ph, kh en co2 voor levendbarenden en vuurgarnalen
ph, kh en co2 voor levendbarenden en vuurgarnalen
Heb na led verlichting nu een gestuurde co2 installatie van dennerle geplaatst.
De waterwaarden van ons leidingwater zijn: kh wisselend, meestal rond de 7, gh altijd 10, ph rond de 7.7
Voor mijn levendbarenden voegde ik kh+ toe tot ik een 10 had en gh+ tot ik 14 had. Mijn ph schommelde in het aquarium tussen de 7.6 en 7.8.
Om mijn co2 gehalte op peil te krijgen staat de controller nu ingesteld op 7.15 ph. en heb nu ook werkelijk 7.15ph. Maar de kh zakt ook naar een 8.
Is dit een gevolg van de co2 of van de betere plantengroei?
Wat nu bij het water verversen? De gh zou ik in elk geval willen op 14 houden, maar wat doe ik best met de kh? Wel rekening houden met mijn visbestand, overwegend mollie, platty, zwaardragers, endlers, vuurgarnalen, neons en ancistrussen. Alles plant zich goed voort, en dit zou ik zo willen houden, m.u.v. de planten die veel te eentonig waren en met de verlichting en co2 wat meer kleur brengen. Ook vond ik dat de vissen m.u.v. de neons niet zo lang leefden.
Maar dit steek ik op het heel langdurig gebruik van easy carbo.
Wie helpt mij op weg
De waterwaarden van ons leidingwater zijn: kh wisselend, meestal rond de 7, gh altijd 10, ph rond de 7.7
Voor mijn levendbarenden voegde ik kh+ toe tot ik een 10 had en gh+ tot ik 14 had. Mijn ph schommelde in het aquarium tussen de 7.6 en 7.8.
Om mijn co2 gehalte op peil te krijgen staat de controller nu ingesteld op 7.15 ph. en heb nu ook werkelijk 7.15ph. Maar de kh zakt ook naar een 8.
Is dit een gevolg van de co2 of van de betere plantengroei?
Wat nu bij het water verversen? De gh zou ik in elk geval willen op 14 houden, maar wat doe ik best met de kh? Wel rekening houden met mijn visbestand, overwegend mollie, platty, zwaardragers, endlers, vuurgarnalen, neons en ancistrussen. Alles plant zich goed voort, en dit zou ik zo willen houden, m.u.v. de planten die veel te eentonig waren en met de verlichting en co2 wat meer kleur brengen. Ook vond ik dat de vissen m.u.v. de neons niet zo lang leefden.
Maar dit steek ik op het heel langdurig gebruik van easy carbo.
Wie helpt mij op weg
Re: wilwi zijn 450
ik weet niet waar jij woont, hier betaal ik ongeveer 0.25 euro voor 1000 liter drinkwater, ik ververs elke week 50% dus kost me weekelijks 25 cent, over een heel jaar dus 13 euro.wilwi schreef:Bedankt, heb me gisteren een EI kit besteld. Waarschijnlijk zal ik in de handleiding wel vinden hoeveel fosfaat en nitraat ik mag toevoegen. Kan jij me vertellen op een 380 liter water en dagelijks 6 ml profito.stylz schreef:ziet er leuk uit, ik zou nog wat spelen met de plantjes, rode planten trekken de achtergrond naar voren, daardoor werk je de diepte in het midden nu wat tegen, maar hij is er wel
easylife filter medium heb ik nog nooit toegevoegd, is in mijn ogen ook niet nodig.
profito is prima spul maar het bevat geen nitraat en fosfaat, wie weet een overweging om dat ook toe te gaan voegen.
Hier word nogal wat gedaan om het waterverbruik zo laag mogelijk te houden en is het water nogal duur. Daarom zal ik wekelijks 20% water verversen. Heeft dit een invloed op het toevoegen van fosfaat en nitraat? Zuiver regenwater heb ik ook niet, alleen putwater dat na 1 uur zo bruin is dat je en er niet meer kan door kijken en letterlijk stinkt.
voor jou 380 liter zou dat dus op net geen 5 euro komen per jaar.
