hoeveel frontosa`s kunnen in me aquarium?

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

hoeveel frontosa`s kunnen in me aquarium?

Bericht door bramfauth »

Beste leden
Ik will graag weten hoeveel frontosa`s ik kan houden.
Mijn aquarium is 160x60x60 dus bijna 600l.
Met donkere achterwand en dimmend licht.
Veel kalkstenen voor de hardheid van het water.
2 externe pompen, in totaal 2250 liter per uur.
En 2 zuurstof pompen.
Doe er geen andere vissen bij alleen 2 algeneters.

Ik wil de frontosa`s al klein aanschaffen.
Maarja met hoeveel zou ik kunnen beginnen?
Vind het niet erg als er later paar weg moeten zolang ik maar een koppeltje overhou.
Hoor graag van jullie.

stylz
1000+
1000+

Re: hoeveel frontosa`s kunnen in me aquarium?

Bericht door stylz »

Ik zou toch voor een wat grotere groep gaan, beginnen met minstens 10 a 15 dieren, zeker nooit minder dan 5 dieren.

als de alpha man een van de andere mannen te veel op zijn huid gaat zitten kan je overwegen die man uit te vangen, maar vermoedelijk kiest de alpha dan een nieuw slachtoffer, vang je de alpha uit dan ontstaat er vanzelf een nieuwe alpha en begint het ook overnieuw, vandaar meer bliksemafleiders.

in dit geval is meer beter want de agressie van de alfa wordt verdeeld over meerdere slachtoffers, daarom gaat 15 beter dan bv 4 frontosa's
Andere vissen er bij is geen enkel probleem, deze worden toch genegeerd, tenzij ze te klein zijn, dan worden ze opgegeten.
Als algen eters zou ik er een groep synodontissen bij zetten, zeker geen 2 maar ook minstens 10, de calvus is ook zeer geschikt als mede bewoner net als de kendalli bv, zeker geen Cyps :P

Je aquarium is aan de kleine kant voor deze vissen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

Bericht door bramfauth »

Bedankt voor je info.
Ik heb nu 9 kleine frontosa`s inzitten.
Je ziet meteen dat het groep vissen zijn erg leuk gezicht .
Maar ik heb er 9 omdat de winkel niet meer had.
Is dit genoeg of zeg je van doe er nog maar een paar bij?

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

Bericht door bramfauth »

Ohhja en trouwens in de winkel zeiden ze dat rode muggenlarven slecht voor ze zijn. Diepvries of levend maakt niet uit maar daardoor kunnen ze sneller ziektes ofzo oplopen zei die. Vind dit erg raar, kunnen jullie er meer over vertellen?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Voor de lieve vrede kan je er meestal beter meer nemen maar, ja als die er niet zijn :)

Rode mug was vroeger vrij slecht tegenwoordig zijn de meeste schoon gekweekt.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

9 dieren is prima, uiteindelijk zal je moeten denken aan een harem als in 1m-2v.
Ze worden groot, heel groot! (lees 40cm voor mannen en dikke 30-35 voor vrouwen) Heb ze jarenlang gehouden (zoek op mijn naam en je zal versteld staan)
Neem een open inrichting met bv een sightbreak, bv een grote steen op de voorgrond zodat het lijkt of ze elkaar uit de weg kunnen.
Rode mug zit niks in voor frontosa's, ze gedijen veel beter op spiering en mossel en garnaal.

Calvus en kendalli kan idd prima maar ik zou kiezen tussen 1 van die twee, je bak is nu groot maar over een jaar zal je zien dat ze sneller groeien als je denkt. Als meervallen zou ik een wat actievere syno nemen, bv de lucipinnis en niet de polly white die veel schuchterder is. Frontosas zijn behoorlijk sluw en zullen het niet nalaten een syno zoals de polly white proberen op te eten, deze hebben dan weer als afweer een scherpe stekel in de bek waarmee ze zich vastzetten in de bek van de frontosa, waar de frontosa weer aan overlijd.

Gedimt licht, veel vers water en een inrichting die vooral open is, maakt deze vis happy.
Welke variant heb je eigenlijk? want er zijn wel 14 verschillende soorten omloop :)

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

Bericht door bramfauth »

Top heel erg bedankt.
Weet ik nu wat ik ze het beste kan voeren, en natuurlijk zo veel mogelijk afwisseling.
Ik hou het dan ook wel bij 9 en weet ook dat er een paar weg moeten over een jaar maar lijkt me leuk als ze voor nakomelingen zorgen.
Ik heb de blue zaire moba.
Betaal je ook wat maar heb je ook wat ;-)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik ga er niet van uit dat er weg moeten, des te meer je er weg haalt des te meer agressie krijg je en op den duur vallen er doden.

