Filtersponzen
Filtersponzen
Ik heb een Eheim Classic 150. Voorheen vulde ik die met keramische pijpjes, blauwe watten en filterwatten. Wat raden jullie aan om de filter mee te vullen?
Re: Filtersponzen
Dat is opzich geen slechte manier van vullen hoor.
Ik ben zelf voorstander van deze manier van vullen:

Maar alleen keramische pijpjes is zeker niet slecht.
Afhankelijk van de vissen in je bak zou je evt nog filterturf kunnen toevoegen.
Ik ben zelf voorstander van deze manier van vullen:

Maar alleen keramische pijpjes is zeker niet slecht.
Afhankelijk van de vissen in je bak zou je evt nog filterturf kunnen toevoegen.
-
Hartenheer
- 200-400

Misschien is een zakje Seachem Purigen nog aan te raden.
Je aquarium wordt hier glashelder door.
Je aquarium wordt hier glashelder door.
Met vriendelijke groeten,
Willem
Willem
Zelf ben ik geen fan van filtersponzen omdat ze na elke keer schoonmaken sneller verstopt raken, en dit is het deel wat als 1e je filter verstopt. De onderste helft vul ik eigenlijk altijd met keramische pijpjes, en daar boven altijd filterwatten of actief kool
Maar als ik kijk naar alle voorbeelden dan zie ik dat ze allemaal de filterwatten als laatste hebben. Maar dat is toch helemaal niet logisch? Lijkt me dat dat eerst moet om de viezigheid niet in de filter te laten komen?
mmm ik zie bij alle voorbeelde, de filterwatten boven in zitten. dat is de eerste filter laag om alle groffe vuil deetjes et uit te halen. filter watten moeten elke week schoon gemaakt worden of vervangen waarneer nodig.Hippifan schreef:Maar als ik kijk naar alle voorbeelden dan zie ik dat ze allemaal de filterwatten als laatste hebben. Maar dat is toch helemaal niet logisch? Lijkt me dat dat eerst moet om de viezigheid niet in de filter te laten komen?
'The eye is useless, if the mind is blind'
Wat je vaak ziet in filters is dat het water van onderaf naar boven gestuwd wordt.
Het is dus wel logisch om de grovere sponzen onderop te hebben voor de grotere stukken vuil zoals bladresten ed. En bovenop de watten voor de fijnste deeltjes.
Ik heb mijn filter zo gevuld van onder naar boven:
Keramische pijpjes
Grove spons
brosse steentjes (in de trant van de pijpjes maar net ff anders..)
witte watten
Al heb ik de laatste twee keer er geen witte watten in gedaan ivm de doorstroming van de pomp en dit gaat prima.
Geen zweefvuil in de bak oid.
Ik maak mijn filter 1x in de maand schoon. (dwz de watten/steentjes/bak niet al te grondig uitspoelen)
En ik moet uitkijken dat er geen Kuhli's inzitten........
Het is dus wel logisch om de grovere sponzen onderop te hebben voor de grotere stukken vuil zoals bladresten ed. En bovenop de watten voor de fijnste deeltjes.
Ik heb mijn filter zo gevuld van onder naar boven:
Keramische pijpjes
Grove spons
brosse steentjes (in de trant van de pijpjes maar net ff anders..)
witte watten
Al heb ik de laatste twee keer er geen witte watten in gedaan ivm de doorstroming van de pomp en dit gaat prima.
Geen zweefvuil in de bak oid.
Ik maak mijn filter 1x in de maand schoon. (dwz de watten/steentjes/bak niet al te grondig uitspoelen)
En ik moet uitkijken dat er geen Kuhli's inzitten........
Het water komt er vanaf onder in..
I rest my caseHippifan schreef:Het water komt er vanaf onder in..
I snap it! 
-
Hartenheer
- 200-400

Seachem Purigen toekomstige verbetering van de actieve kool>Grimfilth schreef:Zelf ben ik geen fan van filtersponzen omdat ze na elke keer schoonmaken sneller verstopt raken, en dit is het deel wat als 1e je filter verstopt. De onderste helft vul ik eigenlijk altijd met keramische pijpjes, en daar boven altijd filterwatten of actief kool
Met vriendelijke groeten,
Willem
Willem
Ik heb nog Sera siporax en biopur forte, een zak filterwatten en een zak blauwe filterwol. Heeft de laatste dezelfde werking als sponzen?
Ja. Fijn filtermedium wordt meestal als laatste in het filter geplaatst omdat het filterslib van de buisjes of steentjes op te vangen, en omdat dit meestal de makkelijkste plaats is om te vervangen, want dit filtermedium moet ook het vaakst verschoond worden.