Advies gevraagd m.b.t. verlichting

Plaats reactie

Onderwerp auteur
TENZ
0-200
0-200

Advies gevraagd m.b.t. verlichting

Bericht door TENZ »

Hallo allemaal,

Zoals in dit topic http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=12315 vermeld, heb ik mijn 640 liter aquarium recent opnieuw opgezet.
De waterwaardes zijn prima, maar ik zou graag wat advies willen over de verlichting.
Momenteel heb ik achterin (waar de meeste planten staan) een Narva Daylight 865 1449 mm T5 en voorin een Dennerle Trocal T5 80 watt 1449 mm Color Plus.
Wat zou hier het juiste lichtschema zijn m.b.t. zomin mogelijk alg en goede plantengroei?

Eigenlijk zou ik voor de Dennerle Trocal T5 80 watt 1449 mm Color Plus denk ik een andere lamp willen. Op zich lichten de vissen wel mooi op, maar in de aquariumzaak kwamen de kleuren van de ramirezi, ramirezi electric blue
en aApistogramma cacatuoide beter uit. De blauwe kleuren.
Welke adviseren jullie?

Bedankt alvast!

stylz
1000+
1000+

Re: Advies gevraagd m.b.t. verlichting

Bericht door stylz »

ik ben fan van de combinatie 865/840 van philips maar dat is voor iedereen anders.

Een goed belichtings schema heeft rond de 10 uur verlichting, minimaal 8 maximaal 12 uur.

lampen op zich zelf veroorzaken geen algen groei of remmen het af, dat is een fabel van de verkopers.
Tenzij je een totaal verkeerd spectrum zou nemen bv alleen groen of zo want daar kunnen planten weer niets mee.
Of langer dan 12 uur want na 12 uur doen je planten niets meer en kweek je alleen nog alg.

Verlichting moet in balans zijn met stroming en sporen elementen de balangrijkste daarvan is CO2.

Meer licht vraag meer stroming meer sporen elementen, minder licht dus minder stroming en sporen elementen.

een continue CO2 checker is daarvoor een handig hulpmiddel, wordt die blauw dan heb je te veel licht voor wat je aan CO2 en andere sporen elementen aanbied.
Je kan dat vaak op 2 manieren oplossen......
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
TENZ
0-200
0-200

Bericht door TENZ »

Bedankt, hier kan ik wat mee! :)

Onderwerp auteur
TENZ
0-200
0-200

Bericht door TENZ »

Toch nog een vraag hierover. Ik heb niet 1 om 1, maar 2 om 2 van deze lampen. Dus 2x Narva Daylight 865 1449 mm T5 en voorin 2x Dennerle Trocal T5 80 watt 1449 mm Color Plus.

Geldt dan nog steeds dan ik deze vier lampen 10 uur aan moet kunnen hebben op termijn?

In de kap zitten 2 x 2 armaturen. In de voorste 2 dezelfde lampen en achterin dezelfde lampen. Hoe doen de meeste mensen dit? Om en om of ook per soort lamp in en uitschakelen?

Bedankt alvast! :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

een totale belichtings duur van rond de 10 uur is prima, zeker niet langer dan 12 uur.

of je alle lampen aan kan hebben is een andere vraag, het ene gaat om dag lengte dus tussen licht aan en licht uit dat is ongeveer 10 uur, de andere vraag is intensiteit dus hoeveel licht.

Die vraag is lastiger te beantwoorden en moet evenwicht zijn tussen hoeveel licht er op de plant komt en wat hij aangeboden krijgt aan sporenelementen (de belangrijkste is CO2) daar naast heb je dan voldoende stroming nodig om dat bij je planten te krijgen.

Het makkelijkste is een CO2 checker zorg dat die groen blijft, wordt hij blauw dan licht minderen of CO2 omhoog.

Onderwerp auteur
TENZ
0-200
0-200

Bericht door TENZ »

Bedankt! :)

Toevallig heb ik zo'n CO2-checker hangen. Hij wordt alleen niet groen. Blijft een beetje hangen op blauwgroen.
Ik heb de grootste Dennerle flipper, en heb hem nu op 60 bellen staan. Vanaf de onderkant gemeten.
Afbeelding *foto van internet*
Daar is toch het beste om te tellen? Tijdens de weg naar boven komen sommige bellen bij elkaar en heb je geen goed beeld van het aantal lijkt mij.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Bellen tellen doe je in een bellenteller :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

gaat wie weet ook wel in je flipper maar toch :)

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Ik had er ook zo'n flipper inhangen, maar er snel weer uitgehaald.
Wordt erg snel vies waardoor de co2 niet goed meer oplost.
Het is een lelijk ding wat in de bak hangt.
Daarnaast als je meer co2 wilt toevoegen verlies je veel co2 omdat de bellen niet genoeg opgelost worden.

Denk eens aan een reactor of atomizer, die lossen je co2 veel efficiënter op.
Dan heb je wel een bellenteller en een co2 continu checker nodig om je toevoer van co2 in de gaten te houden.
Laatst gewijzigd door Henton op 06 dec 2015 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henton schreef:Ik had er ook zo'n flipper inhangen, maar er snel weer uitgehaald.
Wordt erg snel vies waardoor de co2 niet goed meer oplost.
Het is een lelijk ding wat in de bak hangt.
Daarnaast als je meer co2 wilt toevoegen verlies je veel co2 omdat niet de bellen niet genoeg opgelost worden.

Denk eens aan een reactor of atomizer, die lossen je co2 veel efficiënter op.
Dan heb je wel een bellenteller en een co2 continu checker nodig om je toevoer van co2 in de gaten te houden.
Wat hij zegt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: