Welke meetset aan te schaffen
-
gerritspaan
Onderwerp auteur - 0-200

Welke meetset aan te schaffen
Wat is een goede meetset om aan te schaffen.
Ik wil een set aanschaffen maar heb hier geen ervaring mee, kunnen jullie me zeggen welke set de betere is.
Ik wil niet met teststrippen gaan werken
Ik wil een set aanschaffen maar heb hier geen ervaring mee, kunnen jullie me zeggen welke set de betere is.
Ik wil niet met teststrippen gaan werken
Re: Welke meetset aan te schaffen
Waarom wil je een set?
In het begin ook weleens een set gekocht van JBL, leuk grappig, maar de beste sets zijn je ogen, je voeten en je handen. Deze sets gebruik ik nog steeds en die koffer ligt ergens op de vliering
Je ogen om te kijken of alles goed gaat, je handen en je voeten om water te verversen als je denkt dat het niet lekker gaat.
Er zijn ook van die kleine sets met bv PH, KH, GH, Nitraat en Nitriet, die zou je eens kunnen bekijken voordat je een hoop geld uit gaat geven.
Ben in ieder geval geen voorstander van die strips, kunnen weleens handig zijn voor een snelle globale indicatie, maar accuraat heb ik ze nooit gevonden.
In het begin ook weleens een set gekocht van JBL, leuk grappig, maar de beste sets zijn je ogen, je voeten en je handen. Deze sets gebruik ik nog steeds en die koffer ligt ergens op de vliering
Je ogen om te kijken of alles goed gaat, je handen en je voeten om water te verversen als je denkt dat het niet lekker gaat.
Er zijn ook van die kleine sets met bv PH, KH, GH, Nitraat en Nitriet, die zou je eens kunnen bekijken voordat je een hoop geld uit gaat geven.
Ben in ieder geval geen voorstander van die strips, kunnen weleens handig zijn voor een snelle globale indicatie, maar accuraat heb ik ze nooit gevonden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
ruuduitdegraaf
- 0-200

Ik heb een Sera set, en ben er tevreden over. Door het meten begrijp ik steeds beter wat ik doe / doe : waardoor ik steeds minder hoef te meten. Dus wel eens met Kees maar dat stadium bereik je pas later. , maar om te begrijpen wat je ziet speelt het een belangrijke rol.
Als je aquarium goed draait, dan heb je steeds minder behoefte om te meten...... Logisch
Gr..succes, Ruud
Als je aquarium goed draait, dan heb je steeds minder behoefte om te meten...... Logisch
Gr..succes, Ruud
Ik heb de sera gehad en heb nu de colombo set, deze is erg voordelig en alle belangrijke tests zitten er in. Vooral handig als je problemen ervaart met je bak. Zoals gezegd hoef je een goed draaiende bak niet te meten.
-
ruuduitdegraaf
- 0-200

Ik heb ook een keer een HS test set gehad.... kan ik niet aanraden. Van 2 van de 3 flestjes, scheurden de dopjes, waardoor ze gingen lekken / uitdrogen. Zonde.....
gr. Ruud
gr. Ruud
-
gerritspaan
Onderwerp auteur - 0-200

