binnenfilter Juwel

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Robiaan
0-200
0-200

binnenfilter Juwel

Bericht door Robiaan »

Goedenavond,
k'Ben de Robiaan en heb mij zojuist geregistreerd,ben dus nieuw op deze site,vorige maand een tweedehands aquarium gekocht(Juwel l 1.50m x 60hx50b )met binenfilter staat nu 1 maand te draaien.heb op deze site kunnen lezen hoe die filter werkt en wat er origineel inzit,grove en fijne sponzen +watten.In mijn filter zat en zit nog steeds
helemaal beneden siporax tunneltjes en erboven een grove blauwe spons van juwel....Maar nu heeft de vorige eigenaar mij verteld,op die grove blauwe spons komt "De hard +/-500gr fijne korrel in kousje met nog een kousje genaamd Dot(zou voeding zijn voor de bacteries), De hard moet om de maand verv worden ,heb daar 2 zakjes van.het oude kan je genereren in een halve emmer lauw water met 300gr zout één nachtje laten borrelen met een luchtsteentje,s'andereendaags heb je een bruine smurrie in je emmer nadien onder de kraan uitspoelen en klaar,De Dot wordt gewoon gespoeld met aquariumwater en terug geplaats,Weet potverdorie ni wat dat is,Nu de eerste 14 dagen filtert die het water goed,maar nadien begint er zweefvuil op te treden
dat alsmaar erger wordt,heb de bak nu 1 maand staan en al 2 keer de filter moeten reinigen,de bovenste laag is fijne filterwatten die zit dan helemaal dicht,dit klopt toch niet,de pomp geeft 1500l per uur dat is 3x de inhoud v/d bak,planten Cabompa 20st,waterpest 25 st,valnisneria groot 25st,alternanthera cardinalis 15st,lisimachia auria 15st,
ceretopteris siliquosa 5 st,bacopa amplexi 10st,cryptocoryne nevelli 15st,sinds één week heb ik ook co2 installatie geplaats,afgesteld op 20 druppels per minuut( co2 test staat op groen),4 lampen T5 58 watt,2x daylicht en 2x color,8uur licht per dag,maar heb nog baardalg en groene alg op de planten,wat een rotzooi,geef extra voeding bij florena en flore 2 ferro ijzer van sera,het is me de maand al geweest begin stillekes de moed te verliezen,WIE WEET RAAD,Dank bij voorbaat,Robiaan :?

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: binnenfilter Juwel

Bericht door Tim »

je filter stroomt minder hard naar eeen kleine week omdat de filter watten vol met troep zit. dit is normaal. dit kan je oplossen door voordat de filter duidelijk capaciteit verminderd dus om de 5a7 dagen de filter watten schoon te maken, en warneer nodig vervangen.

de andere filtermatrialen kan je in 2 delen schoon maken ene maand de ene deel en de andere maand de andere deel.

voor andere vragen over voedingstoffen kan je beter een ander topic openen in de daarvoor bestemde rubriek.

geef de moet niet op. alles is op te lossen! we zijn hier om te helpen en dat doen we hier graag.
'The eye is useless, if the mind is blind'

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Hoi Robiaan,

je bak maat lijkt mij wat groot voor een binnen filter wat voor filter is het ?

Wat ik begrijp heb je zeoliet in je filter, je de ene zweert er bij de andere niet.
persoonlijk werk ik alleen met spons filters dat werkt ook, je moet voldoende hechtings materiaal aanbieden, maar of dat nu pijpjes zijn of sponzen maakt minder uit.
je bak inhoud van 450 liter maakt je binnenfilter met 1500 liter net aan, kan genoeg zijn, de CO2 staat wat laag met 20 bellen per min, advies is om te starten met 10 bellen per 100 liter per min, das aanmerkelijk meer.

ook je stroming kan onvoldoende zijn, bewegen al je plantjes ? anders komt de CO2 niet waar het wezen moet, alleen bevat florena geen nitraat en fosfaat, kan zijn dat je dat te kort komt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

robiaan ik heb je vraag naar een ander rubriek verplaatsts onder een nieuw topic vragen over planten voeding.
'The eye is useless, if the mind is blind'

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Aan de afmetingen en merk te zien, zal het om de rio 400 gaan. Met hoogstwaarschijnlijk het standaard bioflow 8.0 filter. Die filtert 1000L per uur. Netto gaat er ongeveer 400L in de bak.
Ik heb de kleinere uitvoering, de rio 300 met bioflow 6.0. Ik doe elke week de filterwatten vervangen.