Hallo,
Ik heb dit stukje gelezen en dat gaat mij een beetje boven mijn pet,ik heb een stripje van 18 leds maar de kleur weet ik niet, het is de zelfde licht als je nu tegenwoordig bij auto`s als dagverlichting ziet ,nu is mijn vraag is dat genoeg voor planten etc etc ,de bak is goedverlicht met de 18 stuks maar groeien de planten daar ook op en is het niet storend voorde vissen (te fel)???
De bak (juwel) 100x 40 x 30
Ik hoor het graag.
Mvg IJsselmeer
Voldoende licht?
-
ijsselmeer
Onderwerp auteur - 200-400

Voldoende licht?
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT
Re: LED verlichting met LED controller
Mijn bak van een meter heeft twee strips van elk zo'n 92cm en ieder ruim 50 leds.
Die van jou is veel te weinig. Daarbij moet je ook goede kwaliteit hebben vanwege vocht.
Kijk maar op de site van Kitelight. Top kwaliteit en goede service.
Dennis
Die van jou is veel te weinig. Daarbij moet je ook goede kwaliteit hebben vanwege vocht.
Kijk maar op de site van Kitelight. Top kwaliteit en goede service.
Dennis
Hoi, kom je een bakkie doen?
Re: Voldoende licht?
Grappig je stelt een vraag die in mijn ogen niet te beantwoorden is, maar je krijgt wel antwoord dat je verlichting te weinig is ???
In de vraag zit veel te weinig info om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen in mijn ogen, wat ik zou doen kijk naar je planten, doen die het goed en heb je geen alg dan heb je voldoende verlichting.
Heb je wel alg dan heb je te veel verlichting in de meeste gevallen, kwijnen je planten heel langzaam weg, dan heb je te weinig, over de vissen ja ehhhh daar zie je niets aan maar vissen hoeden meer van gedempt licht.
Om even aan te geven waarom ik geen zinnig antwoord kan geven, het volgende.
Je hebt 18 LEDs van hoeveel watt ? mijn LEds zijn bv 3 watt een RGB LED van kitelight is 0,24 watt een SMD led van kitelight is ook 0.24 watt, dat is dus al appels met peren vergelijken.
Ik zeg niet wat beter is begrijp me niet verkeerd, maar een 3 watt LED kan je niet vergelijken met een 0.24 watt LED en SMD ook niet met RGB.
Stel jij hebt ook 3 watt LEDs in totaal dus 18 x 3 = 54 watt, Oblivion heeft ruim 100 LED's dus 100x 0,24 = 24 watt.
Ijselmeer heeft dus het dubbele wattage van Oblivion, maar jij hebt te weinig licht ?
Je kan niet alleen SMD LEDs en RGB LEDs niet zo met elkaar vergelijken, ook andere LEDs zoals je nu zelf hebt kan je niet maar even met elkaar vergelijken, dat ligt helemaal aan het spectrum.
De ene LED geeft door zijn ontwerp meer PAR af dan de andere (PAR is dat deel van het licht dat planten gebruiken of fotosynthese mee te doen) Dus je moet weten hoeveel PAR heb ik, hoe is de lens gemaakt want met meer conische lezen kom je dieper en heb je op de bodem meer PAR over, nadeel is je hebt meer bundel de de zijkanten komen eerder wat te kort.
Dus tenzij je een PAR meter hebt is hier niets zinnigs over te zeggen, omdat jij het over auto's LEDS hebt denk ik dat je power LEDs hebt dus een 3 watt uitvoering, maar kan net zo goed 1 watt zijn of iets anders.
De meeste auto lampen zitten ongeveer in de 10 K range dus dat zit in het spectrum aardig op koers, je moet ze alleen wel mooi vinden
Ik heb hier een boot kan ik daarmee naar Amerika varen ??
In de vraag zit veel te weinig info om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen in mijn ogen, wat ik zou doen kijk naar je planten, doen die het goed en heb je geen alg dan heb je voldoende verlichting.
Heb je wel alg dan heb je te veel verlichting in de meeste gevallen, kwijnen je planten heel langzaam weg, dan heb je te weinig, over de vissen ja ehhhh daar zie je niets aan maar vissen hoeden meer van gedempt licht.
Om even aan te geven waarom ik geen zinnig antwoord kan geven, het volgende.
Je hebt 18 LEDs van hoeveel watt ? mijn LEds zijn bv 3 watt een RGB LED van kitelight is 0,24 watt een SMD led van kitelight is ook 0.24 watt, dat is dus al appels met peren vergelijken.
Ik zeg niet wat beter is begrijp me niet verkeerd, maar een 3 watt LED kan je niet vergelijken met een 0.24 watt LED en SMD ook niet met RGB.
Stel jij hebt ook 3 watt LEDs in totaal dus 18 x 3 = 54 watt, Oblivion heeft ruim 100 LED's dus 100x 0,24 = 24 watt.
Ijselmeer heeft dus het dubbele wattage van Oblivion, maar jij hebt te weinig licht ?
Je kan niet alleen SMD LEDs en RGB LEDs niet zo met elkaar vergelijken, ook andere LEDs zoals je nu zelf hebt kan je niet maar even met elkaar vergelijken, dat ligt helemaal aan het spectrum.
De ene LED geeft door zijn ontwerp meer PAR af dan de andere (PAR is dat deel van het licht dat planten gebruiken of fotosynthese mee te doen) Dus je moet weten hoeveel PAR heb ik, hoe is de lens gemaakt want met meer conische lezen kom je dieper en heb je op de bodem meer PAR over, nadeel is je hebt meer bundel de de zijkanten komen eerder wat te kort.
Dus tenzij je een PAR meter hebt is hier niets zinnigs over te zeggen, omdat jij het over auto's LEDS hebt denk ik dat je power LEDs hebt dus een 3 watt uitvoering, maar kan net zo goed 1 watt zijn of iets anders.
De meeste auto lampen zitten ongeveer in de 10 K range dus dat zit in het spectrum aardig op koers, je moet ze alleen wel mooi vinden
Ik heb hier een boot kan ik daarmee naar Amerika varen ??
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
stylz schreef: Ik heb hier een boot kan ik daarmee naar Amerika varen ??
FF plagen. Wat voor boot heb je stylz? Roeiboot, speedboot, platbodem ,kano? En of je naar Amerika komt. Hoe is de stroming, weersverwachting, schipbreuk, piraten????
Je hint is wel duidelijk
Greetings...
-
ijsselmeer