Een EI kit zegt mij niets, ik bereken het ook via de site van aquarium bemesting, of het 100% klopt weet ik niet nooit na gerekend, maar die dosering werkt.
alleen niet meer dagelijks profito dan, want dat gaat niet samen met macro's
probleem met niet 50% verversen is dat je niet meer weet wat je waterwaardes zijn na een tijdje, eigenlijk doe je dan maar wat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Re: ph, kh en co2 voor levendbarenden en vuurgarnalen
ok gaati 
in de eertse plaats iets wat voor jou te laat is, maar wie weet dat een ander dit ook leest
Als je LED en CO2 wil aanschaffen, moet de volgorde zijn eerst CO2 dan LED, anders loop je de kans dat met de LEd de fotosynthese opeens veel sneller gaat en je alg krijgt door een te kort aan CO2.
iedereen hikt een beetje tegen de 50% verversing aan, kan 20% of nog iets minder, ja net in een andere topic al verteld drinkwater kost ongeveer 0.25 euro per 1000 liter dus ja das een flinke kosten post duhhhhhh, zonder geheid daar zitten je kosten niet.
Daarbij door de 50% wissel, weet je wat de waardes van je aquarium zijn, nl de waardes die je berekend hebt, ze dalen wel iets voor de volgende dosis, planten verbruiken immers, maar dat is maar weinig.
na een week waarbij meer of minder is opgenomen dan je berekend hebt ververs je 20% zo loop je steeds verder weg van je gewenste waarde en weet je na een paar maanden niet meer hoeveel fosfaat je bv hebt terwijl je op 1 PPM doseert.
met 50% blijft dat altijd goed, meer verversen is nog beter, dan blijf je nog dichter bij je streefwaarde, maar niet nodig.
na elke water verversing kan je gewoon je waardes van GH en KH weer op peil brengen met poeders, ik kijk niet echt naar GH en KH, calcium zit er meer dan genoeg in het leiding water 50 PPM in mijn geval terwijl ik 30 PPM wil magnesium zit wat lager dus dat voeg ik bij tot 10 PPM.
Voor je CO2 kan je gewoon de KH van je leidingwater gebruiken, mits je genoeg ververst, die zakt over de loop van de week wel door gebruik, maar is nauwkeurig genoeg.
Hoop dat dit je weer wat verder helpt
in de eertse plaats iets wat voor jou te laat is, maar wie weet dat een ander dit ook leest
Als je LED en CO2 wil aanschaffen, moet de volgorde zijn eerst CO2 dan LED, anders loop je de kans dat met de LEd de fotosynthese opeens veel sneller gaat en je alg krijgt door een te kort aan CO2.
iedereen hikt een beetje tegen de 50% verversing aan, kan 20% of nog iets minder, ja net in een andere topic al verteld drinkwater kost ongeveer 0.25 euro per 1000 liter dus ja das een flinke kosten post duhhhhhh, zonder geheid daar zitten je kosten niet.
Daarbij door de 50% wissel, weet je wat de waardes van je aquarium zijn, nl de waardes die je berekend hebt, ze dalen wel iets voor de volgende dosis, planten verbruiken immers, maar dat is maar weinig.
na een week waarbij meer of minder is opgenomen dan je berekend hebt ververs je 20% zo loop je steeds verder weg van je gewenste waarde en weet je na een paar maanden niet meer hoeveel fosfaat je bv hebt terwijl je op 1 PPM doseert.
met 50% blijft dat altijd goed, meer verversen is nog beter, dan blijf je nog dichter bij je streefwaarde, maar niet nodig.
na elke water verversing kan je gewoon je waardes van GH en KH weer op peil brengen met poeders, ik kijk niet echt naar GH en KH, calcium zit er meer dan genoeg in het leiding water 50 PPM in mijn geval terwijl ik 30 PPM wil magnesium zit wat lager dus dat voeg ik bij tot 10 PPM.
Voor je CO2 kan je gewoon de KH van je leidingwater gebruiken, mits je genoeg ververst, die zakt over de loop van de week wel door gebruik, maar is nauwkeurig genoeg.
