bruine randen
bruine randen
hoe komt het dat mijn plant bruin word met bruine randen.
De plant is ook niet meer mooi van kleur,heel licht.
De plant is ook niet meer mooi van kleur,heel licht.
Groetjes Ilonka
-
jari4now
Re: bruine randen
Krijgt de plant wel voedingstoffen van je???
En is het bruin echt van het blad of alg op de randen van het blad??
Je weet nu hoe je foto's kan plaatsen laat eens zien hoe het blad eruit ziet.
En is het bruin echt van het blad of alg op de randen van het blad??
Je weet nu hoe je foto's kan plaatsen laat eens zien hoe het blad eruit ziet.
ik heb geen voedingsboden maar heb wel een "voedings"tablet bij de wortels gedaan.
Is deze foto duidelijk genoeg???

Is deze foto duidelijk genoeg???

Groetjes Ilonka
Ilonka..hoe zaten je plantjes vast toen je ze kocht??? in een potje of met een knijploodje??
het kan een vorm van bruine alg zijn maar dat denk ik eerlijk gezegt niet.., of een ijzer tekort, je kan bij de aquawinkel meestal wel een flesje ijzer kopen.
Wel loopt hij mooi uit..
het kan een vorm van bruine alg zijn maar dat denk ik eerlijk gezegt niet.., of een ijzer tekort, je kan bij de aquawinkel meestal wel een flesje ijzer kopen.
Wel loopt hij mooi uit..
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
-
jari4now
Ilonka,
als je het bruine er zo vanaf kan wrijven is het wellicht bruinalg, en anders denk ik dat Bianca gelijk heft en moet je flesje ijzermeststof halen bij de vissenzaak
als je het bruine er zo vanaf kan wrijven is het wellicht bruinalg, en anders denk ik dat Bianca gelijk heft en moet je flesje ijzermeststof halen bij de vissenzaak
Wat ik op de foto op de bladeren zie is bruinalg, probeer dit zoveel mogelijk van de bladeren af te vegen met je vingers. Anders loop je kans dat je plant verstikt.
Ga het gelijk doen.
Het plantje zat in een knijploodje toen ik het kocht.
Maakt dat wat uit??
Kan ik plantjes beter in een potje kopen.
Het plantje zat in een knijploodje toen ik het kocht.
Maakt dat wat uit??
Kan ik plantjes beter in een potje kopen.
Groetjes Ilonka
knijploodjes knellen vaak de stengels van de plantjes af..zodat de plant geen voeding meer kan opnemen via de stengel...verstandig is dan om een cm boven het loodje af te knippen.
potjes zijn beter..deze hebben vaak al worteltjes...het enige lastige is dat je moet pullekken om het spul ertussen vandaan te krijgen wat in het potje zit..tenminste als je het potje eraf doet...
potjes zijn beter..deze hebben vaak al worteltjes...het enige lastige is dat je moet pullekken om het spul ertussen vandaan te krijgen wat in het potje zit..tenminste als je het potje eraf doet...
Grtzz Bianca
Ilonca,
In een ander topic ( viewtopic.php?f=28&t=1343 ) van jou meen ik op te merken in de foto's dat je een bruissteentje in je aquarium hebt. Als dat inderdaad zo is, dan moet ik je aanraden dat onmiddellijk uit je bak te verwijderen. Bruissteentjes verdrijven immers het CO2 in je bak, waardoor planten niet goed meer groeien. Misschien is dat een verklaring voor je probleem.
In een ander topic ( viewtopic.php?f=28&t=1343 ) van jou meen ik op te merken in de foto's dat je een bruissteentje in je aquarium hebt. Als dat inderdaad zo is, dan moet ik je aanraden dat onmiddellijk uit je bak te verwijderen. Bruissteentjes verdrijven immers het CO2 in je bak, waardoor planten niet goed meer groeien. Misschien is dat een verklaring voor je probleem.