Ik kan een sera koffer overnemen maar die is over datum ik weet nu nie wat wijsheid is want als mn bak eenmaal goed draait en ik heb een nieuwe set gekocht is hij ook zo over datum. Maar zouden de testen van een overdatum set nog geloofwaardig zijn.
Maar als ik problemen met de bak krijg en ik wil jullie hulp dan moeten jullie wel als eerste de waterwaardes weten
Dus een nieuwe dure of een goedkope oude
Maar als ik problemen met de bak krijg en ik wil jullie hulp dan moeten jullie wel als eerste de waterwaardes weten
Dus een nieuwe dure of een goedkope oude
Meetset zijn in mijn ogen weg gegooid geld.
Je wil weten de KH van je kraan water, de GH, kan je opvragen bij je waterleiding bedrijf of laten bepalen in een aquarium zaak.
Tijdens het starten nitriet.
pH liefst een meter die continue meet op CO2 dosering anders niet doen.
CO2 checker.
Je Geeft je geld beter uit aan sporenelemeneten en planten.
Je wil weten de KH van je kraan water, de GH, kan je opvragen bij je waterleiding bedrijf of laten bepalen in een aquarium zaak.
Tijdens het starten nitriet.
pH liefst een meter die continue meet op CO2 dosering anders niet doen.
CO2 checker.
Je Geeft je geld beter uit aan sporenelemeneten en planten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Je kunt je water, wanneer je echt de waardes wilt weten, vaak ook gratis laten testen bij je LFS
Maar dan wel eentje bij een goeie.Linda schreef:Je kunt je water, wanneer je echt de waardes wilt weten, vaak ook gratis laten testen bij je LFS
Bij de mindere lfs wordt er vaak een test stripje ingehangen en die vind ik niet super betrouwbaar om het zomaar te zeggen.
Hoewel ik nu zo'n test set niet snel meer zou kopen, kan ik me nog wel herinneren hoeveel plezier ik aan mijn koffertje met diverse testen had en het verdiepen in het hoe en wat qua waterwaardes.
Voor onder de 50 euro zijn er diverse test koffertjes / sets te koop van betrouwbare merken als JBL, Sera met de meest belangrijke tests.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Het verdiepen aan de hand van meetsetjes is nog al een verradelijk, veel geven onjuiste info, bv over streefwaardes nitraat en fosfaat, voor je het wee maak je een algen kweekbak met de straafwaardes op die testsets.Kees schreef:Maar dan wel eentje bij een goeie.Linda schreef:Je kunt je water, wanneer je echt de waardes wilt weten, vaak ook gratis laten testen bij je LFS
Bij de mindere lfs wordt er vaak een test stripje ingehangen en die vind ik niet super betrouwbaar om het zomaar te zeggen.
Hoewel ik nu zo'n test set niet snel meer zou kopen, kan ik me nog wel herinneren hoeveel plezier ik aan mijn koffertje met diverse testen had en het verdiepen in het hoe en wat qua waterwaardes.
Voor onder de 50 euro zijn er diverse test koffertjes / sets te koop van betrouwbare merken als JBL, Sera met de meest belangrijke tests.
bv hier de text van de sera meetset fosfaat:
Voor ca. 60 metingen. Fosfaat bevordert sterk de groei van algen. Daarom moet het regelmatig met de sera fosfaat-Test worden gecontroleerd en met sera phosvec in zoetwater worden bestreden. Het fosfaatgehalte moet in zoetwater lager zijn dan 1 mg/l en in zeewater lager dan 0,1 mg/l.
dit klopt gewoon niet fosfaat moet boven de 1 PPM zijn niet onder.
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in.. Ik ben een beetje verwend want mijn lfs gebruikt druppelsKees schreef:Maar dan wel eentje bij een goeie.Linda schreef:Je kunt je water, wanneer je echt de waardes wilt weten, vaak ook gratis laten testen bij je LFS
-
gerritspaan
Onderwerp auteur - 0-200

pH 7.93
Dh 3.9
nitraat 4.1
fosfaat blanco
Dit zijn de gemiddelde waarden van het pompstation "de Haere" van de Vitens
de Kh en de Gh kon ik niet vinden
Dh 3.9
nitraat 4.1
fosfaat blanco
Dit zijn de gemiddelde waarden van het pompstation "de Haere" van de Vitens
de Kh en de Gh kon ik niet vinden
-
gerritspaan
Onderwerp auteur - 0-200

Heb ik ook met CO2 te maken als ik geen of bijna geen planten doe, mn pH moet wel iets zakken maar dat kan toch ook via turf
als je bijna geen planten hebt dan neemt niemand CO2 op en heeft toevoegen geen zin, een bak met minder planten is gevoeliger voor alg en je moet je verlichting heel laag houden.
met een bak zonder planten ververs je als de nitraat boven de 20 PPM komt, je voegt geen sporen elementen toe, gaat anders om t.o.v. een bepland aquarium
met een bak zonder planten ververs je als de nitraat boven de 20 PPM komt, je voegt geen sporen elementen toe, gaat anders om t.o.v. een bepland aquarium