Hoop dat dit je weer wat verder helpt
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Dan heb jij lekker goedkoop water stylz, hier kostte het dit jaar 0,70 per 1000L. Dit verandert komend jaar naar 0,67. Ter vergelijking: jij zou hier dus dit jaar 33,60 moeten betalen. Verchilt nogal wat zeg 
Hier waterfactuur (gent of Oost-Vlaanderen): vorig jaar gemiddeld exact 5.11 euro per 1000 liter. Zou dit jaar nog duurder worden. Hoe meer je verbruikt hoe duurder het word. Zo kom ik op bijna 6 euro per 1000 liter, of een ververs beurt van 50 % kost me 1.2 euro. Op jaarbasis 62 euro + verwarming water + extra toevoegingen + extra co2 mag je toch vlug 100 a 120 euro per maand rekenen.
Ik weet, wat is 100 euro per maand om je aquarium in conditie te houden. Maar het moet ergens binnen de perken blijven. 15% van mijn elektr verbruik gaat naar mijn gezelschapsbak, en nog eens 15% naar mijn kweekbakken. Ik reken op 60 euro per maand. Zonder technisch apparatuur kom ik elektr, water en voeding vlug op 100 euro per maand. Daar zou ik het willen bij houden.
Ik zou zo lang mijn gezondheid en dus omstandigheden mijn vision 450 niet willen missen, hem zo mooi mogelijk willen houden, mijn kweekbakken behouden, want nu voorzie ik zelf voor mijn aanvulling in de gezelschap bak en kan ik nog wat kweek verkopen.
Dus zoek ik een oplossing, na ik geïnvesteerd heb in led verlichting en co2 installatie, om van mijn aquarium (vissen en planten) een levend schilderij te houden.
Een eerste bij mij opkomende oplossing is: ik ververs 20%, dus slechts 4 op 10 van ei zegt. Ik voeg dus 40% van wat EI zegt toe..................
Ik weet, wat is 100 euro per maand om je aquarium in conditie te houden. Maar het moet ergens binnen de perken blijven. 15% van mijn elektr verbruik gaat naar mijn gezelschapsbak, en nog eens 15% naar mijn kweekbakken. Ik reken op 60 euro per maand. Zonder technisch apparatuur kom ik elektr, water en voeding vlug op 100 euro per maand. Daar zou ik het willen bij houden.
Ik zou zo lang mijn gezondheid en dus omstandigheden mijn vision 450 niet willen missen, hem zo mooi mogelijk willen houden, mijn kweekbakken behouden, want nu voorzie ik zelf voor mijn aanvulling in de gezelschap bak en kan ik nog wat kweek verkopen.
Dus zoek ik een oplossing, na ik geïnvesteerd heb in led verlichting en co2 installatie, om van mijn aquarium (vissen en planten) een levend schilderij te houden.
Een eerste bij mij opkomende oplossing is: ik ververs 20%, dus slechts 4 op 10 van ei zegt. Ik voeg dus 40% van wat EI zegt toe..................
ik zie dergelijk bedragen niet op mijn afrekening, maar dan nog, laat het een euro per 1000 liter zijn dan kost het mij 52 euro water per jaar, dat staat in geen verhouding tot wat de meeste alleen al aan middeltjes in het aquarium gooien 
Ik gebruik geen water bereider, geen profito, geen easy carbo, geen pre mix sporen elementen, geen enkele meetset. alleen daarmee spaar ik al stukken meer uit dan wat het verversen mij kost
maar voor iedereen stel je ververst voor 30 euro per jaar, wat is dat ten opzichte van de totale kosten van je aquarium per jaar ?
Ik denk dat te veel naar de verkeerde kosten posten wordt gekeken, 50% verversen betekend dat je water waardes altijd goed zullen blijven, er is geen enkele andere manier om dat te weten.
Ik gebruik geen water bereider, geen profito, geen easy carbo, geen pre mix sporen elementen, geen enkele meetset. alleen daarmee spaar ik al stukken meer uit dan wat het verversen mij kost
maar voor iedereen stel je ververst voor 30 euro per jaar, wat is dat ten opzichte van de totale kosten van je aquarium per jaar ?
Ik denk dat te veel naar de verkeerde kosten posten wordt gekeken, 50% verversen betekend dat je water waardes altijd goed zullen blijven, er is geen enkele andere manier om dat te weten.
Probleem is dat jullie van zo een lage prijs uitgaan.
Hier heb ik meer dan 5 euro per 1000 liter, en boven het gemiddelde gezinsverbruik tot 6 euro per 1000 liter.
