Poppe schreef:Ik kreeg gisteren een reactie op mijn kennismakingstopic dat ik meer planten moet doen omdat ik anders binnenkort geen vissen meer zie zwemmen. Wat is de achterliggende gedachte van zo'n stelling, dat een bak zonder planten niet leefbaar zou zijn? ik heb behoorlijk schuilplaatsen ingericht en daar wordt ook gebruik van gemaakt maar omdat wij de bak van 3 zijden bekijken wil ik er niet teveel planten in hebben want dan zie je bijna geen vissen meer is mijn opinie. Wat is waarheid en wijsheid? Ik ben wel van plan om er wat laag/langzaamgroeiers in te plaatsen. Ik neem graag advies ter harte want ik ben een beginneling op aquariumgebied en moet nog veel leren. Ik heb een persoonlijk adviseur (de man die nu ons klein bakje onderhoud) en die gaf mij het advies om er wat lage begroeiing te plaatsen maar dat had ik zelf ook al bedacht.
MIjn gezelschapsbak bestaat uit weinig planten en het biologisch evenwicht is in orde. Doch ik moet stellen dat ik op een luchtgedreven gravelfilter filtreer in combinatie met zeoliet als filtermedium. Er is een kern van waarheid in het verhaal dat planten hun werk binnen het filtratieproces doen doch zijn er alternatieven die hetzelfde bewerkstelligen als je minder danwel geen vegetatie in de bak hebt.
Ik heb een vrij gemiddelde bezetting qua vissen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...
Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author