Visbestand Juwel Rio 125 van Natasja
Visbestand Juwel Rio 125 van Natasja
Over enige tijd wil ik een Juwel Rio 125 aanschaffen.
Omdat ik met de inrichting van de bak graag wat rekening houden met de toekomstige bewoners ben ik al aan het nadenken over het visbestand. Het huidige visbestand gaat in principe niet mee over naar de nieuwe bak.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de pseudomugil furcatus. Een schooltje van een stuk of 11 is het plan(iets meer vrouwtje dan mannetjes)
Ik weet dat dit een behoorlijk actief visje is en de vraag is welke visjes kan je hier nog meer bij doen? Of juist beter niets erbij?
Of kan ik beter een andere soort pseudomugil of andere klein blijvende regenboogjes nemen?
De kinderen zou heel graag een paar Indische Modderkruipers(Pangio kuhlii) erin zien. Maar het moet wel passen uiteraard.
Ik wil er graag een(donkere)zandbodem in. En uiteraard voldoende planten geschikt voor de vissen van keuze.
Hebben jullie ideeën voor vissen erbij?
Andere opties/tips mogen ook genoemd worden.
Zelf heb ik minder met de corridorassen.
Alvast bedankt
Omdat ik met de inrichting van de bak graag wat rekening houden met de toekomstige bewoners ben ik al aan het nadenken over het visbestand. Het huidige visbestand gaat in principe niet mee over naar de nieuwe bak.
Zelf ben ik erg gecharmeerd van de pseudomugil furcatus. Een schooltje van een stuk of 11 is het plan(iets meer vrouwtje dan mannetjes)
Ik weet dat dit een behoorlijk actief visje is en de vraag is welke visjes kan je hier nog meer bij doen? Of juist beter niets erbij?
Of kan ik beter een andere soort pseudomugil of andere klein blijvende regenboogjes nemen?
De kinderen zou heel graag een paar Indische Modderkruipers(Pangio kuhlii) erin zien. Maar het moet wel passen uiteraard.
Ik wil er graag een(donkere)zandbodem in. En uiteraard voldoende planten geschikt voor de vissen van keuze.
Hebben jullie ideeën voor vissen erbij?
Andere opties/tips mogen ook genoemd worden.
Zelf heb ik minder met de corridorassen.
Alvast bedankt
Re: Visbestand Juwel Rio 125
Hallo natasja.
De pseudomugil is een heel leuk visje en kan zeker in je aquarium naar mijn mening. Ik zou daarbij geen andere midden laag vis bij zetten.
De khuli's kunnen er makkelijk bij dat zijn hele vreedzamen visjes, je ziet ze soms alleen niet vaak dus dat is wel iets om over na te denken. Ik heb ze ook en zie ze alleen als ik s'avonds hun favoriete maaltijd in het bakkie gooi anders zie ik ze niet.
ik weet niet wat je van bijlzalmen vindt dat zijn hele leuke boven laag vissen.
De pseudomugil is een heel leuk visje en kan zeker in je aquarium naar mijn mening. Ik zou daarbij geen andere midden laag vis bij zetten.
De khuli's kunnen er makkelijk bij dat zijn hele vreedzamen visjes, je ziet ze soms alleen niet vaak dus dat is wel iets om over na te denken. Ik heb ze ook en zie ze alleen als ik s'avonds hun favoriete maaltijd in het bakkie gooi anders zie ik ze niet.
ik weet niet wat je van bijlzalmen vindt dat zijn hele leuke boven laag vissen.
'The eye is useless, if the mind is blind'
Bijlzalmen vind ik wel erg leuk moet ik zeggen.
dat zijn ze ook! ik heb ze zelf ook gehad.NatasjavE schreef:Bijlzalmen vind ik wel erg leuk moet ik zeggen.
Bijlzalmen zijn idd erg leuk. Ik heb ze zelf ook.
Daarnaast heb ik ook een aantal kuhli's. Ze houden zoals eerder gezegd wel van verstoppertje spelen maar daardoor vind ik het juist extra leuk als ik ze wel zie rond kruipen
.
Daarnaast heb ik ook een aantal kuhli's. Ze houden zoals eerder gezegd wel van verstoppertje spelen maar daardoor vind ik het juist extra leuk als ik ze wel zie rond kruipen
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Ik las ergens dat je wel een dekruit nodig hebt bij bijlzalmen omdat ze eruit kunnen springen.
Klopt dat?
En hoe doe je dat in een Rio?
Klopt dat?
En hoe doe je dat in een Rio?
Ja das helemaal waar.
Op de juwel zitten echter al kappen dus een dekruit is niet meer nodig.
Ik heb zelf ook een juwel rio 125 en bij mij is het altijd goed gegaan. Heb ze wel eens tegen de kap horen springen maar daar hebben ze gelukkig niets aan over gehouden.
Op de juwel zitten echter al kappen dus een dekruit is niet meer nodig.
Ik heb zelf ook een juwel rio 125 en bij mij is het altijd goed gegaan. Heb ze wel eens tegen de kap horen springen maar daar hebben ze gelukkig niets aan over gehouden.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125
Mijn juwel rio 125
Hoeveel vissen kun je eigenlijk in een rio 125 doen. Bij benadering uiteraard omdat het ook nog per vis kan verschillen.
Ik ben bekend met de 1 liter/1 cm "regel" maar hoeveel hou je over van de 125 liter die juwel opgeeft? 110 liter?