Als je nog niet van je stoel gevallen bent kan ik je vertellen dat ik in Gent, Oost-Vlaanderen, woon en niet inde Sahara woestijn waar weinig water is.
Hier heb ik meer dan 5 euro per 1000 liter, en boven het gemiddelde gezinsverbruik tot 6 euro per 1000 liter.
Als je nog niet van je stoel gevallen bent kan ik je vertellen dat ik in Gent, Oost-Vlaanderen, woon en niet inde Sahara woestijn waar weinig water is.
Ook al zou je 60 euro per jaa rmoeten vetalen voor het water dat is uit eindelijk 2.50 euro per maand wat je dan extra uit moet geven als je 50% wissel gaat gebruiken
'The eye is useless, if the mind is blind'
zal na de middag eens een kopij van de afrekening bijvoegen, 1 euro???, 6 euro ja. Wij leven in Oost-Vlaanderen héstylz schreef:ik zie dergelijk bedragen niet op mijn afrekening, maar dan nog, laat het een euro per 1000 liter zijn dan kost het mij 52 euro water per jaar, dat staat in geen verhouding tot wat de meeste alleen al aan middeltjes in het aquarium gooien
ik snap je berekening niet erg, ok 6 euro per 1000 liter is dus 3 euro per week, CO2 kost 3 euro per kg daar doe jij 4 maanden mee dus... kan je bijna verwaarlozen maar ok 3 euro.
Verwarmen, ik gebruik gewoon warm water uit de kraan, ja kost iets zeg 10 euro wat zwaar overdreven is, sporen elementen ook 3 euro kom ik aan 19 euro per week geen 60 dat bij benadering niet.
maar als je 20% wil verversen kan dat, maar dan verlichting laag, ja je zal moeten gaan meten, hoe onnauwkeurig dat ook is, maar je moet wat want je hebt na een paar maanden geen idee of een waarde veel te hoog is of te laag.
Verwarmen, ik gebruik gewoon warm water uit de kraan, ja kost iets zeg 10 euro wat zwaar overdreven is, sporen elementen ook 3 euro kom ik aan 19 euro per week geen 60 dat bij benadering niet.
maar als je 20% wil verversen kan dat, maar dan verlichting laag, ja je zal moeten gaan meten, hoe onnauwkeurig dat ook is, maar je moet wat want je hebt na een paar maanden geen idee of een waarde veel te hoog is of te laag.
ik zit fout het is hier inmiddels ook duurder een euro per 1000 liter.
https://www.evides.nl/tarieven
https://www.evides.nl/tarieven
er lopen nu 2 draadjes door elkaar, ik denk dat je de kosten te hoog inschat van de 50% wissels, ik denk dat mensen dat over het algemeen te hoog inschatten.
Vervolgens gaan ze dan meetsetjes kopen en andere middelen die niet nodig zijn in mijn ogen, aquasafe,vloeibaarfilter medium, meet koffertje, profito, easycarbo enz.
Vervolgens gaan ze dan meetsetjes kopen en andere middelen die niet nodig zijn in mijn ogen, aquasafe,vloeibaarfilter medium, meet koffertje, profito, easycarbo enz.
Dit viel mij ook al op...stylz schreef:er lopen nu 2 draadjes door elkaar
Heb de berichten uit je aquarium topic even hier bijgevoegd Wilwi. Zo blijft het overzichtelijker
misschien, zoals beloofd, voor de ongelovigen de afrekening van vorig jaar.Pas op, dit is dit jaar duurder geworden.
De exacte prijs btw in is 6,2552 euro per m³ voor het laatste verbruik.
!!! is water, geen wiskey
Zal wanneer ik die grondstoffen binnen heb er hier mee beginnen, en tegen mijn zin, 50% verversen.
Indien het resultaat niet 100% is ga ik terug over op profito.
Ik heb nog 4 liter profito staan, kan ik eventueel bepaalde grondstoffen, en in welke hoeveelheid, toevoegen om zelfde resultaat te bekomen.
Ik gebruik nu ook easy life filtersupplement welke het vers water geschikt zou maken voor het aquarium. Dit is waarschijnlijk ook beter niet te gebruiken bij het EI systeem want dit haalt toch bepaalde metalen uit het water?