Tetra sproeibuis los verkrijgbaar?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Tetra sproeibuis los verkrijgbaar?

Bericht door Marvis »

De sproeibuis die ik in mijn Juwel Rio 180 heb zitten vind ik erg kort. Ik heb net de slangen goed schoongemaakt en ingekort waardoor de stroming nu best hard is. Voorin heb ik een nieuw matje van een onbekend laag plantje aangelegd en die gaan tekeer als een gek. Aan de kant waar de sproeibuis niet zit is het juist weer heel erg rustig.

Daarom wil ik de sproeibuis verlengen om de stroming gelijk te verdelen over de hele achterwand, maar ik zie geen website die deze los aanbiedt. Iemand ideeën?

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Re: Tetra sproeibuis los verkrijgbaar?

Bericht door Marvis »

Ik zat er al aan te denken de sproeibuis aan de zijwand de plaatsen en naar de andere zijkant te richten. Zou dit een goede oplossing zijn of is dat weer minder voor de distributie van voedingsstoffen etc?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Jouw bak heeft dezelfde lengte als de mijne. Ik heb geen sproeibuis, maar alleen de uitlaat van het filter in de rechterhoek hangen. Wat ik binnenkort nog wel wil, is hier een lilypipe achtige constructie op hebben. Maar de stroming is bij mij verder prima. Het is links inderdaad minder dan rechts maar afdoende voor mijn planten.

Mocht je toch graag een sproeibuis willen, zou je er zelf één kunnen maken van pvc buis. Of twee losse spraybars aan elkaar maken met een stuk slang ertussen.
Ik heb beide gehad en moet zeggen dat ik mijn huidige oplossing prefereer :)

Wat je ook nog kunt doen is de stroming versterken met een wavemaker.

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Voor mijn oude pomp (fluval 206) had ik wel zelf een sproeibuis gemaakt. Heel gedoe om destijds de goede maten te vinden. Die pomp is kapot en de sproeibuis gebruik ik ook niet voor mijn "nieuwe" tetra ex omdat die niet past qua aansluiting.

Ik heb liever gewoon een verlengstukje van deze sproeibuis. Hij bestaat nu namelijk uit twee korte buisjes die in elkaar geschoven zijn. Twee van die buisjes erbij zou heel fijn zijn. Bij webwinkels zie ik alleen maar hele pakketten met tetra in-en uitstroom pakketten maar voor 15 euro vind ik dat best prijzig als ik alleen de twee buisjes gebruik.