Water van bioloog terug naar zoetwater aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ruudje44

Water van bioloog terug naar zoetwater aquarium

Bericht door ruudje44 »

Hallo allemaal, ben momenteel bezig om de plannen voor mijn tropisch zoetwater aquarium definitief te printen. Er is echter een punt dat ik tot nu toe nog niet definitief heb besloten namelijk, opvoerpijp van mijn bioloog naar het aquarium. Velen onder U gebruiken de klassieke PVC buis met een paar ellebogen die dan uitkomt in het aquarium. Nu vindt ik dat niet echt de mooiste oplossing daarom bedacht ik het volgende. Ik wil van mijn opvoerpomp naar mijn aquarium ook een PVC buis gebruiken maar deze komt uit in de bodem van mijn aquarium. als het water omhoog wordt gepompt vult het een aparte kamer die dan door middle van een paar gaten overstroomt in mijn aquarium. De grote van de gaten zal de sterkte van de stroming bepalen. voordelen van deze werkwijze zijn; kortere opvoerhoogte, geen bochten die het debiet verminderen dus kan mijn opvoerpomp kleiner ziijn. Nu mijn vraag. Is deze manier van werken verstandig of heeft de traditionele opvoer meer voordelen en wat zouden de nadelen kunnen zijn? Alvast bedankt voor jullie reacties.

stylz
1000+
1000+

Re: Water van bioloog terug naar zoetwater aquarium

Bericht door stylz »

er moet ruimte in je bioloog houden om het extra water kwijt te kunnen als de pomp stopt, verder verlies je veel door wrijving stroming in de pijn in het aquuarium is niet laminair.
trouwens bochten is veel beter dan knieen :)

Je kan ook een HMF overwegen dan heb je helemaal geen opvoerhoogte.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
ruudje44

Bericht door ruudje44 »

Hallo,

Voel mij nu wel een beetje dom, maar wat is een HMF? Wat de stroming betreft realiseer ik mij wel dat die niet groot gaat zijn, maar volgens de meeste info die ik gelezen heb vinden de meeste vissen dit wel aangenaam.

Groetjes, Rudy.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

de vissen zijn het probleem niet, voor een goede planten bak zonder alg moet je ook een redelijke stroming hebben.

een HMF is een mat waar je het water over heen pomp die in je aquarium staat, liefst een volledige korte kant.
je hebt dan geen opvoer hoogte.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... wat-is-dat

Afbeelding

ik heb zelf ook een HMF maar dan met zwart schuim :) Afbeelding

Onderwerp auteur
ruudje44

Bericht door ruudje44 »

Hallo,

Bedankt voor jou reactie, heb jou verhaal van de Hamburger matten filter met interesse doorgelezen, lijkt mij wel een goed idee voor mijn volgend project maar momenteel heb ik een 1.2m lange bioloog met fluid bed filter ontworpen die later onder mijn aquarium zal komen te staan. Naar mijn idee heb ik dan meer dan genoeg filter matriaal beschikbaar. Het zal een doorkijk aquarium zijn dus ik probeer alle pompen, filters, leidingen,..... uit het zicht te houden.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

de meeste aquaria filters hebben meer dan genoeg filter capaciteit, (hechtings oppervlak) als je goed rekening houd met vuil afvangen kan je hele lange standtijden halen.
ik denk dat de bioloog een goed filter is voor jou bak, de HMF kwam alleen omdat je over opvoerhoogtes sprak :)

Ja ik heb ook iets van nul techniek zichtbaar in het aquarium :)