Hoe lang hebben planten nodig om zich aan te passen? Ik heb het idee dat mn planten niet heel erg hard groeien, vooral Alternanthera en Mayaca. Maar misschien kan dat ook komen doordat het licht vrij laag staat? Of zou het komen doordat ze misschien lang in een zakje hebben gezeten? Ik heb ze namelijk via internet gekocht.
De Echinodorus rose en vesuvius doen het wel weer goed.
Misschien ben ik te ongeduldig...
Laatst gewijzigd door MarkB op 02 jun 2016 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier duurde het bij sommige planten erg lang om zich aan te passen. Heb zelfs een plant die pas na 3 maanden van emers naar submers was veranderd (maar de meeste zijn sneller)
Ik heb een paar tenellusplantjes er uit gehaald, er zat geen levend blad meer aan. Eentje zit er nog in.
Nog een vraag: voor de rustperiode 's nachts, moet het dan helemaal donker zijn. Ik heb namelijk nog maanlicht tot 0.00. Gaat de fotosynthese dan nog verder, in de natuur is toch ook maanlicht 's nachts? De lamp staat dan wel op zijn allerzachtst. Als het licht is, overdag, kun je bijna niet zien dat er maanlicht aan is.
De aanpassingstijd is geheel afhankelijk van de plant, hoe deze gekweekt is en de bak waar die in staat.
Sommige hebben niet eens een echte aanpassing nodig (Anubias), anderen schieten even een kleine wortel en zijn daarna heel snel (de snelgroeiers) en anderen schieten eerst even wortel en moeten daarna bijna blad voor blad van emers naar submers brengen, en dat kan even duren.
Of fotosynthese doorgaat is afhankelijk van de lichtkleur en hoeveelheid.
Planten reguleren hun fotosynthese op rood licht. Als het rode licht uit gaat, gaat voor planten ook de fotosynthese uit.
Algen reguleren hun fotosynthese zowel op blauw als op rood licht, dus als je maanlicht blauw is, geen deze nog wel gewoon door.
Mensenogen zijn vrij ongevoelig voor blauw licht, dus het is heel moeilijk om de intensiteit goed in te schatten, het zou zomaar veel feller kunnen zijn dan je je beseft.
Maar als het maar tot 0.00 brandt en niet de hele nacht, zal het zo'n vaart waarschijnlijk niet lopen.
Echt waar?
Oh, hmm, dan had ik misschien al submers gekweekte anubias. Ik heb namelijk een lange tijd echt veel anubias gehad ook en er werd nooit iets vervangen...
Blaadjes heb ik nog steeds regelmatig, snoeien doe ik alleen maar hele stukken, voor de rest houd het zich zelf netjes, maar in het begin gingen de emers gekweekte blaadjes, versnotteren en vielen af.
Wel vreemd, had je de planten overgenomen, denk dat kwekers ze nooit submers gaan kweken, ze zijn bij uitstek plantjes voor emerse kweek.
nu snoeren ze zich een soort van aan de wortelstok af en gaan drijven.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Ja soms ging er wel eens een blaadje dood uiteraard, maar niet perse de oude bladeren ofzo.
Snoeien deed ik nauwelijks. Alleen als een blad wat aangetast raakte door wat alg ofzo, dan knipte ik 'm nog wel eens af.
Ik hield dus altijd alle bladeren.
Nee, ik had ze hier in de winkel en op vivarium gekocht.
Dat dacht ik dus ook, Anubias is daar idd juist perfect voor om emers te kweken.