Zuid Amerika bestand 130x60x60

Plaats reactie

Onderwerp auteur
JohnJ
0-200
0-200

Zuid Amerika bestand 130x60x60

Bericht door JohnJ »

Hallo allemaal,

Ik heb hier twee weken een lege bak staan waar ik 7 jaar Tanganyika's in heb gehouden. De bak is 130x60x60. Om de hobby weer nieuw leven in te blazen ben ik van plan hier een Zuid-Amerika biotoop in te gaan houden. Omdat ik hier nog weinig kaas van heb gegeten hoop ik hier wat hulp te krijgen met het samenstellen van het bestand.

De bak wil ik inrichten met redelijk wat hout, ik zit te denken aan takken eikenhout en wat spiderwood. Ik heb dit al uitvoerig nagezocht en met eikenhout schijnt het te kunnen. Uiteraard in de gaten houden op rotten.

Verder moet het een bak worden met wat schaduweffect, dit ga ik proberen na te bootsen door middel van 5 LED spots in combinatie met de huidige LED verlichting. Met die spots heb ik nog wel leuke ideeën maar dat is voor later. Vanwege niet al te veel licht dus ook niet te veel planten.
Filteren doe ik door een Pot filter en een bioloog boven het aquarium waar ik blad of turf in wil doen om het water aan te zuren. (mocht dat nodig zijn)

Ok, nu de grote vraag. Welke vissen kan ik hier in houden? Ik kom er niet echt uit.

Ik zit te denken aan:
8x bloedvlektetra's of 10x keizertetra of 20x roodneuszalmen
10x Corydoras Sterbai

Nu zoek ik nog een blikvanger, wie weet er een middelgrote kleurige cichlide die hier bij kan? De meeste zijn klein (Apistogramma) en als ze groter zijn is de bak weer net aan de kleine kant. Ik zag dat de vuurkeelcichlide wel zou kunnen maar die heeft net iets ander water nodig en deze kandidaat komt uit Midden Amerika. Dan heb je nog de sleutelgatciclide, de bak is dan net weer aan de kleine kant. De schaakbord cichlide, mooi visje maar mag van mij net wat groter. Wie heeft er advies?

Kunnen er ook L-nummers bij Corydoras soorten? Een L200 bijvoorbeeld? Of kom je dan in de problemen omdat dit een Herbivoor is? Zo ja, zijn er ook omnivore L-nummers? Waar moet ik op letten met die L-nummers?

Groeten,
John

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Zuid Amerika bestand 130x60x60

Bericht door amber98 »

Corydoras en Lnummers kunnen gewoon bij elkaar. De L200 is al een omnivoor, maar wel een die aan planten eet. Een van mijn favorieten is de L201, die blijft van planten af ;) Tim hier op het forum heeft er ook een gekocht op aanraden van mij en volgens mij is hij er erg blij mee. Er zijn er nog een aantal die van de planten afblijven, dus als je de L201 niks vind, zijn er nog genoeg opties ;).
Als je gaat voor een grotere cichlide als blikvanger, zou ik zelf kiezen voor een grote school vrij kleine visjes erbij. Dan zou ik dus de keuze maken voor de 20 roodneuszalmen. Anders leiden de scholen vissen heel erg af, waardoor de cichliden geen blikvanger meer is. Welke cichliden er geschikt is, kan ik je niet direct vertellen. Afgezien van discussen en maanvissen weet ik niet heel veel af van cichlidensoorten. Wel moet je er rekening mee houden dat de cichliden niet de bodemlaag gebruiken. Dwergcichliden doen dit namelijk wel en dat word meestal ruzie met de corydoras.

Onderwerp auteur
JohnJ
0-200
0-200

Bericht door JohnJ »

Bedankt voor de tips Amber, ik wist niet dat die dwergcichliden vooral op de bodem zitten, dan is dat inderdaad niet echt handig in combinatie met de Corydorassen. Apistogramma soorten vallen dan sowieso al af als ik Corydoras wil gaan houden, zie ik dat goed?

Ik vindt het schoolgedrag van de roodneuszalmen ook erg mooi, ze blijven goed bij elkaar. Als ze zo de bak door zwemmen is dat wel erg leuk. Ik weet niet hoe dat is met die andere soorten die ik noemde. Het is natuurlijk ook zo dat ze wel groot genoeg moeten zijn om geen voer te zijn voor de cichliden.

Over die pleco ben ik ook nog niet uit, de L201 is wel apart ja maar ik zoek iets met meer kleur. Zijn er nog meer omnivoren in plecoland?

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden, we gaan weer lekker vissen bij elkaar zoeken :vis:

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Even uit mijn hoofd zijn bijv de L134 en L333 geschikt. L103 volgens mij ook, maar dit weet ik niet heel zeker. De L264 vind ik ook een hele mooie. Dit is wel een herbivoor. Als je hem voldoende plantaardig voedsel geeft, blijft hij van je planten af. Het is wel een heel schuwe soort en het wit aan zijn vinnen verdwijnt als hij volwassen word. ;)