Hallo,
Momenteel zit ik in de opstartfase van mijn bak en ben de benodigde spullen aan het halen. Het is een zelfbouwbak van 100cm bij 50cm bij 50cm, dus een inhoud van ongeveer 200 L.
Nu heb ik een Superfish bodemverwarming van 60 watt, die geschikt is voor een bak van 550 L:
Eigenschappen
- Wattage: 60 watt
- Maximale inhoud aquarium: 550 liter
- Kabel: 9 meter
Alleen lees ik verschillende berichten over bodem verwarming, vandaar twee vragen:
1) Is een bodemverwarming überhaupt aan te bevelen?
2) Is het model wat ik heb voldoende?
3) Zou ik hiernaast nog een gewoone (danwel externe) verwarming aan moeten schaffen?
Graag hoor ik jullie adviezen!
Hartelijke groet
Bodemverwarming doen/niet doen?
Re: Bodemverwarming doen/niet doen?
Hallo.
Sinds dit weekend ben ik een 2e aquarium begonnen, een Ciano van 1 meter lang en 50 cm hoog. Ik heb een speciaalzaak opgebeld over een verwarmingsmat. Daar raden ze het af, aangezien wortels van jonge plantjes er nogal vaak van dood gaan. Dus ik zou het er niet indoen. Gewoon met thermostaat 150 watt verwarmen. Succes!
Sinds dit weekend ben ik een 2e aquarium begonnen, een Ciano van 1 meter lang en 50 cm hoog. Ik heb een speciaalzaak opgebeld over een verwarmingsmat. Daar raden ze het af, aangezien wortels van jonge plantjes er nogal vaak van dood gaan. Dus ik zou het er niet indoen. Gewoon met thermostaat 150 watt verwarmen. Succes!
Re: Bodemverwarming doen/niet doen?
ik zou ook niet aan een bodem verwarming beginnen, moet vaak ook weer een losse thermostaat bij.Marianne1 schreef:Hallo.
Daarnaast zou ik nooit voor een verwarmer kiezen van 150 watt, maar dan 2 van 75 watt zeg maar, thermostaten blijven altijd in de aanstand hangen, heb je dan relatief veel vermogen, dan zijn je vissen en planten dood voor je door hebt dat hij blijft hangen, met 2 thermostaten gebeurt dat nooit.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0