Waterwaarden Zuid-amerika biotoop

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Waterwaarden Zuid-amerika biotoop

Bericht door michel1976 »

Ik wil starten met een zuid-amerika bak maar vraag me af wat de juiste waterwaarden zijn hiervoor

wil er voornamelijk, choearami/maanvis/discus enz in

kan iemand adviseren wat de juiste waarden ongeveer zijn? en wanneer kun je de planten en vissen uitzetten, is dit pas na een goed waterwaarde?

Of meet je deze later

Patman
800-1000
800-1000

Re: Waterwaarden Zuid-amerika biotoop

Bericht door Patman »

Hoi,

Allereerst, goerami's komen niet uit Zuid-Amerika maar uit Zuid-Oost Azie, India en zo. Dus die sla ik maar over :)

De Maanvissen en Discussen die tegenwoordig in de handel zijn zijn als wat beter te houden op gewoon leidingwater, maar naar mijn mening is het toch sowieso beter voor de hele bak (planten en zo) als de waterwaardes wat zachter en zuurder zijn dan kraanwater. En dan hoef je heus niet 'diep' te gaan, maar zo een GH van 8 en een pH van 6,5 tot 7. Dan heb je ook minder last van sommige algen.

Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar onze sponsor heeft hele mooie Discussen te koop, en kan je ook voorzien van goede info.

Tippie: Kijk ook eens in onze Databasa (Cichliden - Zuid Amerika ->)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Oh... vergeten;

De bak inrichten inclusief planten, en na een paar dagen enkele vissen uitzetten. In het geval van discussen neem ik aan dat je gelijk een groepje uitzet. Als dat al grote discussen zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je bacteriehuishouding al in volle gang is. Dat kan door eerst de bijvisjes (als je die wil)... uit te zetten, en dan na een paar weken de discussen. Of als de bak is opgestart consequent voeren om de bacterie-kolonie op peil te brengen. In ieder geval moeten jouw bacteriën voorbereid zijn op een plotselinge vervuiling van het water. Als er geen vis in zit hebben ze niet veel te doen, en als je dan ineens een buslading vissen uitzetten zijn ze niet op tijd gereed om de afvalstoffen te verwerken. Pas daar mee op. Bij een bak van 160cm en weinig discussen of Maanvissen valt het wel mee... maar wel blijven verversen.

Na het inzetten van de vis dagelijks meten hoe hoog het Nitriet en Nitraat is. (Mocht je niet weten van dit is, zie Waterkwaliteit.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

jari4now

Bericht door jari4now »

Als je jongen vissen koop dan is het zeker belangrijk om regelmatig te verversen, jonge vissen moet je 4 à 5 x per dag voeren wil je mooie grote discussen krijgen en dat houdt dus in veel afval......

Als tip zou ik willen zeggen neem ook een stuk of 10Corydoras sterbai bijvoorbeeld, voor op de bodem.

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Geweldig! bedankt voor de goeie info, moet zeggen dat dit forum aardig goed is en erg volledig met antwoorden.

heb gisteren een aantal platen uitgezet (zie mijn fotos op de leden stellen zich voor) toen voor de grap de ph gemeten na een tijdje, deze was 8. na een nacht draaien nogeens gemeten en nu zit hij op 7,5 dus dat gaat de goeie kant op

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

We doen ons best 8)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Heb je vragen, kan je ze me altijd stellen.

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik heb wel een vraag Rob............

Schijnt morgen ook de zon???????

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Geweldig bedankt!

Ben nu eerst nog bezig om alles goed t elaten lopen en de waterwaarden juist te krijgen, dan hoop ik over een week wat eerste visjes in de bak te doen en na verloop van tijd een aantal discussen.

Rob Bosman

michel hoe groot is je bak wat voor filters heb je wat is je kraanwater ph gh en kh

jari4now

Bericht door jari4now »

Doe je goed michel, rustig aan elke keer wat bijvissen erin en als die er allemaal in zitten een weekje draaien kijken of alles stabiel blijft en dan de schijven erin, wel blijven meten als je de discussen erin zet.

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

mijn bak is 160x50x60cm

leidingwater net gemeten op ph= 8

water zit nu rond de 7,5 vraag me alleen af hoe lang het moet duren voordat dit zakt. Filter Eheim 2126 met verwarming, hen dennerle vloerverwarming. opbouw filter nu: onder keramische pijpjes met hierop blauw eheim pad, tweede bak vol met filterwol.

heb vanaf het begin telken wat Sera nitrivec toegevoegd
(foto staat op leden en hun aquarium)

Rob Bosman

mooie maat bak. je kan over turf filteren om je ph wat te laten zakken, maar 7.5 is netjes voor nakweek. en als je water wat zachter is zo rond de 5 dan zal je ph ook wat zakken zachter water neemt makkelijker zuur op. je zou bijvoorbeeld 1/3 kraanwater op 2/3 osmosewater kunnen doen.

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

dus als ik het goed begrijp zou 7,5 al geschikt zijn om vissen toe te voegen?

Ik wilde eerst beginnen met wat neons, lekker klein maar toch echt leuk qua kleur als bijvis. een leuk schooltje om op te starten.

Hierna wat choarami's en grondvissen en dan over naar discus en misschien wat maanvissen.

Hardheid ben ik nog niet uit, ik heb een testkoffer van sera waarin deze test zit, alleen doet ie het niet zo geloof ik. je dient druppels toe te voegen aan 5 ml water, dit kleurt bruinig en zou na meerdere druppels groen moeten worden, alleen na een druppel of 25 is ie nogsteeds bruin. ik denk dat ik iets verkeerd doe

jari4now

Bericht door jari4now »

michel1976 schreef:dus als ik het goed begrijp zou 7,5 al geschikt zijn om vissen toe te voegen?

Ik wilde eerst beginnen met wat neons, lekker klein maar toch echt leuk qua kleur als bijvis. een leuk schooltje om op te starten.

Hierna wat choarami's en grondvissen en dan over naar discus en misschien wat maanvissen.

Hardheid ben ik nog niet uit, ik heb een testkoffer van sera waarin deze test zit, alleen doet ie het niet zo geloof ik. je dient druppels toe te voegen aan 5 ml water, dit kleurt bruinig en zou na meerdere druppels groen moeten worden, alleen na een druppel of 25 is ie nogsteeds bruin. ik denk dat ik iets verkeerd doe
Euhhh je hebt wel het goede flesje??? en je schudt ook na de druppels het glaasje???