Backlight

Plaats reactie

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Backlight

Bericht door stefan99 »

Hoi

In een ander topic heb ik het wel even genoemd, maar dit ging door een ander topic heen. Dus maar even een eigen topic erover gestart :)
Ik wil graag backlight achter me aquarium. Hierbij wil ik niet dat de fotosynthese geactiveerd wordt. Wat is de maximale intensiteit die ik het licht kan geven? Of zijn er manieren om het licht te te 'dimmen' om de intensiteit te verlagen. Het backlight gaat niet erg lang per sag aanstaan. Bedoeling is max 30min per dag
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Backlight

Bericht door Linda »

Ik zou een zo laag mogelijk wattage pakken...Eventueel kun je ook de lamp wat verder van de bak afzetten.
Sowieso niet te fel anders schrikken je vissen zich iedere ochtend een ongeluk :P
Als je led neemt kun je ook dimbare nemen da's helemaal makkelijk..
Maar volgens mij reageert een plant op ieder straaltje licht..Maar als je hem maar een half uur aan zet kan het nooit echt op gang komen. Dit zegt niets over algen..

Wat ik heb gedaan bij mijn nano, is de lamp gedeeltelijk op de muur richten, en het licht kaatst via de (witte) muur in de bak.

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Linda schreef:Ik zou een zo laag mogelijk wattage pakken...Eventueel kun je ook de lamp wat verder van de bak afzetten.
Sowieso niet te fel anders schrikken je vissen zich iedere ochtend een ongeluk :P
Als je led neemt kun je ook dimbare nemen da's helemaal makkelijk..
Maar volgens mij reageert een plant op ieder straaltje licht..Maar als je hem maar een half uur aan zet kan het nooit echt op gang komen. Dit zegt niets over algen..

Wat ik heb gedaan bij mijn nano, is de lamp gedeeltelijk op de muur richten, en het licht kaatst via de (witte) muur in de bak.
Is ook maar een half uurtje inderdaad. Kunnen ook het aquarium in de ochtend een halfuurtje laten branden en in de avond een halfuurtje korter. Iedere dag op tijd naar bed dus :P
Denk ook dat een plant op al het licht reageert, maar pas bij een bepaalde intensiteit zijn fotosynthese kan activeren.
(Had ik op school een leuk onderzoek over kunnen houden, maar mijn onderzoek heb ik al.ingeleverd. :)

Wordt een soort ochtend gymnastiek voor de vissen, in een keer een hoop licht. Vissen schieten 30x de bak door. Beetje conditie opbouwen bij die beestjes.

Hoe veder je het licht van het aquarium af zet, hoe minder licht stralen bij het aquarium komen. Denk alleen niet dat het mogelijk is bij mij
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

een half uur is niet snel een probleem, neem bv een pl lamp, ik zou op zich alleen mn bak dan inrichten voor backlight en het altijd aan houden :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Super mooi idee vindt het er echt leuk uit zien! Net even op het internet gekeken. Volgens mij wat ik eerdr heb gelezen in verschillende topics is dat vissen en planten al in avond/nacht modus gaan als er 30% van de normale licht intenssiviteit nog over is. Dat is natuurlijk per plant verschillend. Mij lijkt het dus geen probleem geven kwa rust voor sommige vissen en planten. En als je de duur van de normalen licht uren vermiderd lijkt het me nooit een algenprobleem opleveren.
'The eye is useless, if the mind is blind'