witte stip

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: witte stip

Bericht door Tim »

hallo louise!

het gaat eigelijk niet zo best er zijn nog 2 vissen zichtbaar besmet zie eerdere fotos van paar posts terug.
de kieuwen zijn aangetast bij mijn algen eters en dat is niet zo best. mischien is het eigelijk al een soort van over maar ik geef niet op!

ik ben nu bezig met het water verwarmen waardoor de stip ook sneller wordt uitgeschakeld. dat kan jij niet doen met je goud vissen.

ik heb eerst colombo femsee geprobeerd en dat mocht niet baten. ik ga nu de sterkere uitvoering proberen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200

Bericht door Vlekkie2016Pipi »

Hoi Tim, ik heb nu twee keer een heel verhaal geschreven naar je maar als ik het verstuurde gaf het error aan. Ik vind het heel erg voor wat je meemaakt. het lijkt alleen dat het erger wordt inplaats van beter. Ondanks alle medicijnen die je hebt toegepast. Dat stukje begrijp ik niet. Er waren toch ook vissen die nog geen symptomen hadden? Verschrikkelijk om zo machteloos te zijn. Ik ga nu iedere keer kijken of ze nog zwemmen. Echt ik geloof dat alleen aquarianen dit kunnen begrijpen. Heel veel sterkte de komende tijd. Veel liefs Louise

Pinda
0-200
0-200

Bericht door Pinda »

Stip is toch een parasiet die vaak in de bak zit zonder dat je het ziet en dan pas kan toeslaan wanneer vissen (langdurig) gestrest zijn. Twee maanden geleden had ik stip in de bak in mijn ouderlijk huis na het aanschaffen van wat nieuwe vis. Doordat het vissenbestand goed op elkaar is afgestemd, was de stip met een klein beetje zout en het opschroeven van de temperatuur al snel de kop ingedrukt en had het slechts enkele vissen het leven gekost. Medicijnen zijn er niet aan te pas gekomen. Een groot aantal besmette vissen is gewoon hersteld.

Stress kan veroorzaakt worden door verschillende factoren. Een nieuwe leefomgeving, wisselende temperaturen door bijvoorbeeld verversen met kouder water, het ontbreken van bepaalde eisen in de leefomgeving, het verschuiven van de rangorde, slechte waterkwaliteit of door in het gezelschap te verkeren van vissen waarmee zij liever niet de bak delen. Natuurlijk zijn er nog veel meer oorzaken en omdat wij niet precies weten wat er in de vis omgaat, is dit ook niet altijd overduidelijk. In de ogen van de aquariaan, kan een vis er normaal uitzien, ondanks dat deze gestrest rondzwemt.

Bijlzalmen zijn vrij angstige vissen. Alleen al door langs de bak te lopen, willen ze al wel eens eruit proberen te springen. De beta is een vrij intimiderende vis. Hoewel de bijlzalm er misschien niet bang voor lijkt, kan het zijn dat hij zijn aanwezigheid ook niet op prijs stelt. (Ik redeneer hier maar een beetje hardop, wil niet zeggen dat dit specifieke voorbeeld ook daadwerkelijk de oorzaak is.)

Hoe erger en langer de vis lijdt aan stip, hoe moeilijker het wordt om de vis hiervan te redden.

Een quarantaine bak hoeft natuurlijk niet perse een draaiend aquarium te zijn. Bij Blokker en Action kun je kunststofbakken van verschillende formaten kopen voor maar een paar euro. (Die met wieltjes lekken dus die kan je beter laten staan.) Deze vul je dan gewoon met aquariumwater en daar zet je dan een pompje op die het wateroppervlak in beweging houdt zodat er geen zuurstoftekort optreedt. (Labyrinthvissen zoals de beta kunnen natuurlijk wel in zuurstofarm water overleven en stellen weinig stroming juist op prijs.)
Een verwarmingselement toevoegen hangt af van de temperatuur in huis, het soort vis, de ziekte en de duur van het in quarantaine houden.
De quarantaine techniek is vooral handig als je een plantenbak hebt en je met zout wilt gaan werken. Een teveel aan zout wil je planten namelijk wel eens om zeep helpen. Een klein beetje zout overleven de planten natuurlijk wel, het gaat dan ook meer om het afwegen van risico's. Bovendien heeft alles wat afsterft een nadelig effect op je waterkwaliteit en planten zijn juist een hulpmiddel om je water goed te houden en je vissen beschutting te bieden.
Ook willen vissen wel eens sneller herstellen wanneer ze niet omgeven zijn door vissen van een ander soort en kun je in een quarantaine bak makkelijker grote hoeveelheden water verversen zonder dat je hiermee andere problemen creëert in je aquarium.

