Zwaarddragers knabbelen maanvissen dood

Plaats reactie

Onderwerp auteur
levrek
0-200
0-200

Zwaarddragers knabbelen maanvissen dood

Bericht door levrek »

Hallo beste forumleden,

Sids een maand heb ik aquaruimvissen. De bak is mooi als Zuid-Amerikaans biotoop ingericht. Met wat hulp van een ervaren kennis ben ik bezig om de bak met vissen te vullen.
Als eerste heb ik 4 maanvissen gehaald, 2× +/- 4 cm en 2x +/- 6cm. Daarna 6 regenboogzalmpjes. Deze vissen deden twee weken het prima. Maar mij werd geadviseerd om ook bodemvissen en algeneters er in te doen. Ik vind deze vissen niet echt mooi, maar voor de nut heb ik 5 bodem en twee algeneters gehaald en 6 zwaarddragers, 1 man en 5 vrouwtjes. Ik vond mijn bak mooi in kleur en mooi om naar de vissen te kijken, nu blijkt het dat dat gezichtsbedrog was. Ik had die zwaarddragers moeten halen. Deze vissen hebben in 1 dag mijn kleinere maanvissen doodgeknabbeld. Ik zag ze aan de maanvissen komen, maar dacht dat dit niet kwaad kon. Maar dit heb ik geweten. Ik heb de maanvissen uitgehaald en in een andere bak gedaan, maar ze zijn echt heel slecht aan toe, zit weinig beweging in.
Wat heb ik fout gedaan? Ik vroeg nog aan de verkoper en aan een kenner, het moest kunnen...
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties...

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Zwaarddragers knabbelen maanvissen dood

Bericht door Tim »

hoe groot is je aquarium?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Bodemvissen/algeneters hoeven er helemaal niet perse in...Alleen als je ze leuk vindt. Ik vind dat een raar advies...Ze zijn zeker nuttig maar helemaal niet vereist..
Heb je wat meer info voor ons?
Misschien wat foto's?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik vraag me wel af hoe ervaren die kennis is ???

Maanvissen zijn voor de meeste aquaria ongeschikt, hoewel ze erg veel verkocht worden.
Kan natuurlijk zijn dat je bent begonnen met een 150x60x60 aquarium, dan zeg ik niets over de maantjes :)

Weet niet welke bodem vissen je hebt of welke algen eters, dat is nog al een verzameling, ik vermoed op de bodem corrydoras, die moet je al snel per 10 houden, algen eters meestal begint iedereen ten onrechte met een ancistrus, of de siameese algen eter die dat niet is :) Afbeelding
Gyrinocheilus aymonieri dit is de chinese algen eter., deze wordt veel verkocht, er zijn geschiktere vissen te bedenken.
regenboog zalmpjes daar zijn er ook meer van, allen vanaf 10 stuks 6 is wat weinig.
zwaarddrager heb je eigenlijk nooit nodig, maar je kan ze mooi vinden.

Ik zou nooit vissen nemen die ik niet mooi vind, algen eters en coory's zijn wel handig maar zeker niet nodig als je ze niet mooi vind.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0