Ik ben bekend met de 1 liter/1 cm "regel" maar hoeveel hou je over van de 125 liter die juwel opgeeft? 110 liter?
dat ligt echt aan je inrichting. ga je gebruik maken van een interne of externe pomp? een interne pomp neemt ook meer ruimte in beslag. maar om te berekenen hoeveel vis je mag houden in je water is heel moeijlijk. de 1cmvis per liter is een richt lijn en daar kun je niet vanuit gaan. sommige vissen zijn grote vervuilers en andere vissen zijn heel actief dus het is moeijlijk te bepalen.
maar als je een lijstje maakt met wat jij wilt kunnen wij wel voor je kijken wat kan en niet kan.
maar als je een lijstje maakt met wat jij wilt kunnen wij wel voor je kijken wat kan en niet kan.
Oké...top bedankt.Tim schreef:dat ligt echt aan je inrichting. ga je gebruik maken van een interne of externe pomp? een interne pomp neemt ook meer ruimte in beslag. maar om te berekenen hoeveel vis je mag houden in je water is heel moeijlijk. de 1cmvis per liter is een richt lijn en daar kun je niet vanuit gaan. sommige vissen zijn grote vervuilers en andere vissen zijn heel actief dus het is moeijlijk te bepalen.
Ik laat het interne filter erin zitten...dan rond ik maar af naar 100 liter over voor de vissen.
Dan maak ik lijstje met vissen die ik leuk vind. Wat al lastig genoeg is...er zijn er zo veel leuk.
Gelukkig heb ik geen haast.
Ok ik heb een paar opties. De vraag daarbij: Is het verstandig op 80 cm en kan het bij elkaar?
Oog laten vallen op de diamantzalm.(Moenkhausia Pitteri)
Lukt dat met Indische modderkruipers en eventueel met een pauwooggrondel.(PH voor de Pauwooggrondel ligt wat uit elkaar met de diamantzalm)
Andere optie om het de combineren met een Apistogramma Borelli (ipv de pauwooggrondel)
Andere optie
Pseudomugil furcatus(mijn eerste plan) met pauwooggrondel en modderkruipers.
Nu zitten de modderkruipers op de grond en de pauwooggrondel natuurlijk ook vaak. Geeft dat ruzie met die soorten?
Of zijn er nog betere/mooiere/leukere opties om met een diamantzalm te combineren?
Oog laten vallen op de diamantzalm.(Moenkhausia Pitteri)
Lukt dat met Indische modderkruipers en eventueel met een pauwooggrondel.(PH voor de Pauwooggrondel ligt wat uit elkaar met de diamantzalm)
Andere optie om het de combineren met een Apistogramma Borelli (ipv de pauwooggrondel)
Andere optie
Pseudomugil furcatus(mijn eerste plan) met pauwooggrondel en modderkruipers.
Nu zitten de modderkruipers op de grond en de pauwooggrondel natuurlijk ook vaak. Geeft dat ruzie met die soorten?
Of zijn er nog betere/mooiere/leukere opties om met een diamantzalm te combineren?
Oh nog geen reacties...jammer.
Mijn nieuwe bak is binnen. Over twee weken laat ik hem komen. Laat er nu nog een achterwand in plaatsen.
Eerste visjes uit mijn oude bak zijn verhuisd.(de goudtetra's)
Over twee weken begin ik met indraaien. Nog 5 tot 6 weken en dan ga ik echt vissen kiezen.
Vind de roze tetra's ook erg leuk.
Mijn nieuwe bak is binnen. Over twee weken laat ik hem komen. Laat er nu nog een achterwand in plaatsen.
Eerste visjes uit mijn oude bak zijn verhuisd.(de goudtetra's)
Over twee weken begin ik met indraaien. Nog 5 tot 6 weken en dan ga ik echt vissen kiezen.
Vind de roze tetra's ook erg leuk.
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Helaas zijn er niet veel leden die ervaringen hebben met pauwooggrondels of apistogramma borreli. Wellicht dat er dadelijk toch een lid is die je er meer over kan vertellen. Ik weet alleen dat het niet zo slim is om bij a.borelli andere bodembewoners te houden, vanwege agressie. Verder kan ik je niet helpen Helaas.
Pauwooggrondels en Kuhli's gaan goed samen. Ik heb ze zelf samen gehouden zonder problemen, dus die combi kan 
Met de Pseudomugil furcatus heb ik geen ervaringen.
Wel ben ik van mening dat de diamantzalmen te groot worden voor je bak. Niet zozeer omdat het niet zou kunnen, maar omdat het vaak mooier is een kleinere scholenvis te nemen is een kleinere bak, omdat dan de bak groter lijkt. Als je grote vissen in een kleinere bak plaatst lijkt je bak zo klein. Maar dat is mijn mening
Je kunt met een kleinere scholenvis ook meer exemplaren nemen wat de school ten goede komt.
Met de Pseudomugil furcatus heb ik geen ervaringen.
Wel ben ik van mening dat de diamantzalmen te groot worden voor je bak. Niet zozeer omdat het niet zou kunnen, maar omdat het vaak mooier is een kleinere scholenvis te nemen is een kleinere bak, omdat dan de bak groter lijkt. Als je grote vissen in een kleinere bak plaatst lijkt je bak zo klein. Maar dat is mijn mening
Je kunt met een kleinere scholenvis ook meer exemplaren nemen wat de school ten goede komt.
Ah dank jullie wel
Over de scholenvis denk ik dan nog even na.
Misschien koperzalmen of roze tetra. Die zijn net een slagje kleiner dacht ik.
Over de scholenvis denk ik dan nog even na.
Misschien koperzalmen of roze tetra. Die zijn net een slagje kleiner dacht ik.