Aquarium make-over

Plaats reactie

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Aquarium make-over

Bericht door amber98 »

Het heeft voornamelijk te maken met de vorm van het zand. Zoals ik al zei kan het gaan dichtslibben, dan sterven de planten af. Maar ik heb geen ervaring met het zand

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Aha, maar ook filterzand kan na verloop van tijd dichtslibben?
Ik heb trouwens een hele domme vraag, durf hem bijna niet te stellen:
Wat gebeurd er eigenlijk wanneer je zand dicht slibt? Ik lees wel dat het foute boel is en zo, maar wat het nou eigenlijk is en hoe je het kunt herkennen/verhelpen kan ik niet goed vinden. Hoop dat mijn vraag niet al te dom is :mrgreen:

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Filterzand kán dichtslibben. Maar meestal gebeurd dit niet en anders pas na een hele lange periode. Bij het dichtslibben gaat de bodem een soort van rotten. De wortels van planten krijgen totaal geen ruimte meer en stikken. Veel beter kan ik het je niet uitleggen. De corys zullen de bovenlaag een beetje goed houden, maar helemaal beneden kan het wel gaan dichtslibben.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Aaah oke; en is er een manier om dat te voorkomen? Zoals maar een dunne laag gebruiken of zo nu en dan even met je hand er door heen?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Als ik me niet vergis, is het dichtslibben van zand dat er geen zuurstof meer in het zand komt, waardoor inderdaad wortels afsterven en anaerobe bacteriën gassen gaan vormen die schadelijk zijn in het aquarium.
Door de gelijke korrelgrootte van filterzand, blijft er altijd ruimte voor zuurstof tussen de individuele korrels en kan het dus niet dichtslibben. Kan natuurlijk wel als er rommel tussen komt..
Af en toe even omwoelen met je vingers kan helpen inderdaad. Een zandlaag niet dikker dan 5-7 cm is prima.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

mooi verwoord linda! artikels schrijven niks voor jou? :mrgreen:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Dat is inderdaad een hele goede uitleg! Weet je ik kiep het er gewoon in, cory's erop, nu en dan omwoelen en dan zien we wel. Met 9 kilo voor een 60x30x30 bakje is het zoiezo moeilijk om over de 5 cm heen te gaan ;)

Heb ondertussen ook even een mailtje naar de maanvis gedaan, of ik daar ook plantjes kan bestellen. Heb er een paar gezien die mij erg leuk lijken, maar heb geen idee of de maanvis ze standaard heeft, dus toch maar even navragen. Volgens mij zijn ze niet zo zeldzaam (of helemaal niet :roll: ), maar ik denk ik vraag het toch maar.
Spannend, dan gaat het volgende week zondag echt gebeuren, ben aan het aftellen!!! :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Haha! Zal je vertellend dat ik wel eens artikelen heb geschreven voor aquanews. Helaas zijn zij met de noorderzon vertrokken.......
En helemaal uit mijn hoofd op mijn telefoon, zat vanmiddag op kronenburg een bakje gebakken mosselen weg te werken :lol:

Wel eerst het zand kieperen dan de cory's hè? :P

Welke planten wil je bestellen Toby??

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ja toch wel? Ik dacht dat die cory's het juist leuk vonden om door het zand heen te spitten. Hhmm nou dan weten we dat ook weer ;)

De limnophila sessiliflora en de pogostemon helferi. Verder heb ik ook even naar de anubias nana gevraagd, omdat ik wel weet dat ze er minstens 1 soort hebben, maar volgens mij niet zo heel veel en zou ook niet weten welke. Ik kan trouwens maar niet kiezen tussen de anubias nana en de anubias nana petite :? Ik heb ook nog de vallisneria en ludwigia respens red mini genoemd, maar ik weet zeker dat die zo ie zo hebben.
Maar hier laat ik het denk ik voor nu bij. Ik ga dan eerst alles erin zetten en kijken of er nog iets bij kan, dan kan ik daarna nog altijd bijhalen. Als ik teveel heb gekocht en moet wat weggooien vind ik dat ook zonde. En ik wil ook eerst kijken hoe dit staat, zodat ik weet wat er nog mooi bij zal passen (stengel plant, groot blad, klein blad, licht, donker, hoog, laag etc.)
Geen grote bestelling dus, maar zal je net zien dat juist die planten die ik wilde niet bij de nieuwe levering zitten weet je wel.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Zie, is toch maar goed dat ik het even zei :lol:

Dat zijn leuke planten allemaal!
Ben jaloers!! Ik wil ook plantjes en visjes uitzoeken en scapen :cry:

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Komt allemaal goed linda, komt allemaal goed!!!!

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Nou net even spullen voor de filter gehaald. Ik zat in de winkel toch te twijfelen of ik beide grove en fijne spons moest kopen, dus heb ik toch alleen maar de grove genomen. En maar goed ook. Ik kon de spons en watten in 4 knippen en ieder blokje past nu precies in de filter. Het is dus geworden van onder naar boven:
Grove spons, buisjes, filterwatten.

Heb nog niks van de maanvis gehoord... als ik maandag nog niks heb gehoord stuur ik hem nog een keer, zou niet de eerste keer zijn dat ze mijn mail over het hoofd hebben gezien! :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Goed bezig Toby!

Je kunt ook gewoon bellen naar de maanvis. Doe ik ook altijd als ik iets wil weten ;)

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

thanks!
ja bellen kan ook, ik kan alleen de namen van die planten gewoon niet uitspreken :mrgreen: . dus ik dacht, mail gewoon dan is het altijd goed :lol:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Oh! Hahaha! Ja als je het zo stelt... :lol:

Anders bel je even dat je ze een mail hebt gestuurd met plantjes om te bestellen :P

Plaats reactie