Beginwaarden water aan de hoge kant

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400

Beginwaarden water aan de hoge kant

Bericht door Vinanda »

Hoi hoi,

Ik weet dat de bak nog aan het opstarten is maar omdat ik in België woon en daar het drinkwater best wel slecht is vraag ik me af of ik wellicht nu al iets aan de bak moet aanpassen om de waarden straks goed te krijgen (met name alg zoveel mogelijk te voorkomen).
We maken gebruik van een ontkalkingsapparaat omdat het water anders bijna niet te drinken is vanwege de hoeveelheid kalk die in het water zit.

De waarden die ik momenteel krijg (van het aquarium):
PH 9
KH 12
GH 6

Voorlopig zo laten draaien of toch al iets aan het KH doen? Ik las namelijk in het topic van de algen dat een KH boven de 10 sneller zorgt voor baardalg. PH is ook te hoog voor de vissen die ik wil gaan houden (zou naar 7 terug moeten).

Lampen branden momenteel 8 uur per dag. (2x Fluorescentielamp High-Lite Day 28 W T5, 8000 Kelvin)
Profito en Easy Carbo heb ik besteld (krijg ik morgen).

stylz
1000+
1000+

Re: Beginwaarden water aan de hoge kant

Bericht door stylz »

Ik vind de start van een aquarium altijd net een spaceshuttel alles moet klaar zijn voor je op nul komt en er water in gooit.

algen wachten niet af tot jij alles geregeld hebt, die van vanaf het water er in groeien.
KH is wat hoog, dat maakt het moeilijk een goede CO2 te krijgen wat weer baard alg geeft, overweeg een osmose apparaat aan te schaffen en bv 50 % mengen, je ontkalker laat nl nogal wat zitten blijkbaar.

Afbeelding

Wat je in deze tabel kan zien is dat je met pH negen nooit een goede hoeveelheid CO2 kan krijgen dus je gaat baardalg en penseelalg kweken.
Met jou KH moet je al snel naar de 7,3 of zo, dat gaat alleen met CO2. hang er anders eens een continue checker in dan kan je het zien.
in mijn ogen kan je met dit water wel erg makkelijk alg kweken, hou ook de helft van de TL's uit doen of afschermen.

KH en pH zijn veel te hoog helaas,maar dat wist je zelf ook al :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Vinanda
200-400
200-400

Re: Beginwaarden water aan de hoge kant

Bericht door Vinanda »

Dank je wel voor de info, ik zal eens kijken naar zo'n osmose apparaat.

De ontkalker heeft zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt nog nodig, hopelijk is het daarna ook wat beter.