De hint kwam goed over ,als een ander zo`n vraag stelt dan krijg ik hoorntjes op mijn kruin ,dus SORRY
STOM, STOM ,STOM en dat op mijn leeftijd ,sinds ik aan de Altzheimer 13 woont doe ik wel eens meer rara dingen gek he ?
STOM, STOM ,STOM en dat op mijn leeftijd ,sinds ik aan de Altzheimer 13 woont doe ik wel eens meer rara dingen gek he ?
-
ijsselmeer

Ik wil toch nog even reageren Stylz tìs wel erg laat maar toch even mededelen ,allereerst dank voor je berichtje en nu weet ik dat ik toch te weinig licht in de bak had want nu het ik de leds er uitgehaald en er weer de TL er ingedaan die er bij zat toen ik de bak kocht en de planten doen het beter ,MAAR ik heb er nu ook Co2 in de bak al is die niet 100% maar alles doet het beter .
De leds had ik in de verlichtingsbak gedaan omdat de trafo van de TL stuk was en die nu vernieuwd vandaar mijn uitprobeersel naar leds.
Ik zit alle berichten nog eens door te nemen en nu kom ik deze berichtjes tegen vandaar de late reactie.
Obivion en stylz bedankt voor jullie berichtje
De leds had ik in de verlichtingsbak gedaan omdat de trafo van de TL stuk was en die nu vernieuwd vandaar mijn uitprobeersel naar leds.
Ik zit alle berichten nog eens door te nemen en nu kom ik deze berichtjes tegen vandaar de late reactie.
Obivion en stylz bedankt voor jullie berichtje
Ja dat je toch te weinig licht had was een van de opties
net zo goed als genoeg of te veel 
-
ijsselmeer

Nooit te oud om te leren Andrè en proberen is ook niet verkeerd maar daar heb ik wel hulp bij nodig zo zie je maar ,door de berichtjes ben ik gaan veranderen en Bingo het is nu goed dus mijn goedkopen leds weer er uit gehaald.
we leren allemaal elke dag weer, hier helpen we elkaar gelukkig.
er lijden meer wegen naar een mooi aquarium en het is niet zwartwit helaas, je kan van dingen afwijken en je bak kan dat opvangen, je kan dingen goed zetten en je bak kan eigenwijs in een verkeerd evenwicht blijven.
Het is zo'n mooie hobby
er lijden meer wegen naar een mooi aquarium en het is niet zwartwit helaas, je kan van dingen afwijken en je bak kan dat opvangen, je kan dingen goed zetten en je bak kan eigenwijs in een verkeerd evenwicht blijven.
Het is zo'n mooie hobby