Ik weet niet of mijn vorige bericht goed ging, want ik zie het niet op het forum. Maar nogmaals voor de zekerheid.
Ik ben geen aquarium aan het bouwen, maar een zwemvijver. Een betonnen bak, die bekleed is aan de binnenzijde met 5cm EPS. Nu word het een strakke bak, waardoor het jammer zou zijn als dadelijk de hele wand beschadigd is door het afzetten aan de kant met zwemmen. EPS drukt toch in blijkbaar en dat wil ik voorkomen nu het nog kan. De folie die over de EPS heen komt zit er nog niet in, dus nu kan ik nog iets.
Nu dacht ik de wand te gaan verharden, maar hoe doe ik dat? Ik lees dat jullie voor achterwanden EPS bekleden met epoxy. Nu is mijn vraag hoe hard is epoxy?
Stel dat je een plaat EPS op de grond zou leggen en je smeert hem in met epoxy, zou je er dan overheen kunnen lopen zonder dat de EPS beschadigd of uiteraard de epoxy zelf beschadigd? Is het zo sterk????
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
groeten,
Bob
Hoe sterk is epoxy?
Re: Hoe sterk is epoxy?
Epoxy is zeer sterk als lijm maar de hardheid maakt het ook vrij broos en onflexibel als laagje over polystyreen (EPS). Als je alleen een laag epoxy op polystyreen smeert geeft dit wel een zeer hard oppervlak maar ook een oppervlak dat snel zal barsten.
Voor industriele toepassingen wordt epoxy dan ook alleen gebruikt als lak over een hard oppervlak of als bindmiddel tussen vezels. Die vezels zorgen dan voor de sterkte die de epoxy bij elkaar houdt.
Het type vezel en de richting van vezel bepaalt daarbij de sterkte echter is elk type vezel te gebruiken, van hennep en katoen tot glasvezel en koolstofvezel. Met vezels is het een zeer goeie oplossing alleen het is wel zo dat vooral de vezels het gebruik van epoxy vrij duur maken.
Wat je eigelijk wil is een veel taaier materiaal dat nog wel een beetje meebuigt met het polystyreen maar wat ervoor zorgt dat de impact van het afzetten over de hele polystyreen plaat verdeelt.
Dat zou je kunnen doen door een perspex of trespa plaat op het polystyreen te lijmen met epoxy.
Alleen epoxy raad ik dan ook af.
Voor industriele toepassingen wordt epoxy dan ook alleen gebruikt als lak over een hard oppervlak of als bindmiddel tussen vezels. Die vezels zorgen dan voor de sterkte die de epoxy bij elkaar houdt.
Het type vezel en de richting van vezel bepaalt daarbij de sterkte echter is elk type vezel te gebruiken, van hennep en katoen tot glasvezel en koolstofvezel. Met vezels is het een zeer goeie oplossing alleen het is wel zo dat vooral de vezels het gebruik van epoxy vrij duur maken.
Wat je eigelijk wil is een veel taaier materiaal dat nog wel een beetje meebuigt met het polystyreen maar wat ervoor zorgt dat de impact van het afzetten over de hele polystyreen plaat verdeelt.
Dat zou je kunnen doen door een perspex of trespa plaat op het polystyreen te lijmen met epoxy.
Alleen epoxy raad ik dan ook af.
-
ijsselmeer
- 200-400

