achterwand: wegwerken van leidingen en techniek

Plaats reactie

Onderwerp auteur
bert007
0-200
0-200

achterwand: wegwerken van leidingen en techniek

Bericht door bert007 »

Dag allemaal,

Ik ga binnenkort overschakelen op een juwel rio 180 (afmetingen 101 x 41 x 50). Ik ga de interne filter verwijderen en werken met een externe filter. De leidingen hiervoor wil ik wegwerken in de achterwand, die ik zelf ga bouwen (polystyreen platen bewerken met brandertje, tegellijm en epoxy).

Omdat dit aquarium in het midden een verstevigingsstrip heeft, is het niet doenbaar om een achterwand uit één stuk te plaatsen. Daarom denk ik eraan om één plaat van 99,8 op 39 te maken en deze tegen de achterwand bovenaan te plaatsen. Daaronder zou dan een tweede stuk komen van 99,8 op 19,8 komen. Op deze manier heb ik geen lelijke vertikale naad tussen de 2 delen, maar een horizontale naad onderaan, die quasi onzichtbaar zal zijn (beplanting, stenen, ...). Ik weet dat er een optie is om de verstevigingsstrip te verwijderen en na het plaatsen van de achterwand terug te lijmen, maar hier begin ik liever niet aan (garantie vervalt).

Aan de rechterzijkant zou ook een wand komen, vermits deze tegen een kast komt. Deze zou achteraan een hoek maken van 45° zodat hierachter de verwarming en uitstroom van de filter kan komen. Tevens wil ik hier de uitstroom van de CO2 plaatsen, zodat warmte en CO2 direct verdeeld worden in het aquarium. Tussen zijwand en achterwand wil ik enkele centimeters opening laten voor optimale circulatie en schuilplaats.

Vervolgens wil ik de leidingen voor de externe filter zo veel mogelijk wegwerken in de wand. De inlaat zou op enkele cm boven de bodembedekking komen, links bijna in de hoek.

Afbeelding

Als filter dacht ik aan de JBL Cristal Profi 901 (900l/u) of de Tetra EXplus 800 (790l/u). Deze komt in de achterliggende kamer, zodat ik geen hinder zal hebben van eventueel geluid.

CO2 ga ik zelf maken en via een diffusor of omgekeerd bakje in de hoek rechtsachter laten instromen.

Graag jullie advies of bemerkingen bij deze werkwijze.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: achterwand: wegwerken van leidingen en techniek

Bericht door Roy H »

Hoe dik gaat je achterwand worden? Anders zou je je inlaat ook kunnen inbouwen, zodanig dat alleen het korfje zichtbaar is.
Als je je achterwand een beetje slim brandt, kun je die verticale naad heel goed camoufleren.
Greetings...

Onderwerp auteur
bert007
0-200
0-200

Bericht door bert007 »

Ik moet de pomp nog kopen, dan zal ik zien hoe dik ik de wand kan maken zodat enkel het korfje zichtbaar is. ik dacht aan ongeveer 4 cm of iets meer.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ik weet natuurlijk niet hoe je wand uit gaat zien, maar door hem op verschillende plaatsen te laten verspringen krijg je wel meer diepte effect.
Greetings...

Onderwerp auteur
bert007
0-200
0-200

Bericht door bert007 »

Ik heb ondertussen al het materiaal thuis: aquarium, filter (tetra ex plus 800), achterwand. Het is dus een zwarte standaard achterwand van juwel geworden. k' Heb geen zin om nog weken te zitten knutselen, dat kan ik later nog doen als ik het aquarium zou herinrichten.

Mijn plan van toevoer naar en terugloop van de filter blijft, zodat het opgewarmde water niet terug afkoelt onderweg naar de filter en terug. De toevoerleiding krijg ik goed weggewerkt in de achterwand (links in het aquarium), het filteraanzuigzeef valt wel groter uit dan ik verwacht had, zeker met het sponsje erover. Ik ga een extra elleboogje plaatsen zodat het zeef evenwijdig met de achterwand loopt, of eventueel verticaal.

De schuine wand in de linkerachterhoek wil ik volledig afgesloten maken, op een uitstroom bovenaan na. In deze nis komt dan de verwarming, de uitstroom van de filter en een omgekeerd driehoekig bakje voor de verdeling van de CO2. De uitstroom van de filter dacht ik te verlengen tot de onderkant van deze nis, zodat het water volledig langs het verwarmingselement stroomt. Bovenaan wil ik een schotje maken zodat de stroming langs het CO2 bakje moet passeren alvorens naar het aquarium te gaan. Hopelijk verduidelijkt de schets mijn plannen.

Afbeelding

Graag jullie bemerkingen.