Groetjes, Jean-Paul
Helaas (misschien ook niet helaas) is het geen bruinalg.
Dus moet morgen maar ijzermeststof kopen.In de hoop dat het dan beter gaat.
Jean-Paul.....Ik denk niet dat het aan het bruissteentje ligt want de andere plantjes die ik in een potje heb gekocht doen het wel goed.
Maar ik hou het in ieder geval in mijn gedachte!!!
Dank je wel!!!
Dus moet morgen maar ijzermeststof kopen.In de hoop dat het dan beter gaat.
Jean-Paul.....Ik denk niet dat het aan het bruissteentje ligt want de andere plantjes die ik in een potje heb gekocht doen het wel goed.
Maar ik hou het in ieder geval in mijn gedachte!!!
Dank je wel!!!
Groetjes Ilonka
@Bianca die steenwol uit de potjes kun je onder de kraan heel makkelijk tussen de worstels uitspoelen.
@ Ilonka wat Jean-paul zegt is zeer zeker waar, het verdrijft je co2 en die hebben planten nu net nodig om goed te wortelen en zowel in de lengte als in de breedte te kunnen groeien.
Waarom is het geen bruinalg
@ Ilonka wat Jean-paul zegt is zeer zeker waar, het verdrijft je co2 en die hebben planten nu net nodig om goed te wortelen en zowel in de lengte als in de breedte te kunnen groeien.
Waarom is het geen bruinalg
Ilonka,
Neem het me niet kwalijk maar ik blijf bij mijn mening: op de foto is trouwens te zien dat je hygrophilla (als ik me niet vergis - plantjes midden achteraan) ook blaadjes verliest, maw ook je andere plantjes doen het niet opperbest. Als je het bruissteentje in je bak laat, zal je over enkele weken moeten constateren dat je planten het erg moeilijk hebben wegens CO2-gebrek. Een interessant artikel over CO2 vind je bv hier: http://www.aquarialeeuwarden.nl/pagina' ... esting.htm
Neem het me niet kwalijk maar ik blijf bij mijn mening: op de foto is trouwens te zien dat je hygrophilla (als ik me niet vergis - plantjes midden achteraan) ook blaadjes verliest, maw ook je andere plantjes doen het niet opperbest. Als je het bruissteentje in je bak laat, zal je over enkele weken moeten constateren dat je planten het erg moeilijk hebben wegens CO2-gebrek. Een interessant artikel over CO2 vind je bv hier: http://www.aquarialeeuwarden.nl/pagina' ... esting.htm
Groetjes, Jean-Paul
Ik neem je niets kwalijk hoor!!!jean-paul schreef:Ilonka,
Ik ga het zeker uitproberen!!!
ik bedoelde het ook niet aanvallend maar als je het in een speciaalzaak navraagd mag je toch aannemen dat ze weten waar ze over spreken!!!
In iedergeval bedankt voor de tip!!!!
Waarom het geen bruinalg is ...omdat ik het niet afspoelen kan.
hoe ontstaat bruinalg eigenlijk????
Groetjes Ilonka
-
jari4now
Ilonka,
één tip van mij.....ook in een speciaalzaak weten ze niet alles, hier zitten mensen die alles zelf ook al eens hebben gehad en opgelost, dus vaak meer kennis dan in speciaalzaak.
Ik heb het zelf ook gehad en heb het opgelost met veel verversen en licht aanpassen zoals in de database wordt uitgelegd
één tip van mij.....ook in een speciaalzaak weten ze niet alles, hier zitten mensen die alles zelf ook al eens hebben gehad en opgelost, dus vaak meer kennis dan in speciaalzaak.
Ik heb het zelf ook gehad en heb het opgelost met veel verversen en licht aanpassen zoals in de database wordt uitgelegd
Nee afspoelen gaat niet, maar als je met je vingers een beetje wrijft over het blad komt het dan niet los?