Je zou ook polyestermatten kunnen nemen en impregneren epoxy.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT
hoi,
In het geval van epoxy alleen. Gaat het dan ook echt kapot, zodat de stukken eraf springen, of is het meer dat er scheuren in komen, maar nog wel hard blijft. Want in het tweede geval zou het niet zo erg zijn omdat het toch onder EPDM zit. Het is puur voor het harde.
In het geval dat er polyester matten samen met epoxy verwerkt worden dan vraag ik me af of de polyester niet de EPS opvreet? Hebben jullie hier ervaring mee? Word het dan wel een stuk harder en minder breekbaar?
groeten,
Rob
In het geval van epoxy alleen. Gaat het dan ook echt kapot, zodat de stukken eraf springen, of is het meer dat er scheuren in komen, maar nog wel hard blijft. Want in het tweede geval zou het niet zo erg zijn omdat het toch onder EPDM zit. Het is puur voor het harde.
In het geval dat er polyester matten samen met epoxy verwerkt worden dan vraag ik me af of de polyester niet de EPS opvreet? Hebben jullie hier ervaring mee? Word het dan wel een stuk harder en minder breekbaar?
groeten,
Rob
op het moment dat er genoeg scheuren in zitten dat het bijna een soort eierschaal effect is zullen er wel stukjes loslaten en ook heeft het dan niet meer het effect dat het piepschuim niet indeukt.
De polyester vezels doen niks met EPS, het is afhankelijk van de epoxy die je gebruikt om de vezels bij elkaar te houden. De Epoxy van mrboat hecht met vrijwel alle soorten vezel.
De polyester vezels doen niks met EPS, het is afhankelijk van de epoxy die je gebruikt om de vezels bij elkaar te houden. De Epoxy van mrboat hecht met vrijwel alle soorten vezel.
-
ijsselmeer
- 200-400

Precies polyester matten met epoxy is prima ,maar dat gebruikt ik alleen met de modelbouw van sleepBoten .
Als ik bij me boat kijk zie ik wel de epoxy maar geen polyestervezel. Wel glasvezeldoek. Is dat hetzelfde? Stel nu dat ik dit systeem ga toepassen welke dikte glasvezeldoek moet ik dan toepassen en hoeveel lagen epoxy? Dus hoe dik wordt de totale epoxylaag dan?
Groeten Rob
Groeten Rob
-
ijsselmeer
- 200-400

Glasvezeldoek is fijner van structuur en wat je allemaal vraagt daar kan ik geen antwoord opgeven ,ik heb totaal geen zuiver beeld van het geen waar het voor nodig is ,als ik jou was zou ik foto`s maken en dat doormailen naar mr Boat of hoe hij ook mag heten en daar vragen wat en hoeveel je van alles nodig hebt.
Glasvezel en polyester zijn twee heel andere materialen. Glasvezel is, zoals de naam al doet vermoeden, gemaakt van glas. Door daar heel dunne draden/vezels van te maken wordt het zeer sterk en flexibel.
Polyestervezels zijn gemaakt van, hoe kan het ook anders, polyester. Polyester is een kunststof die goedkoper is dan glasvezel maar ook minder sterk uiteindelijk.
Beide kan je in verschillende structuren en grofheden krijgen, zowel gewoven als ongewoven.
Voor de situatie die je schetst zou ik persoonlijk op de plekken waar je afzet 2 lagen vezel op 4 lagen epoxy doen. overal waar je niet vandaan afzet (diepere gedeeltes) zou ik zelf genoegen nemen met 1 laag vezel op 3 lagen epoxy. 4 lagen epoxy met 2 lagen vezel moet je denken aan 4 á 7 mm. 3 lagen epoxy met 1 laag vezel zit je op 3 á 4 mm. Heel erg afhankelijk hoe strak je de vezel krijgt en wat voor vezel je uiteindelijk gaat gebruiken.
Polyestervezels zijn gemaakt van, hoe kan het ook anders, polyester. Polyester is een kunststof die goedkoper is dan glasvezel maar ook minder sterk uiteindelijk.
Beide kan je in verschillende structuren en grofheden krijgen, zowel gewoven als ongewoven.
Voor de situatie die je schetst zou ik persoonlijk op de plekken waar je afzet 2 lagen vezel op 4 lagen epoxy doen. overal waar je niet vandaan afzet (diepere gedeeltes) zou ik zelf genoegen nemen met 1 laag vezel op 3 lagen epoxy. 4 lagen epoxy met 2 lagen vezel moet je denken aan 4 á 7 mm. 3 lagen epoxy met 1 laag vezel zit je op 3 á 4 mm. Heel erg afhankelijk hoe strak je de vezel krijgt en wat voor vezel je uiteindelijk gaat gebruiken.
Hoi,
Erg bedankt. Dit is nuttige info
groeten,
Rob
Erg bedankt. Dit is nuttige info
groeten,
Rob