Al met al is er over ziektes en vooral stip zoveel op het internet te vinden dat het vaak niet duidelijk is, wat nou de meest effectieve remedie is. Ook verschillen situaties per aquarium vaak enorm, waardoor het lastiger is om vast te stellen welke stappen het beste van toepassing zijn op jou.

Succes nog met het bestrijden van de stip! Iedere aquariaan leert zijn bak mooi te houden met vallen en opstaan.
Zeventien jaar aquariaan, and counting.

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

mijn l134 is vnacht overleden! :cry: :cry: :cry:

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Wat naar Tim.. :(

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

amber98 schreef:Wat naar Tim.. :(
ik vindt het echt erg! ik ben bang dat me ancistrus het ook niet lang meer vol houd.. die zit meer onder de stip...
dus ik ben er bang voor....

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:(
Ik duim voor je dat er verder niks doodgaat...
Maar zoals Pinda al zei in een ander topic en ik al vermoedde, er is wel degelijk een epidemie aan de gang!

Dus iedereen, houd je visjes goed in de gaten en wees terughoudend en oplettend bij het aanschaffen van nieuwe vissen en planten!

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Linda schreef::(
Ik duim voor je dat er verder niks doodgaat...
Maar zoals Pinda al zei in een ander topic en ik al vermoedde, er is wel degelijk een epidemie aan de gang!

Dus iedereen, houd je visjes goed in de gaten en wees terughoudend en oplettend bij het aanschaffen van nieuwe vissen en planten!
dankjewel Linda!
en een goede tip!

Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200

Oh wat vind ik dit erg voor je. Ik had echt gehoopt dat het beter zou gaan. Ik krijg het nu zelf ook spaans benauwd
Je hebt jezelf niets te verwijten, je heb er echt alles aangedaan. ik wens je heel veel sterkte.
Veel liefs Louise

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

dit is een tegenslag in mijn hobby. maar dat betekend niet dat het minder leuk is. ik hoop dat het snel me bak uit is en me ancistrus mischien nog levend kan houden.
ik ga vandaag de temperatuur weer 2 graden omhoog doen dan stat hij op 27 graden.

hoever kan ik gaan?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik zou max tot 28 gaan.

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

amber98 schreef:Ik zou max tot 28 gaan.
dankjewel amber voor het advies! dan zet ik hem morgen en moet ik dat dan 1 week aanhouden?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik zou eerst kijken of het over een paar dagen weg is, en dan 1 a 2 dagen nog langer blijven verwarmen. Daarna weer terug bouwen. Als dat een week is, is dat niet erg, maar zou het in ieder geval niet langer dan 1 week doen.
Hopen dat je vissen overleven :(

Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200

Hoi Tim hoe gaat het bij jou?

Onderwerp auteur
Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Vlekkie2016Pipi schreef:Hoi Tim hoe gaat het bij jou?
me ancistrus heeft alleen nog stip. hij is wel wat normaler geworden dan een paar dagen geleden toen deed hij ook aan adem happen. dat doet hij gellukig niet meer wn hij is zit gewoon weer lekker in ze hout holletje dus het zou wel iets beter zijn.

ik heb afgewogen om geen medicijn tegevel en nu eerst even een paardaagjes met de temperatuur aan zien hoe het gaat. tot nu toe gaat het iets beter in mijn oogen..