik denk dat ik trouwens toch maar 1x de anubias neem. Anders heb ik dadelijk toch nog te veel. Dan denk ik dat dit dus mijn bestelling word:
1x vallisneria spiralis
1x pogostemon helferi
1x anubias nana petite
1x cryptocoryne wendtii (brown of tropica)
Die tropica is ook leuk. Nou sta ik dus weer voor een dilemma. Wat is het verschil tussen de tropica en brown? Aan het uiterlijk lijken ze bijna hetzelfde.
Ik denk dat ik trouwens toch maar 1x de anubias neem. Anders heb ik dadelijk toch nog te veel. Dan denk ik dat dit dus mijn bestelling word:
1x vallisneria spiralis
1x pogostemon helferi
1x anubias nana petite
1x cryptocoryne wendtii (brown of tropica)
-
amber98

Volgens mij heeft de tropica een iets ronder blad, maar dit weet ik niet zeker
Ja hè dat lijkt wel zo. In dat geval ga ik voor de brown
Ik heb zelf de tropica, in submerse vorm lijkt hij heel erg sterk op de brown. Het blas blijft iets groener volgens mij en is mooi rood aan de onderkant.