Algen en verlichting

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200

Algen en verlichting

Bericht door Vlekkie2016Pipi »

Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje te Kl...., met algen in mijn aquarium. Voornamelijk zwarte alg op mijn grindsteentjes ik haal ze er iedere keer uit maar constant zie ik ze weer verschijnen. Ook zie ik op mijn plantjes draadalg verschijnen en heb ik op mijn stenen bruine alg. Ik ververs nu zo om de vier dagen mijn water. Het is nu niet zo dat mijn bak helemaal verkleurd is, maar het is wel storend. ik heb twee weken geleden nieuwe plantjes voor zo 80 euro besteed en ik zie ze al weer langzaam verdwijnen. Grrrrr..
Ik heb dit aquarium zo'n drie maanden geleden als showmodel gekocht. Dus ik weet dat ik waarschijnlijk nieuwe verlichting moet aanschaffen. nu heb ik ergens gelezen dat ik de verlichtingstijd moet verkorten. Ik heb een tijdsschakelaar. Maar wat is nu het beste tijd schema? Ik wil voordat ik smorgens naar mijn werk gaat naar mijn twee sluiergoudvissen kijken, maar s'avonds vind ik het ook leuk om ze te zien. Wie kan mij hierbij adviseren?

Nu heb ik de schakelaar van 07:00 uur tot 11:00 uur, en van 17:00 tot 23:00 uur.

Groetjes Louise

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: ALGEN EN VERLICHTING

Bericht door Tim »

algen, wat vervelend!

je verlichting staat nu 10 uir aan verspreid in 2 delen. mischien kan je kijken dat je naar 8 uur kan gaan? persoonlijk zou ik ze niet gaan opsplitsen gewoon 8uur achter elkaar in de natuur gaat de zon ook maar 1 x op en onder op een dag.

je kan ook gaan kijken of je je verlichting kan dimmen. ik weet niet of je 2 tl buizen hebt? dan zou je er 1 kunnen weghalen of een pvc buisje over heen schuiven.

ik weet niet of je gebruik van drijfplanten maak deze dempen je licht ook goed.

dat "zwarte" alg is denk ik blauw alg heel naar spul. dit kan komen door teweinig stroming en vervuiling. dit kan door teveel voeren of teveel afval stoffen zijn

andere algen komen langs om dat het water uit balans is.
gebruik je ei mehode? of een andere soort van aquarium bemesting? voeg je co2 toe?

als dit uit balans is dus je sporen elementen zijn er niet of teweing gaan je planten verslijmen en gaan suikers lekken. hierdoor krijg je algen. dus je moet zorgen dat je gezonden planten hebt en dat je stroming goed is.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Algen en verlichting

Bericht door Linda »

Heb je een foto van je algen? Dat geeft ons een beter beeld van wat er aan de hand kan zijn. Ik zou zeker niet de lampen vervangen, hoe meer licht je erop zet hoe meer plantenvoeding en co2 je moet toevoegen om alles in balans te houden.
En welke planten heb je? Sommige hebben juist veel licht en dus voeding en co2 nodig.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Wat voor lampen heb je er inzitten eigelijk? Staat er een kleurnummer op.
Als er te veel blauw in het spectrum zit groeien de algen sneller dan de planten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

elke 4 dagen water wisselen is niet zo gek met goudvissen, maar je daglengte is wel veel te lang met 16 uur.
dat zal je toch moeten beperken tot een uur of 10 a 12 max, geen idee of je ook planten hebt.
Je verlichting zeker niet vervangen, meer licht is meer ellende.
Je moet juist licht gaan minderen in dag lengte en vermoedelijk ook in intensiteit.

Je kan je verlichting in de ochtend even aan doen om je vissen te zien en daarna weer uit, het is een afweging wat je wil, met je huidige belichting zal je alg blijven houden vermoedelijk.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Hartenheer
200-400
200-400

Bericht door Hartenheer »

Zoals stylz al schrijft, de tijd van verlichten drastisch verkorten.

Waarschijnlijk heb je baardalg
Ben niet goed bekend met het koudwater aquarium, anders had ik je wel wat richtlijnen kunnen geven die zouden kunnen helpen.

Afbeelding
Met vriendelijke groeten,
Willem

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Op zich werkt ""koud" water niet anders dan tropisch als het om algen gaat", Dat meer blauw licht algen veroorzaakt hoor ik wel meer zoals Kevin stelt, maar ik zou niet echt weten hoe dat dan moet werken.
Roodlicht is beter voor fotosynthese dan blauw licht dus te veel blauwlicht kan in die mate wel algen geven als het echt te veel is, maar ja :) daarmee geeft blauwlicht dus nog geen algen.

eenzijdig belichten is toch al fout met te veel blauw krijg je hele compact groeiende lage planten, met te veel rood hele lange sprieterige planten, het is dus alleen daarom al zaak te mengen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0