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

Bericht door bramfauth »

Ohh okee goed in de gaten houden dus. Zijn nu gelukkig nog heel klein.
Maar meer dan 9 heb ik echt niet nodig? Zodat ze minder agressief worden naar elkaar op dden duur? Want zit verder ook geen vis bij.

Ik heb wat stenen aan de zijkant staan links en recht staan, en in het midden niks.
Is dat een goeie opzet?

En ze zeggen dat ze graag vissen eten op een bepaalde leeftijd. Wat voor vis precies die ik er dan naast in een andere bak laat kweken?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ze eten elke vis die niet minstens 1/3 van hun lengte is, is dus ook een probleem met later vis bij plaatsen.

Frontosa's hebben geen hele bak met stenen nodig, maar het helpt om de bak zo in te delen dat zichtlijnen steeds gebroken worden, in een hele lege bak zijn de minder dominante nooit uit zicht en dan krijg je meer problemen.
Meer vis helpt goed bij cichliden dan zijn er zo veel dat de meest dominante niet de moeite neemt ze allemaal steeds te bejagen.
Andere vissen werken bij deze soort niet als bliksemafleiders ze zijn alleen maar vervelend tegen elkaar.
elke wat meer stevige vis uit het tanganyika meer van de juiste grote kan er eigenlijk wel bij.

Dit is hun hoofdvoedsel :) Cyprichromis leptosoma
Afbeelding

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

Bericht door bramfauth »

Okee dus als ik het goed is hetzo dat hoe meer steen erin zit hoe minder agressief ze naar elkaar worden omdat de zicht lijnen zijn gebroken.
En andere visssen erbij werkt niet. Alleen vissen uit het tanganyika meer zorgen er voor dat ze minder agressief worden omdat ze niet meer de moeite doen om iedereen weg te jagen.
En het maakt helemaal niet uit welke vis uit het tanganyika meer?

Is die vis echt hun hoofdvoedsel of zijn andere ook goed?

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Voor het eerst dat stylz en ik het niet eens zijn :mrgreen:
Frontosas gedijen goed in een grotere groep op jonge leeftijd maar eenmaal volwassen, en je bak is groot maar nou niet heel groot, dan vechten mannen elkaar de tent uit.
Ik blijf bij 1m en meerdere vrouwen. Die vrouwen mogen er best wat zijn hoor maar eenmaal de alphaman gevormt.... dan zal je moeten gaan seksen en de groep uitdunnen, iig de meerdere mannen eruit.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Chumbu schreef:Voor het eerst dat stylz en ik het niet eens zijn :mrgreen:
Frontosas gedijen goed in een grotere groep op jonge leeftijd maar eenmaal volwassen, en je bak is groot maar nou niet heel groot, dan vechten mannen elkaar de tent uit.
Ik blijf bij 1m en meerdere vrouwen. Die vrouwen mogen er best wat zijn hoor maar eenmaal de alphaman gevormt.... dan zal je moeten gaan seksen en de groep uitdunnen, iig de meerdere mannen eruit.
Nee hoor wij zijn het wel met elkaar eens :) ik heb ook al aangegeven dat de bak aan de kleine kant is voor deze vissen, de groep zo groot mogenlijk helpt, voor frontosa's is meer beter, maar betwijfel of het in deze bak gaat, eigenlijk vind ik 1 man en een 2 vrouwen bv geen goede groep.
Vandaar met 15 of zo beginnen dan hou je nog een soort groep over, voor de niet dominante mannen is geen plaats, tenzij je een stuk groter gaat.
Zicht lijnen breken helpt, maar dat is lastig.
Rode mug is prima voer voor kleine frontosa's maar uiteraard niet voor een volwassen dier, ergens moet je over naar vis en mosselen, een volwassen dier ziet een muggenlarf niet eens :mrgreen:
Ik antwoorde ook meer in algemene zin op de rode muggenlarf :)

Onderwerp auteur
bramfauth
0-200
0-200

Bericht door bramfauth »

Okee heel erg bedankt.
Dan nog 1 vraagje:
Is levend voer een must? Dus moet ik wat guppen of andere vissen kopen om ze daarmee te voeren of hoeft dat niet?

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Nee hoeft niet levend voer te zijn, al zullen ze het wel waarderen op zijn tijd.
Let op met bv guppen die nogal eens gevoert worden (sorry gup liefhebbers) dat ze schoon zijn, niet zomaar elk levend diertje is parasiet vrij en als het overslaat op jou vissen dan ben je zuur.
Daarom best gewoon lekker diepvries voer of grote vlokken voor carnivoren geven.